Gå til innhold

Nyrestein

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt nyrestin eller grus og kan fortelle meg om hvordan de opplevde det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kom ganske plutselig på meg. Jeg fikk først ganske vondt i ryggen/nyreregionen, og i løpet av en times tid ble det mye verre.

Det føltes som et kraftig "trykk" innvendig, kombinert med smerter. Hos meg kom smertene periodevis, de var intense i 10-15 minutter av gangen, og så hadde jeg noen minutter med mer moderate smerter. Jeg aner ikke om det er vanlig.

Legen kunne fortelle meg at mange med nyrestein tror de holder på å dø pga. smertene, og det kjennes virkelig som om noe når som helst kan eksplodere der inne.

Endret av Heart
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes fryktelig vondt ut :( Hadde du grumsete urin på forhånd?? Hva slags behandling fikk du,og hvor raskt?

Fikk du tilbakefall?? Smertestillende som hjalp?

Skrevet

Det er ikke det morsomste jeg har opplevd, nei. :ler:

Jeg hadde ikke uklar urin på forhånd (såvidt jeg vet). Jeg endte opp på legevakten, og der ble det påvist blod i urinen (som heller ikke var synlig). Da jeg etter en undersøkelse fikk vite at dette var nyrestein og ikke en livstruende tilstand, ble smertene veldig mye enklere å holde ut.

Behandlingen var at jeg fikk Voltaren og et medikament til som jeg ikke husker navnet på i farten. De skulle redusere den indre hevelsen slik at steinen(e) kunne komme ut, samt virke smertestillende. Det var svært effektivt; smertene ble vesentlig redusert etter 30-45 minutter. Jeg fikk også beskjed om å drikke mye vann.

Etter litt over en dag kom steinene ut med urinen, og så var problemet løst. Jeg fikk tilbakfall noen år senere, men da kjente jeg igjen symptomene, så det var helt uproblematisk. Rett til legen, samme behandling, alt i orden etter 1-2 dager.

Skrevet

Jeg hadde det som 21-åring. Jeg hadde litt blod i urinen før på dagen, men jeg trodde bare at det var mensen eller noe sånt.

På kvelden begynte jeg å få veldig vondt nederst i ryggen på høyre side. Plutselig. Det ble vondere og vondere. Jeg bodde hjemme på den tida, og plutselig lå jeg på gulvet og bare hylskreik av smerte. Pappa ringte legevakta og kjørte meg dit. Jeg var livredd, for jeg ante jo ikke hva det var.

Da jeg kom fram hadde smertene gitt seg litt, men jeg var helt forgrått og nærmest i sjokk. Aldri noensinne opplevd sånn smerte før, og jeg var ikke bare sikker på å dø, jeg var helt klar for det. Det var så grusomt vondt at jeg tenkte at om jeg døde av smertene så slapp jeg å ha vondt. Helt sjukt, jeg som elsker livet.

En venninne av mamma har fortalt at det er verre enn å føde.

Når jeg var på legevakta måtte jeg ta urinprøve og ultralyd, og da så de ingen stein, så den var liten nok til å komme ut av seg selv, noe den hadde gjort. Så jeg bare dro hjem igjen. Fikk noen stikkpiller jeg skulle ta om det skjedde igjen, men det gjorde det ikke. Har vært redd for å få det igjen siden, men det har heldigvis ikke skjedd. Farmor måtte ha to operasjoner da hun var ung, så det er arvelig om man får det som ung.

Men jeg håper virkelig jeg aldri opplever det igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler!! Høres helt forferdelig ut!! :( :( Stakkars dere, må ha vært ekstra ille når det gjør så vondt at man tror man skal dø.

Kom smertene i tak, eller var de konstante og varte lenge??

Skrevet

Smerten jeg fikk, var konstant, kanskje med en svak pulsering i takt med, eh, pulsen.

Du vet hvordan man reagerer hvis man kjenner en smerte inni kroppen? Man beveger på seg for å finne en stilling der smertene er mindre? Det fungerer ikke her. Ikke i det hele tatt.

Første gangen jeg hadde nyrestein/grus/pukk/kampestein (slik kjentes det ihvertfall), fant jeg ut at smertene avtok noe hvis jeg klarte å slappe av i alle muskler og ligge helt stille. Hvis jeg lå slik i vel 10 minutter, ble det merkbart bedre en stund, før det tok seg opp igjen.

Andre gangen, da jeg visste med sikkerhet hva det var, var det egentlig ikke noe problem å holde ut smertene. Jeg kjørte selv til legevakten på morgenkvisten, og sto pent og rolig i kø i vel en time sammen med folk som hadde forskjellige plager og skrammer. ("Vondt i kneet, sier du? Halsbetennelse? Hah! Jeg har nyrestein, bitches.")

Fasaden holdt helt til legen trykket seg forsiktig nedover magen mot lysken (langs urinlederne) for å finne steinen. Holy cow, gjett om han fant den.

Skrevet

Smerten var konstant hos meg også, og veldig intens. Helt vilt. Var godt å høre hvordan du takla det bedre andre gangen. Jeg er så redd for at det skal skje igjen, selv om det er ti år siden.

Skrevet

Jeg har hatt det for litt siden (eller, legevakta tror det var det.) og det gjorde grusomt vondt! hadde vondt ved der nyrene sitter, ettervert ble det bare verre og verre. føltes ut som jeg hadde knekt ryggen eller at noen hadde kjørt over ryggen min. bokstaveligtalt. mer har jeg vel ikke å si om det, bare glad jeg er frisk igjen og at jeg slapp å bli lagt inn..

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags behandling fikk du?

Skrevet

Er det mulig at nyresten kommer ut uten så sterke smerter?

Jeg fikk påvist nyresten, men vet ikke om den er kommet ut. Har sett urinen har vært brun noen ganger, og hatt litt ryggvondt som når mensen kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig at nyresten kommer ut uten så sterke smerter?

Jeg fikk påvist nyresten, men vet ikke om den er kommet ut. Har sett urinen har vært brun noen ganger, og hatt litt ryggvondt som når mensen kommer.

Hvor lenge er det siden du fikk påvist nyresten? Hva var symptomene dine, og hvilke undersøkelser ble gjort for å fastslå at det var/er nyresten?

God bedring!!:)

Gjest Gjest
Skrevet

Eg har hatt nyrestein ein gong og eg håper ALDRI eg får det igjen!!

Var som ei lang rie som bygde seg opp og aldri tok slutt. Vart heilt til stein var ute.

Det er absolutt verre en å føde. For fødselsrie kjem og går men det gorde ikkje denne faen skapen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nyregrus som blir til nyrestein innimellom. Anfallene med nyrestein er helt grusomt! Jeg vandrer rundt, kaster opp og til slutt krabber på gulvet, smertene er konstante. Det er verre enn de to fødslene jeg har hatt.

Nyregrussmertene er med murrende, kan kjennes ut som luftsmerter rundt ribbeina.

Når steinene når urinlederene blir det trangt og derfor veldig vondt.

Jeg har Voltaren og får også det i sprøyte på legevakten under anfallene, men det tar ikke smertene kun toppen.

Man kan forebygge til en viss grad ved å drikke 2 liter vann i løpet av dagen, hver dag. Hvis man får ut steinen så lever den til legen/laboratoriet så de får sjekket hva den inneholder. Da kan man vite hva man bør holde seg unna. Ofte er det kalsium som lager krystaller som blir forsteinet.

Skrevet

Hva slags behandling fikk du?

Fikk resept på selexid, og voltaren 50mg mot smertene.

AnonymBruker
Skrevet

Om man har fått et nyresteinsanfall har man 70% sjanse for å få det igjen i løpet av livet, dessverre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hjelper pencilin mot nyrestein?? Hmm..det visste jeg ikke!! Toco 94- hvor lang tid tok det før du ble kvitt smertene med. Voltaren? Løste stenen seg opp og knuste,eller fikk du knust den på sykehus??

Skrevet

Hvor lenge er det siden du fikk påvist nyresten? Hva var symptomene dine, og hvilke undersøkelser ble gjort for å fastslå at det var/er nyresten?

God bedring!!:)

Nyrestenen ble påvist i fjor høst, jeg hadde hatt veldig vondt i mage og rygg området. Rundt november/desember var jeg småkvalm. Legen tok ultralyd, og jeg fikk beskjed om at ingenting ble gjort så lenge stenen var liten nok til å komme ut av seg selv. Jeg tror også det ble påvist med urinprøve? Men er ikke helt sikker.

Jeg blir litt skremt når jeg leser om andre som kaster opp og sånt. Og legen bare ler av meg når jeg spør hvordan jeg kan vite at det er ett anfall på gang, dvs når stenen er på vei ut.

Skrevet

Hjelper pencilin mot nyrestein?? Hmm..det visste jeg ikke!! Toco 94- hvor lang tid tok det før du ble kvitt smertene med. Voltaren? Løste stenen seg opp og knuste,eller fikk du knust den på sykehus??

Jeg hadde ikke smertene der hele tiden, men det er vel pga smertestillende jeg tok. hvor lenge jeg hadde smertene der? de var der i to dager etter jeg begynte med selexiden. nyregrusen\nyrestenen løstnet av seg selv, heldigvis.

men legen ville sende meg på ultralyd og den er ikke før 23 mai! skjønner ikke vitsen med det, når jeg er helt frisk nå :forvirret:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt at nyresten dessvere kan være tilbakevennende:-( Viktig å drikke rikelig utenom anfallene.

Gjorde det ikke fryktelig vondt når stenen var på vei nedover,før den kom ut??

Hadde/har dere grumsete urin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...