Gå til innhold

Har dere sparekonto til barna?


sweety pie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ca 1500 kr i måneden. Startet med dåpspengene som barnet fikk, deretter barnetrygden og litt attåt. Nærmer seg 60 000 på kontoen og barnet skal begynne på skolen til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter inn 300 på sparekonto og 300 på fond til hver av de i mnd. Det på fondet er langsiktig sparing til bolig eller lignende når de blir ferdig å studere og sparekontoen er beregnet til sertifikat når de blir 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en konto der dåpspenger oa står. Pluss at jeg sparer 200 i fond hver måned. Ikke store beløpet, men det blir nå litt etter mange år likevel. Og er så lite at det egentlig ikke merkes, selv for en student. Når min egen økonomi blir litt romsligere skal jeg spare mer for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn og setter inn halve barnetrygda på sparekonto til de hver måned. I tillegg penger de fikk til dåpen såklart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Ja, setter over ca. 500 hver måned. Den står i mitt navn, sånn at det er vi som bestemmer når han får pengene. Han har også en i sitt navn hvor vi tømmer sparebøssa og hvor vi setter inn bursdagspenger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer det når man sparer i barnets navn? Vil barnet få full tilgang når det er 18, og kan dermed bruke sparepengene på fest og moro i stedetfor den tiltenkte boligen? Eller er det mulig å spare i barnets navn og samtidig sørge for at pengene MÅ brukes på f.eks bolig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har konto? Ja.

Legger i per måned? 0. Kommer aldri til å putte inn noe der månedlig, spesielt ikke barnetrygd. Dåpspenger og eventuelle bursdagsgaver kommer inn der, men barna mine kommer til å klare seg veldig greit. Synes pengene på kontoen skal være noe de har spart selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sparekonto til begge barna, der havner alt av pengegaver, men vi sparer ingenting fast til dem utover det. Vi sparer til oss selv og barna vil få nytte av familiens felles sparepenger, og vi ønsker dessuten å være med å avgjøre hva pengene brukes til (fortrinnsvis utdannelse og bolig) heller enn at de ved en viss alder skal få en konto med penger de kan bruke på hva de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene har kontoer i sine navn, der er dåpsgaver og sparebøssepenger. Stas å sette inn pengene selv;)

I tillegg har de felleskonto i mitt navn der barnetrygda står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter av barnetrygden per måned og eventuelle pengegaver som hun får havner på en konto som er øremerket henne.

Pengene blir brukt om de handles inn noe stort til henne, men sparer det meste. Vanlig forbruk, klær og slikt, går ikke fra den konto. Jeg tenker det muligens blir brukt til konfirmasjon, sertifikat og andre lignende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygden settes inn på sparekonto i vårt navn. Det er visst noe med at overformynderiet kan komme på banen dersom et barn har veldig mye penger, og det blir jo et stort beløp etterhvert. Disse pengene øremerkes utdanning, det er også en grunn til å ha dem i vårt navn. Dersom han ikke vil ta videre utdanning, får vi se hva vi gjør med pengene.

Han har også en konto i sitt navn, der setter vi inn pengegaver og det han har på sparegrisen sin. Dette skal han få lov til å bruke litt mer fritt når han blir gammel nok til å skjønne det med penger. :) Vi setter ikke inn noen fast sum der, men han får 100 kr i måneden av grandtanta si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husets to barn (ca. 4 og 6 år) har hver sin konto i eget navn, hvor begge foreldre har disposisjonsrett. Dersom de får penger til jul, bursdag etc., så settes pengene selvfølgelig inn der. De har også en sparebøsse hvor de kan legge på småpenger som de av og til får mellom hendene.

Pengene som de har på konto bruker de hvis det er noe spesielt de ønsker seg. Selv om de som regel har mer enn nok på konto fra før til det de ønsker seg, så praktiserer vi litt trening på dette med å spare til forbruk – vi kjører altså gjerne et par uker hvor vi snakker om tingen de ønsker seg, og finner som regel på noen enkle oppgaver hvor de kan få noen symbolske småbeløp som ledd i sparingen.

F.eks. hvis vi skal på butikken, så kan barna bære tomflaskene, og dytte inn i pantemaskinen, og så får de legge pengene på sparegrisen. Til slutt slaktes grisen, penger telles opp, og så fører vi sammen over penger til konto i nettbanken.

Utover de skarve kronene de får for disse symbolske oppgavene, så sparer jeg ikke en krone til dem direkte. Det er så enkelt som at renter på sparing er lavere enn renter på lån, ergo er det lurere at familien sparer til barna indirekte, gjennom å prioritere nedbetaling av gjeld. Da har vi nemlig mer penger i bakhånd som vi kan bidra med når de skal etablere seg selv om 12-15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Barnetrygden settes inn på sparekonto i vårt navn. Det er visst noe med at overformynderiet kan komme på banen dersom et barn har veldig mye penger, og det blir jo et stort beløp etterhvert. Disse pengene øremerkes utdanning, det er også en grunn til å ha dem i vårt navn. Dersom han ikke vil ta videre utdanning, får vi se hva vi gjør med pengene.

Men kan ikke arveavgift komme inn i bildet, hvis dere ved en anledning skal gi et større beløp til barna?

Er det noen måte man kan spare til barna på og få pengene øremerket (dvs at barna ikke kan bruke de på hva de vil når de er 18) og samtidig unngå arveavgift/at det regnes som forskudd på arv? Eller er det helt umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan ikke arveavgift komme inn i bildet, hvis dere ved en anledning skal gi et større beløp til barna?

Jo, det har du kanskje rett i. Vi skal snakke med rådgiver i banken neste uke, da skal vi blant annet spørre om hva som er beste måten å spare på. Gutten har enda ikke fylt året, så det har ikke vært noe problem hittil. :)

Tillegg: Jeg skal spørre om det du lurer på ang øremerking også. Kan poste her igjen når jeg har fått snakket med dem.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Tillegg: Jeg skal spørre om det du lurer på ang øremerking også. Kan poste her igjen når jeg har fått snakket med dem.

Det hadde vært kjekt om du hadde gjort det, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer ikke til barna, men prioriterer å betale ned boliglån, etc nå mens barna er små. Det vil uansett komme dem til gode, da vi vil ha bedre mulighet til å hjelpe dem inn på boligmarkedet, bidrag til utdanning, osv når de er større. Da unngår vi at barna får en større pengemengde tilgjengelig når de blir 18, og vi kan være med å bestemme hva pengene skal brukes til (bolig/utdanning). Vi slipper også unna overformynderi. Men det aller beste er at vi sparer til barna for fremtiden gjennom bolig, samtidig som det letter presset på egen økonomi i dag. Vinn-vinn.

Rene pengegaver fra andre, settes inn i fond i barnas navn. Pga generøse besteforeldre har eldstemann nesten 20 000, og regner med minsten får de samme beløpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men setter ikke over noe til dem. Det som står på kontoen er pengegaver de har fått og penger de har tjent på f.eks skuespillerjobber og modelljobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...