privatist89 Skrevet 7. april 2012 #1 Skrevet 7. april 2012 Jeg har glemt en flaske vin i fryseren over natten, er vinen ødelagt nå? eller kan den fortsatt drikkes? God påske
frøkna Skrevet 7. april 2012 #2 Skrevet 7. april 2012 Det skal nok gå fint! rist den litt og la den ligge temperert en stund.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #3 Skrevet 8. april 2012 Vin skal ikke utsettes for store temperaturendringer og må ikke puttes i fryseren. Med andre ord er den ødelagt som drikkevin. Det er noe annet om du putter vinrester i f.eks. fryseposer for å bruke i sauser og slikt. Da blir den jo uansett kokt. 1
Brunhilde Skrevet 8. april 2012 #4 Skrevet 8. april 2012 Hvitvin, som gjerne skal serveres kald, står ikke nødvendigvis kaldt hos utsalgsstedet, så noe temperatursvingning vil det jo bli når man kjøler den for servering. Jeg regner med at det er hvitvin, kanskje til og med en forholdsvis søt hvitvin, ts har glemt i fryseboksen. Denne er sannsynligvis ikke av en slik kvalitet at man merker særlig kvalitetsendring og ts er sannsynligvis heller ingen stor vinkjenner (siden hun putter vin i fryseboksen i utganspunktet), så jeg vil tro hun kan drikke vinen uten å merke stort til oppholdet i kulda. Noe annet er det hvis det er snakk om en god chablis, den fryser man altså ikke, selv om den også serveres kald. 4
privatist89 Skrevet 16. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2012 Jeg er ikke spesielt glad i søt vin, det var en Laroche Chablis 2010, så den skulle på ingen måte bli lagt i fryseren, men i alt stresset ble den lagt der og desverre glemt.. jeg er nok ingen "vinkjenner" men denne vinen ble fryst som isbiter til saus ol, etter tips fra en venn. Var ikke særlig god som drikkevin. Men tusen takk for svar:) Jeg har lært av mine feil
Brunhilde Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Eller du kan bruke den (vinbitene) hvis du en dag får lyst på hvitvinsdampede blåskjell og er langt unna vinmonopolet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Noe annet er det hvis det er snakk om en god chablis, den fryser man altså ikke, selv om den også serveres kald. Chablis skal serveres ved 11-14 grader, ikke nedkjølt og frossen
RoH Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Chablis skal serveres ved 11-14 grader, ikke nedkjølt og frossen Hæ så kald? 14-18 grader, må få frem litt av smaken.
Gjest Ludovie Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Chablis skal serveres ved 11-14 grader, ikke nedkjølt og frossen I mine øyne er det best å servere vin litt for kald (og da gjerne kjøleskapskald for hvitvin), ettersom den jo varmes opp i glasset etterhvert. 1
Brunhilde Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Chablis skal serveres ved 11-14 grader, ikke nedkjølt og frossen 11 grader er såpass kaldt at de fleste, hvis de ikke har vinskap, må la vinen få en tur innom kjøleskapet, altså er den nedkjølt. Basta!
Vinmannen Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Nei, vinen er ikke ødelagt uansett hva andre skriver her. Sett den i romtemperatur og drikk den når den når 10-14 grader hvis hvitvin og 16-18 grader hvis den er rød. Er vinen av yngre årgang tåler den mer "juling" enn hvis den er gammel. 1
Ugresset Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Vinmannen skrev (30 minutter siden): Nei, vinen er ikke ødelagt uansett hva andre skriver her. Sett den i romtemperatur og drikk den når den når 10-14 grader hvis hvitvin og 16-18 grader hvis den er rød. Er vinen av yngre årgang tåler den mer "juling" enn hvis den er gammel. Oi! Oppretta du en KG-bruker for å kommentere en 9 år gammel tråd? Jaja, velkommen skal du være! Forøvrig enig med deg. 3
Vinmannen Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Ja - klarte å glemme en vin i fryseren selv. Og måtte tenke meg om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå