AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Jeg elsker å høre på filmmusikk, som på en måte er klassisk musikk, mens klassisk musikk av typen Beethoven etc. gir meg ingen verdens ting. Så jeg kunne tenkt meg å høre hvordan en som har peiling på klassisk musikk på "symfonispråket" vil forklare forskjellen på de to melodiene under. Bare for nysgjerrighetens del http://www.youtube.com/watch?v=sE-sS_1JQZI
Gjest Herr Drue Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 (endret) Det du spør om, er vanskelig å svare på. Hvordan definerer du filmmusikk? Beethoven brukes f.eks. i clockwork orange - er ikke også det da filmmusikk? Filmmusikk er ikke en egen sjanger. Det forteller oss egentlig bare at musikken har en funksjon - nemlig at den skal underbygge en films handling. Den er også nært knytta til et visuelt uttrykk. Uansett, når klassisk musikk også er vanskelig å definere, blir det vanskelig å sammenligne de to på generelt basis. Derfor er det bra at du kommer med to spesifikke stykker musikk som vi kan forholde oss til. Jeg vil jo først poengtere at grunnen til at du i det hele tatt sammenligner disse, er at de begge er skrevet for orkester. Men ja, det er mange forskjeller. Her er et par: Transformers-klippet er programmert på synth. Beethoven-stykket er spilt av et ordentlig orkester. Det påvirker min mening om musikken umiddelbart. Dette er nok egentlig irrelevant med tanke på problemstillinga di, men jeg tenkte jeg skulle nevne det uansett, for det forteller oss noe om målgruppa til musikken. Beethoven-musikken er mye mer komplisert, og vanskeligere å få grep på. Enkelt forklart er det en mer kompleks utvikling av temaene (melodiene). Musikken i seg selv er mer dramatisk, det et spenningsforhold mellom ulike aspekter i musikken (som f.eks. at ulike temaer settes opp mot hverandre og forandrer seg), noe som er vanskelig for ufortrolige lyttere å høre og forstå. Transformersmusikken er simplere på alle plan, bortsett fra at "orkesteret" er utvida, særlig slagverkdelen (i tillegg til messingseksjonen). Det er jo "trommer" i denne musikken! Hensikten er mer fart og dynamikk, noe de forsåvidt lykkes med. Men det ville uansett vært helt fjernt på Beethovens tid. Tilbake til det simple ved musikken: harmonikken f.eks. (akkordene og deres utvikling) er som en hvilken som helst popsang som går på radioen - den har mange like vendinger, i tillegg til noen klisjéer som er mer unike for denne "sjangeren". Den er uansett ikke kompleks harmonisk. (Beethoven er heller ikke spesielt kompleks harmonisk, i forhold til hans etterkommere, men fortsatt på et helt annet plan enn transformers). Så du kan si den er mye mer easy-listening enn Beethoven. Nei, jeg veit egentlig ikke hvordan jeg skal fortsette. Det er utrolig mange forskjeller. Men om jeg skal nevne en viktig ting, så er det at "sounden" i Beethoven er mer "utdatert", til tross for at musikken er mer kompleks, ironisk nok. Om du skal sammenligne "filmmusikk" og "klassisk musikk" for å finne forskjeller, så vil du finne mye her; men om målet ditt er å finne likheter, så ville jeg ha sammenligna med "klassisk musikk" nærmere vår egen samtid. Hvertfall fra senromantikk og framover. Den er den musikken de fleste komponister som de som har skrevet transformersmusikken tar utgangspunkt i. Sjekk f.eks. denne: http://www.youtube.com/watch?v=btUeG2S7t6c Sounden er mye mer lik din "filmmusikk" (minus "trommene). Denne musikken er forresten i større grad tilpassa en handling (den representerer altså noe annet enn seg selv), enn Beethovens. Jeg kan godt fortsette. Spennende problemstilling, forresten. Endret 6. april 2012 av Herr Drue 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Mhja, dette er et av favorittmusikkstykkene mine. Merkelig nok er det gått helt i glemmeboken siden filmen kom. Men for meg inneholder musikkstykket så mye bevegelse, så mange spennende element at jeg er bare helt... Wow! hver gang jeg hører det. Takk for at du minnet meg på det!
Nevian Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Jeg har også lurt på det samme, altså hvorfor jeg ikke umiddelbart nyter å høre f.eks. Beethoven, mens slike "simple" melodier går lettere inn. De komponistene som skriver denne typen filmmusikk er jo utvilsomt folk som har kjennskap til de gode gamle verdenskjente komponistene. Likevel lyder det alltid svært anderledes, kanskje med unntak av den du postet her. Det kunne jo passet rett inn i en film. Er det et nødvendig grep at melodiene alltid (nesten) gjøres vesentlig enklere i film - slik som i Transformers - for at det skal ha noe i en film å gjøre? Ville det ellers blitt for inviklet og gått over hodet på folk?
Gjest Herr Drue Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Jeg har også lurt på det samme, altså hvorfor jeg ikke umiddelbart nyter å høre f.eks. Beethoven, mens slike "simple" melodier går lettere inn. De komponistene som skriver denne typen filmmusikk er jo utvilsomt folk som har kjennskap til de gode gamle verdenskjente komponistene. Likevel lyder det alltid svært anderledes, kanskje med unntak av den du postet her. Det kunne jo passet rett inn i en film. Er det et nødvendig grep at melodiene alltid (nesten) gjøres vesentlig enklere i film - slik som i Transformers - for at det skal ha noe i en film å gjøre? Ville det ellers blitt for inviklet og gått over hodet på folk? Det stemmer delvis. Musikken er sjeldent like kompleks, uten at det nødvendigvis trenger å brukes som kriterium for om den er bra eller ikke. Om det er en nødvendighet, vet jeg ikke, men det er nok noe sannhet i det. Det er som oftest easy-listening. Men enkelte prinsipper er likevel (heldigvis) overført - f.eks. bruk av ledemotiv på en wagnersk måte. Enkelte musikalsk motiv knyttes opp mot motiv i filmen. Danny Elfman bruker jo det. Uansett, jeg tror grunnen til at mange kan høre på filmmusikk men ikke på generell klassisk musikk, er at de har et sterkere forhold til filmmusikken. De knytter den opp mot noe bestemt, og denne referansen er med på å øke gleden av filmmusikken, selv om den i stil ikke nødvendigvis er så ulik klassisk musikk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå