Gå til innhold

Gave til "komplisert" 18-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min manns unge kusine fyller snart 18 og vi aner ikke hva vi skal kjøpe. Anstrengte familieforhold gjør at vi ikke kan spørre verken henne eller noen som står henne nær heller. Ja, jeg vet, det er en vond og vanskelig situasjon. Men gave må jenta få likevel.

Vi kjenner henne ikke godt nok (hadde et nærere forhold til henne da hun var yngre, men har ikke hatt annet enn sporadisk kontakt de siste årene) til å vite hva hun kan like. Men noe sier oss at smykker, parfyme, klær, sminke eller andre typiske "jenteting" ikke vil falle helt i smak. Det naturlige hadde vel vært å gi henne penger, men vi er litt usikre på om det er lurt. Hun har havnet i et litt dårlig miljø der pengene blir brukt til ting som ikke er bra for henne og det har vi ikke lyst til å være med på å støtte opp om. Så det skal helst være en gave som ikke består av kontanter.

Hva kan man gi i en sånn situasjon? Tar gjerne imot tips. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gavekort,

Gjest Purelove
Skrevet

Gavekort uten tvil!:) Da er hun "tvunget" til å handle med den fra en spesiell butikk... Hadde du gitt penger feks, så hadde hun ikke brukt det på noe fint eller fornuftig kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at gavekort lett kan omsettes i penger?

Jeg valgte gavekort til en i familien som var litt ute på ville veier. Trodde jeg var trygg med at det faktisk ble en gave, men det kom fram at gavekortet hadde blitt solgt.

Skrevet

Bor hun alene?

For da kunne det kanskje vært en ide å kjøpe noen poser med mat, en kake og et besøk?

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke jeg ville anbefalt gavekort, men mindre dere vet at hun er interessert i å handle i sjappa dere velger. Erfaringsmessig blir sånne gjerne solgt, som nevnt ovenfor, og da med tap, så resultatet er at hun sitter igjen med mindre penger enn dere brukte, som så brukes på dette lugubre miljøet.

AnonymBruker
Skrevet

Bøker? Litt vanskelig å vite hva hun liker å lese da. Be henne med på kafé, kino? Eller blir det for kleint?

Gjest Surrehodet
Skrevet

En god gammel kokebok og en god kjøkkenkniv. Barn/unge nå til dags kan knapt lage mat fra bunnen av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

som nevnt over gavekort selges fort.

da ville jeg heller kjøpt noe...men hva jeg kjenner jo ikke til jenta i det heletatt så det er litt vanskelig å gi konkrete forslag.

bor hun alene ville jeg kjøpt mat og ting man trenger hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt henne med ut på middag.

Hvis ikke det hadde gått hadde jeg ikke gitt noen gave. Det er totalt unaturlig å gi en gave til noen man verken kan snakke med eller være sammen med. Jenta er straks myndig og dere kan ikke snakke med henne? Det er hennes valg, og hvis ikke hun vil snakke med dere eller bli med ut og spise middag så får hun klare seg uten gave, det er da ikke verdens undergang. Han er bare en fetter. Og en estranged one, i tillegg.

• Liker 2
Gjest Carousel
Skrevet

Hva med en goodiebag? Sleng oppi et par filmer, snop, og kanskje en pysj eller en rar ting. Hvis dere ikke vet hva interessene hennes er, så er det litt vanskelig å finne på noe uansett.. Men de fleste setter pris på avslapping, filmer og godteri. Ikke har det så høy omsetningsverdi heller ;)

Butikker som Ting, har mange rare og unyttige ting som er artig å få i gave. http://www.ting.no/ting?filterHistory=false

Bøker av denne typen er også lettfordøyelig, og VELDIG artig for de fleste; http://www.tanum.no/tanum/product/product-detail.action?id=9780061630590

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tipper jenta det er snakk om røyker hasj i steden for å drikke alkohol.

Gi henne penger, hasj kommer hun ikke til å la være å røyke uansett. Så naive voksne kan være noen ganger.

• Liker 2
Skrevet

Bøker, filmer, blomster/planter hvis hun bor for seg selv, et godt pledd, noen lys/servietter/annet dill, kjøkkenutstyr. Men hvorfor den store forpliktelsen til å gi gave til en kusine dere har sporadisk kontakt med?

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun er 18 skal hun snart flytte for seg selv, hva med noen fine håndkler eller sengesett? Eller noe annet hun får bruk for når hun skal bo alene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange flotte tips!

Det blir nok en "goodiebag" med film, godis og noe morsomt. Det er det som høres mest ut som henne. :)

Selv om vi ikke har kontakt med henne nå så er vi glade i henne. Mannen min har vært mer onkel enn fetter for henne, pga aldersforskjellen, så da hun var yngre hadde vi et nærere forhold. Det er først de siste par årene ting har blitt så kompliserte i familien. Derfor har vi lyst til å gi henne en oppmerksomhet på myndighetsdagen, til tross for liten/ingen kontakt i dag. Forhåpentligvis finner vi tilbake til hverandre med tida.

TS

• Liker 2
Skrevet

Synes det hørtes utrolig flott ut at dere gir gave, til tross for at dere ikke har like mye kontakt lengre! Goodiebag hørtes ut som en fin gave. Er selv snart 18 og hadde satt pris på det! :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...