Gå til innhold

Klær i barndåp

~sikka~

Anbefalte innlegg

Hva er vanlig å kle seg i i barndåp?

Jeg har bunad, men har ikke lyst å ha på den, hvor pyntet skal man liksom være? Må mannfolka ha dress? Eller går det med svart bukse og svart genser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de barnedåpene jeg har vært i har de mennene gått i dress og kvinnene gått i pen kjole/kjørt eller bunad.

Viss du ikke har lyst å gå i bunden din kan du jo pynte deg på annen måte- så lenge du ikke stiller opp i dongeri! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dåpen din min ferskeste nevø hadde jeg på meg enkelt skjørt og enkel ensfarget topp. Klassiske enkle sko til. Med andre ord lite pyntet. (Det var litt pyntet til å være meg, da jeg egentlig aldri bruker skjørt.) Pen bukse og skjorte på mennene. I kirken så jeg at det varierte veldig hvor pyntet de ulike familiene var. Men det var ingen som var skikkelig dressa opp. Jeg hadde trodd det var mer formelt, men det var ikke tilfelle her. Kun de nærmeste var bedt på snitter, kake og kaffe etterpå. Like greit egentlig etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt opp til den enkelte. Med mindre foreldrene har hintet frampå om at gjester som ikke stiller i kjol eog hvitt blir kasta på dør :wink:

Fra spøk til alvor, skjørt og topp er helt ok. Da vi døpte dattera vår i fjor hadde jeg bunad på meg bare i kirka. For fy det er varmt med bunad - ja og så har den visst krympa for den var så trang over magen :wink: Etterpå tok jeg et langt skjørt og en enkel, hvit topp på meg. Andre gjester stilte i alt fra skjørt og topp via kjole til bunad. Guttene stilte i dress, men kasta jakka etter kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de barnedåpene jeg har vært i har de mennene gått i dress og kvinnene gått i pen kjole/kjørt eller bunad.

Det er jeg også vant til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

I de barnedåpene jeg har vært i, har det vært vanlig med dress og alt fra bunad til kjole, skjørt eller penbukse. Tror damene kan variere litt, mens dress til mannfolka nok er mest vanlig.

Jeg bruker bunad, men det er egentlig fordi jeg føler at jeg bør bruke det når jeg har det, ikke fordi det er så komfortabelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg har aldri vært i en barnedåp uten å gå i bunad. (jeg trives i bunaden min jeg da, liker den)

Det varierer nok mye fra familie til familie hva som er vanlig. I MIN familie stiller alle som har bunad (og det er så godt som alle konfirmerte jenter, jeg vet bare om ett eller to unntak) i bunad, guttene stiller i dress (men de flaste har ikke hvit skjorte, men pappa gjør det. Den yngre generasjon har fargede skjorter)

I farsfamilien til tre av mine kusiner er det derimot ingen som stiller i bunad i det hele tatt. Faktisk er de ikke pynta til mer enn knapt nok et søndagsbesøk.

Da jeg var i barnedåp i min samboers slekt spurte jeg rett og slett hva som var vanlig jeg. Min "svigermor" har ikke bunad, men enkelte andre i slekta brukte det, så jeg tok på min. Sambo fikk "ilddåp" når det gjaldt dette med å knyte sløyfe på skautet og generelt hjelpe meg på med buanden, det gikk kjempeflott det, sånn ca klokka 7 om morgenen overnattet hos hans bestefars nye venninne.

Men, nå rotet jeg meg bort. Poenget mitt er at det varierer mye fra familie til familie. Det kan være en ide å spørre foreldrene hva som er vanlig/de forventer kanskje, men kle deg i noe du trives i du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad og dress er det mange som har. Ønsker du ikke bunad kan vel jentene også stille i kjoledrakt eller kjole.

Synest det er et must at gutta har dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jenter som har bunad, bør bruke den - og barnedåp er en av de høytidelighetene der en bunad virkelig passer. Menn bør gå i dress. Da vi hadde barnedåp stilte alle mennene uten unntak i dress og slips, damene i bunader eller kjoler. Det satte jeg pris på, det viser at folk gidder å bry seg litt. (i motsetning til bryllupet vårt, der en av kameratene til Mannen stilte i krøllet hvit skjorte og bukse og joggeskolignende skaer på bena :o Det var ærlig talt litt skuffende... Men de andre tjommiene gikk i smoking og dress, så da så....!)

Kle deg pent - bukse og genser er IKKE nok i en dåp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg medvirket i en kirkelig sermoni en gang og fikk da beskjed om å kle meg i "høytidsantrekk".

Det var en ganske beskrivende formulering synes jeg, og mer nøyaktig enn bare å si at man kler seg "pent".

Man tar rett og slett på seg klær som formidler at dette er noe høytidelig (i motsetning til "festantrekk").

Jeg har sett en del damer kledd i typisk "festantrekk" i kirken under barnedåp, og de ser alltid ut som om de er litt ukomfortable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle deg pent - bukse og genser er IKKE nok i en dåp!

Mannen min føler seg veldig ukomfortabel i dressen sin, han har lagt på seg noen kilo det siste året (pga sykdom) - og derfor ville jeg under-kle meg litt sammen med han da (med skjørt og topp). Men hvis det blir sett veldig stygt på oss fordi han ikke har på dress ... :( da tror jeg ikke vi har så lyst til å gå faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjørt og topp vil av de fleste bli sett på som "bra nok". En pen bukse og blazer med en fin skjorte inni vil nok også gå bra for en mann.

Ellers tror jeg det er en veldig god ide om dere forhører dere med foreldrene til babyen om hva de forventer.

Jeg kan bare snakke utifra det jeg synes er "bra nok", og da vil skjørt og topp eller kjole være helt iorden. Det samme ville en pen bukse med pen skjorte og blazer være til mannen. Men dette er jo bare hva jeg synes er ok, det er ikke alle som er som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...