Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg helt ny og grønn på trening. Hadde min første økt på mandag, og fyy så støl jeg ble.

Det jeg lurer på er, når jeg blir så støl, til tross for at jeg strekker ut, har kroppen best av at jeg trener hver dag eller bør kroppen få ta seg inn litt? At jeg heller går tur de dagene jeg er støl enn å gå på treningsstudio? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt;

Tøying hjelper ikke mot stølhet!

Du er støl fordi du har brukt muskulatur som du ikke pleier å bruke ;)

Dermed er det bare å trene videre, det er ikke farlig. Eller som du sier å gå en tur vil hjelpe på å løse opp litt av denne stølheten slik at du raskere blir restituert , og er klar for en ny økt ! :)

Lykke til med treningen videre!

Skrevet

Takk for svar!

Er som sagt veldig grønn på dette :sjenert:

Vil stølheten blir verre hvis jeg trener hver dag? Jeg ble så støl etter den ene økta at jeg ikke klarte å bruke trapper og hadde problemer med å sette meg ned på do :fnise:

Håper jeg klarer å holde det gående, har planer om å trene så ofte som det lar seg gjøre etter påske, er på ferie akkurat nå :takke:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei stølheten blir mindre jo bedre trent du er. Og beste for å løse opp stølhet er mer bevegelse. Men ikke så anstrengende. Gå en tur er veldig fint. Å sitte stille gjør at stølheten blir lengre i kroppen.

Det er godt det ikke er farlig å bli støl :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Husk at om du trener hard styrketrening bør de musklene du trente få hvile en dag, så hard styrketrening annbefales bare annenhver dag med mindre du trener forskjellige muskelgrupper. Kondusjon kan du trene mye oftere, men husk å ha en hviledag i uka :)

Skrevet

Først av alt;

Tøying hjelper ikke mot stølhet!

Du er støl fordi du har brukt muskulatur som du ikke pleier å bruke ;)

Dermed er det bare å trene videre, det er ikke farlig. Eller som du sier å gå en tur vil hjelpe på å løse opp litt av denne stølheten slik at du raskere blir restituert , og er klar for en ny økt ! :)

Lykke til med treningen videre!

Det er nok ikke sånn. At du som utrent blir veldig støl de første gangene er helt normalt. Muskulaturen er ikke vant til belastning, og da oppstår det mange små rupturer i musklene når du utsetter dem for belastning. Det tar tid for disse rupturene å bli reparert, og det kan ikke framskyndes på noen måte. Ett unntakt jeg vet om er klassisk idrettsmassasje, det er påvist at det fremmer restitusjonen i muskulaturen. Tøying derimot hjelper ikke mot stølhet, men det hjelper mot tonus (anspenthet) i muskulaturen. Stølhet og anspenthet er ikke det samme. Hvis muskulaturen har høy tonus får du f. eks. lett kramper.

Det er bare å ta det med ro til stølheten er noenlunde borte. Hvis du trener selv om du er støl vil restitusjonen gå langsommere, og du vil få dårligere framgang enn om du lar kroppen hente seg inn mellom hver økt. Etterhvert som kroppen blir vant til treningen vil du ikke bli så støl etter hver økt.

Skrevet

Det jeg lurer på er, når jeg blir så støl, til tross for at jeg strekker ut, har kroppen best av at jeg trener hver dag eller bør kroppen få ta seg inn litt? At jeg heller går tur de dagene jeg er støl enn å gå på treningsstudio? :sjenert:

Har du tenkt å gå rett fra utrent til å trene hver dag? Det er en rimelig sikker oppskrift på å bli overtrent. Hvis du er bortimot totalt utrent fra før av bør du ikke trene mer enn 3-4 ganger i uka.

Skrevet

Har du tenkt å gå rett fra utrent til å trene hver dag? Det er en rimelig sikker oppskrift på å bli overtrent. Hvis du er bortimot totalt utrent fra før av bør du ikke trene mer enn 3-4 ganger i uka.

Jeg mente vel egentlig å trene dagen etter jeg allerede har trent, at en kan trene noen dager etter hverande uten at stølheten blir verre.

Ikke har jeg tid til å trene hver dag heller, da får jeg ikke tid til annet enn gå rett til sengs etter trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...