Gå til innhold

Hvor stor er muligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en bichon frise tispe som vi lenge har ønsket valper på.

Vi prøvde i fjor men da ble det desverre ikke valper ut av det selvom de hang (men de parret bare en gang).

Nå har vi fått besøk av en flott mann og det tok ikke 5 minutter en gang før de holdt på, men det le mye tørr jokking i starten.

På kvelden hang de første gangen, dagen etter hang de igjen og i dag hang de 3. gangen.

Nå har de altså hengt 3 ganger på 4 dager og han har reist hjem igjen.

De har hengt alt fra 24 minutter til 46 minutter.

Hvor stor er muligheten for at hun har blitt drektig?

Og kan man merke noe alt nå? Hun har blitt helt rar på turer og bare stopper opp og nekter å gå, her hjemme har hun laget seg en "hule" bak sofan som hun vokter med livet hvertfall frem til hun vil ligge på fanget igjen hehe..

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Det er umulig å vite, men jeg syns at det høres ut som at sjansen er stor denne gangen.

Kan jeg spørre; hva er tanken bak dette? Å beholde valper selv eller selge? Med/uten stamtavle?

• Liker 3
Skrevet

Det er umulig å vite, men jeg syns at det høres ut som at sjansen er stor denne gangen.

Kan jeg spørre; hva er tanken bak dette? Å beholde valper selv eller selge? Med/uten stamtavle?

Tanken bak er først og fremst å beholde en hver (vi vil ha en og eieren til hannen vil ha en) tanken er også at det er så pass mange venner og bekjente som har gitt utrykk for at de ønsker valp av disse to hundene og det står alt flere på venteliste hvis det blir valper ut av dette :)

begge to er friske og raske, sjekket hos vetrinær ol.

De har ikke stamtavle og er ikke konkurranse/utstillingshunder, men veldig gode familie hunder med bra gemytt :)

Tanken er ikke å tjene masse penger for jeg vet smertelig godt at det kan bli mer utgifter enn det vi tjener på salg, det viktigste for oss er at eventuelle valper får et bra liv og ikke minst stabile eiere :)

Gjest Survival
Skrevet

Skjønner. Det er litt synd at dere gjør det på den måten da. Det er så utrolig mange Bichon Frisè-valper i Norge for tiden. Jeg er veldig nervøs for at ikke alle disse hundene får et godt hjem.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Foruten at dette er et prakteksempel på useriøs parring, så vil jeg også si at det (dessverre) nok er rimelig stor sjanse for at parringen har lykkes. Men som Survival sier, det er umulig å vite.

Hvis det ikke blir valper denne gangen, så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å revurdere dette parringsprosjektet. Det er slikt som dette som er med og skader rasen i stedet for å hjelpe den, og det blir vanskeligere for folk å skille de seriøse fra de useriøse når det er slikt som dette ute på markedet.

Endret av Tabris
  • Liker 5
Skrevet

Skjønner. Det er litt synd at dere gjør det på den måten da. Det er så utrolig mange Bichon Frisè-valper i Norge for tiden. Jeg er veldig nervøs for at ikke alle disse hundene får et godt hjem.

Jeg er veldig sikker på at eventuelle valper vil få gode hjem, det er som sagt mange som er intr og står på venteliste og alle er folk vi kjenner og vet at har kunnskap om hunder og hundehold. :)

Gjest Survival
Skrevet

Man er ikke fratatt ansvar for å være ansvarlig når man eier en Bichon Frisè-tispe selv. Man kan ikke bare lage valper i hytt og pine fordi man har tispa, og har tilgang på en hanne. Følg med på markedet for Frisè-valper så ser du at for tiden er det veldig mange valper i omløp. Å finne hjem til alle disse kan bli en utfordring. Husk òg at det kan komme 5-6-7 valper eller mer, og dere har bare sikre hjem til 2 av dem. Hvor skal resten? Du nevner venner og familie, men det er ikke alle familier og mennesker som er egnet til å ha hund. Dette er forøvrig et svært viktig moment. Seriøse oppdrettere vurderer mennesker og familier om de er riktig for valpen, og det bør også du gjøre.

Så bør du tenke på det som Tabris her sier, med useriøst oppdrett. En Frisè uten stamtavle blir ikke en dårligere familievenn og hund, men det blir en hund uten papirer som kan være vanskelig å selge, og som kanskje ikke stemmer med rasemessige retningslinjer.

Dessverre har Frisèen, og også nå min rase Havanaisen, blitt avlet opp og frem og tilbake. Det er ikke rart at vi er nervøse for utfallet. Det kan faktisk endre rasen i det lange løp. Når du ikke har stamtavle på hunden, går faktisk hunden under "blandingshund" selv om at den egentlig er renraset. Det er ergo blandingshunder du nå produserer.

Hvis det ikke blir valper denne gangen og du fortsatt ønsker en Bichon Frisè valp, gjør som alle andre seriøse hundeeiere og gå til en seriøs oppdretter. Få en valp med papirene i orden, og sikre deg og flere andre fra svindel.

• Liker 3
Skrevet

Bra innlegg fra Survival. I tillegg må du tenke på at når du ikke har papirer og stamtavle, så vet du ingenting om linjene bak. Hva om dette blir innavl? Hvilke sykdommer kan disse to, eventuelt deres foreldre og besteforeldre, være bærere av? Hvordan vil denne parringen styrke rasen?

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke fratatt ansvar for å være ansvarlig når man eier en Bichon Frisè-tispe selv. Man kan ikke bare lage valper i hytt og pine fordi man har tispa, og har tilgang på en hanne. Følg med på markedet for Frisè-valper så ser du at for tiden er det veldig mange valper i omløp. Å finne hjem til alle disse kan bli en utfordring. Husk òg at det kan komme 5-6-7 valper eller mer, og dere har bare sikre hjem til 2 av dem. Hvor skal resten? Du nevner venner og familie, men det er ikke alle familier og mennesker som er egnet til å ha hund. Dette er forøvrig et svært viktig moment. Seriøse oppdrettere vurderer mennesker og familier om de er riktig for valpen, og det bør også du gjøre.

Så bør du tenke på det som Tabris her sier, med useriøst oppdrett. En Frisè uten stamtavle blir ikke en dårligere familievenn og hund, men det blir en hund uten papirer som kan være vanskelig å selge, og som kanskje ikke stemmer med rasemessige retningslinjer.

Dessverre har Frisèen, og også nå min rase Havanaisen, blitt avlet opp og frem og tilbake. Det er ikke rart at vi er nervøse for utfallet. Det kan faktisk endre rasen i det lange løp. Når du ikke har stamtavle på hunden, går faktisk hunden under "blandingshund" selv om at den egentlig er renraset. Det er ergo blandingshunder du nå produserer.

Hvis det ikke blir valper denne gangen og du fortsatt ønsker en Bichon Frisè valp, gjør som alle andre seriøse hundeeiere og gå til en seriøs oppdretter. Få en valp med papirene i orden, og sikre deg og flere andre fra svindel.

Vi kommer så klart til å finne riktig valp til riktig eier, sjekke ut grundig de som er intr ol.

Men det du sier her er jo helt riktig og noe å ta med seg videre..

Jeg setter veldig stor pris på at dere begge to er så saklige som dere er og jeg skal ta alt som blir sagt med meg videre.

Om det ikke blir valper nå kommer jeg nok til å legge det på is med tanke på det dere har skrevet her..

Min tispe har stamtavle men han har ikke, de på tispa sin side er friske og raske sånn at det er sagt :)

Men ja det finnes mange bichon friseèr der ute for tiden og hadde det ikke vært for at vi har så mange som er intr hadde vi ikke satt valper på henne nå.

Men vi har valgt å parre disse to fordi det er så pass mange som har ønsket valper fra nettopp disse to (det er 9 stykker som er intr og 5 av disse har satt seg på venteliste alt) men som jeg nevnte tar jeg til meg det dere sier og legger det på is om det ikke er valper på henne nå :)

Skrevet

Flott å høre, det står respekt av at du klarer å ta det til deg og ikke gå i forsvar, som er det letteste å gjøre. Lykke til om det blir valper eller ikke. :)

Skrevet

Flott å høre, det står respekt av at du klarer å ta det til deg og ikke gå i forsvar, som er det letteste å gjøre. Lykke til om det blir valper eller ikke. :)

Jeg tar uten tvil til meg alt dere sier, men det er nok mye fordi dere er saklige og holder dere til poenget :)

Tusen takk for det :) Det vil nok gå bra om det er valper på henne, men hvis ikke legger vi det som sagt på is :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er som sagt umulig å vite før i uke 3-4 når dere kan ta ultralyd.

Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er at parringen fant sted, men de tegnene du ser kan være alt fra tegn på innbilt til at du tolker ting til at hun er drektig. Noen tisper blir jo gjerne litt rare før og etter løpetid så det kan også være det.

Lykke til med valpene om det blir noen.

Skrevet

Det er som sagt umulig å vite før i uke 3-4 når dere kan ta ultralyd.

Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er at parringen fant sted, men de tegnene du ser kan være alt fra tegn på innbilt til at du tolker ting til at hun er drektig. Noen tisper blir jo gjerne litt rare før og etter løpetid så det kan også være det.

Lykke til med valpene om det blir noen.

Tusen takk..

Det er bare 5 ddager siden første parring men hun endret oppførsel dagen etter første, men er mulig hun bare er inne i en kosete og klengete periode :)

Skrevet

Tror ikke man tar ultralyd før dag 21. Det var iallefall slik før :)

Skrevet

Idag er det ca halvannen uke siden første parringen, og hun kastet nettopp opp.

Men jeg har lest at morgenkvalmen og dårlig matlyst stort sett kommer fra uke 3 og utover..

Kan det være pga drektighet hun kaster opp nå eller er det for tidlig?

Gjest Survival
Skrevet

Idag er det ca halvannen uke siden første parringen, og hun kastet nettopp opp.

Men jeg har lest at morgenkvalmen og dårlig matlyst stort sett kommer fra uke 3 og utover..

Kan det være pga drektighet hun kaster opp nå eller er det for tidlig?

Et akkurat like vanskelig spørsmål å besvare som spørsmålet i startinnlegget. Kanskje skyldes det drektighet, kanskje ikke. Hunder kaster jo opp fra tid til annen. Enten fordi de spiste for fort, eller de spiste for mye eller de reagerte på noe i maten, eller de hadde hår som trengte å komme ut, osv. Det kan være en av disse årsakene, eller det kan være fordi hun er drektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...