Gå til innhold

Utgått u-åpnet mat

Anbefalte innlegg

Gjest sunshine-t
Skrevet

Hva gjør dere med det? kaster dere alt i den sorte søppeldunken, eller sorterer dere det også?

Skrevet

Det kommer an på hvor mange dager det er over dato . Hvist det er en uke eller lengre så kaster jeg det i matavfallet .

Gjest Anonymous
Skrevet

Vacumpakket mat..kjøtt f.eks kjøper jeg til halv pris i butikken den dagen det går ut på dato og legger det i frysen inntil videre. Bruker det relativt fort opp, i løpet av noen uker..men grei måte å få billig mat på. Og har ikke tatt skade av det ennå tror jeg :ler:

Skrevet

Alt som er gått ut på dato går rett i søpla her i huset

Skrevet

Det varierer veldig. Noe mat er helt fin selv om den er utgått på dato, og noe mat er faktisk bedre når den har fått modna. Her er skinke og god ost et bra eksempel. Dette kastes selvfølgelig ikke i det hele tatt. Man vet jo at det er et rigid regelvert og ikke kvaliteten på maten som avgjør datostemplinga her. Det samme gjelder egg. Visste dere at egg har holdbarhet på nesten et år, men at det bare stemples med et par måneder pga. eøs-avtalen? Syrnede melkeprodukter og rømme har uforandret kvalitet lenge etter at datostemplinga har gått ut. Det viktige her er at det ikke hark kommet mugg på, derfor er det risikabetl å bruke slike produkter som har vært åpnet etter at datoen er gått ut. Melk vet jo alle at ikke går ut i det klokka bikker 12 natt til utløpsdatoen. Noen ganger smaker den ubehagelig før den går ut på dato, og da skal den selvfølgelig ikk drikkes uansett, og noen ganger er den like fin flere dager etter utløpsdato, om kartongen har vært lukket og oppbevart kaldt helt til den brukes. Dette er spesielt på vinteren.

Når jeg velger å kaste mat som er utgått på dato åpner jeg selvfølgelig pakningen og kaster plast der det hører hjemme og mat der det hører hjemme. Ingen grunn til å sluntre med kildesorteringa selv om maten er utgått på dato vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...