Gå til innhold

aksjer og investering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke selskap det kan lønne seg og investere aksjer i nå til dags? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte MANGE aksjer i YARA etter Japan-krisen. Aksjene sank til bunns, folk fikk panikk og solgte så jeg hamstret inn. Nå, over et år etter krisen, sitter jeg på en liten formue. HAHA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte MANGE aksjer i YARA etter Japan-krisen. Aksjene sank til bunns, folk fikk panikk og solgte så jeg hamstret inn. Nå, over et år etter krisen, sitter jeg på en liten formue. HAHA.

Snakker med deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte MANGE aksjer i YARA etter Japan-krisen. Aksjene sank til bunns, folk fikk panikk og solgte så jeg hamstret inn. Nå, over et år etter krisen, sitter jeg på en liten formue. HAHA.

Så bra for det da! Veldig nyttig for TS og vite når h*n faktisk lurte på hva det LØNNER seg å investere i, ikke LØNTE. :roll:

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kommer det helt an på hva du ønsker. Ser du for deg langsiktig sparing i et relativt trygt bluechip selskap eller ønsker du å investere minst mulig for så å hente ut det dobbelte om et par år?

For det andre så synes jeg burde holde deg unna markedet dersom du spør om så enkle og konkrete tips på et forum. Det ligger veldig mye bak et aksjekjøp, og du burde selv finne ut hvorfor du skal investere i et selskap. Hvis du absolutt ønsker å la noen andre bestemme for deg kan du kjøpe Kapital. Der finner du hver måned diverse aksjetips fra investorer og analytikere.

Uansett, personlig så holder jeg en knapp på solenergi, oljesektoren her på norsk sokkel og en del konsumrelaterte sektorer. Sistnevnte er dog ganske risikabel med tanke på situasjonen i Europa i dag. Derfor kan det også være en idé å holde seg til selskaper som har en stor del av aktiviteten sin i land som Kina blant annet, hvor økonomien bare galopperer oppover om dagen, og ser heller ikke ut til å stoppe.

Alt i alt så anbefaler jeg deg å sette deg godt inn i aksjemarkedet. Les Finansavisen og DN daglig for å holde deg oppdatert og kjøp aksjer du selv tror vil gå bra. Hvis ikke så kan du alltids gi jobben til en aksjemegler, men da må du regne med at pengene forsvinner uansett enten ved dårlig kjøp eller ved ganske drøye kurtasjer.

Jeg kjøpte MANGE aksjer i YARA etter Japan-krisen. Aksjene sank til bunns, folk fikk panikk og solgte så jeg hamstret inn. Nå, over et år etter krisen, sitter jeg på en liten formue. HAHA.

Joda. Med mindre du solgte aksjene dine ved juni-tider i fjor, eventuelt var heldig og kjøpte når de nådde sitt absolutte bunnpunkt, så kan du vel ikke ha tjent så fryktelig mye? Vil ikke påstå at den ligger særlig mye høyere nå enn hva den balanserte på under Japan-katastrofen.

Endret av Sails
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor mye du leser, så vil det være 50/50 sjanse for at du taper eller vinner om du kjøper aksjer. Selv superekspertene tar riktig/feil 50/50.

Ved å kjøpe flere forskjellige aksjer (portefølje) så kan du redusere tapene ved å ta feil. Uansett er ikke aksjer for "hvermansen".

Spar heller på høyrentekonto. Eller i fond. Og jobb gjerne mer for å få enda mer å spare. Det er sikkert at du da får mer og det er relativt god avkastning på disse spareformene (innskudd med binding i 4 år har jeg sett til nærmere 5%, gjennomsnittlig finansavkastning er 4%...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...