AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Hvilke spørsmål får man der? Er det en samtale - går man bare gjennom vielsen, altså; hvordan er det? Jeg har bare hørt litt forskjellig - også en skrekkhistorie hvor presten tok opp utroskap i detalj....samme dag som de skulle gifte seg...la vel litt demper på stemninga.
bobbi Skrevet 9. april 2012 #2 Skrevet 9. april 2012 (endret) Vi har hatt samtale med sjømannspresten, og han var kjempe hyggelig Mulig vi er heldige med "vår" prest...men han spurte ihvertfall bare litt om hvordan vi møttes,om vi hadde vært gift tidligere eller hadde barn fra før av, planer for livet sammen og ellers ikke noe mer inngående enn det. Vi spiste mest vafler og drakk kaffe mens vi var der Også gikk vi selvfølgelig igjennom hvordan vielsen skal foregå Er det lov å spørre hvilken sjømannskirke? Endret 9. april 2012 av bobbi
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #3 Skrevet 10. april 2012 Vi har hatt samtale med sjømannspresten, og han var kjempe hyggelig Mulig vi er heldige med "vår" prest...men han spurte ihvertfall bare litt om hvordan vi møttes,om vi hadde vært gift tidligere eller hadde barn fra før av, planer for livet sammen og ellers ikke noe mer inngående enn det. Vi spiste mest vafler og drakk kaffe mens vi var der Også gikk vi selvfølgelig igjennom hvordan vielsen skal foregå Er det lov å spørre hvilken sjømannskirke? Det er i Barcelona, så jeg tror ikke vi får vafler :/ Med mindre karen tar med seg vaffeljernet. Vi skal ha samtale samme dag(vet ikke om det er det vanlige) og så for meg at jeg skal svare veldig unnvikende på alle verditunge spørsmål. Samboer er ikke religiøs, jeg er - og jeg er ikke av de mest konservative. Så om vi møter på en skikkelig konservativ prest kan det jo bli interessant. Vi skal blant annet ikke døpe våre barn(det må de velge selv) - noe h*n garantert kommer til å spørre om. Og jeg har virkelig problemer med enkelte kirkesamfunns syn på homofili(det gjelder jo gjerne bare enkelpersoner, men likevel....) Jeg er nok mer troende enn de fleste som gifter seg i kirka, men samtidig er både jeg og samboer ganske meningssterke - så jeg tror vi må avtale at vi skal være ekstremt diplomatiske og bare svare vagt på alt om vi får en konservativ en
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #4 Skrevet 10. april 2012 Sjømannskirken er jo en del av den norske kirke, og prestene er "vanlige" statskirkeprester. Man kan med andre ord regne med å finne et ulikt spekter av personer, men alle skal forholde seg til de rammene den norske statskirken ellers opererer med. Imidlertid har jeg inntrykk av at sjømannsprestene som regel velges ut etter personlig egnethet, og at personlig egnethet som sjømannsprest er noe ganske annet enn personlig egnethet som sokneprest i en bygd i bibelbeltet. Stort sett er nok sjømannsprestene på den mer liberale siden. 1
Grønt blad Skrevet 10. april 2012 #5 Skrevet 10. april 2012 (endret) Det er i Barcelona, så jeg tror ikke vi får vafler :/ Med mindre karen tar med seg vaffeljernet. Det er veldig vanlig at sjømannskirkene har vaffeljern (tror alle sjømannskirker har det) og byr på vafler. Jeg kjenner også til at nygifte har fått bløtkake med jordbær etter vielsen. De fleste prestene i sjømannskirken er nok også ganske liberale, men man vet jo aldri helt. Endret 10. april 2012 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 10. april 2012 #6 Skrevet 10. april 2012 Sjømannskirken er jo en del av den norske kirke, og prestene er "vanlige" statskirkeprester. Man kan med andre ord regne med å finne et ulikt spekter av personer, men alle skal forholde seg til de rammene den norske statskirken ellers opererer med. Imidlertid har jeg inntrykk av at sjømannsprestene som regel velges ut etter personlig egnethet, og at personlig egnethet som sjømannsprest er noe ganske annet enn personlig egnethet som sokneprest i en bygd i bibelbeltet. Stort sett er nok sjømannsprestene på den mer liberale siden. La oss håpe det Jeg kommer selv fra bibelbeltet - og er vant til ekstremt konservative holdninger blant enkelte prester. Den mest konservative og "dømmende"(mot alt som går an egentlig) mistet dog jobben når han ble tatt for å ha hatt et seksuelt forhold til ei ung jente som gikk der i sjelesorg :S *host* Tror nok dette skal gå fint, bare det ikke blir en rekke sånne "har dere bodd sammen før ekteskapet, jaha - det liker vi jo ikke" spørmål Tror bare jeg er litt nervøs for å få halvdårlig stemning et par timer før selve vielsen med inngående utroskapsspørsmål sånn som det andre paret jeg hørte om
Gjest Spinell Skrevet 10. april 2012 #7 Skrevet 10. april 2012 Tror nok dette skal gå fint, bare det ikke blir en rekke sånne "har dere bodd sammen før ekteskapet, jaha - det liker vi jo ikke" spørmål Det er jeg 99% sikker på at dere ikke får. Det hører jo med til regelen, og ikke til unntakene, at folk bor sammen før de gifter seg. Jeg googlet sjømannskirken i Barcelona (dvs egentlig Mallorca), og det ser ut til at dere får en kvinnelig prest. Sånn generelt er vel kvinnelige prester noe mindre konservative enn de mannlige, også
AnonymBruker Skrevet 11. april 2012 #8 Skrevet 11. april 2012 Det er jeg 99% sikker på at dere ikke får. Det hører jo med til regelen, og ikke til unntakene, at folk bor sammen før de gifter seg. Jeg googlet sjømannskirken i Barcelona (dvs egentlig Mallorca), og det ser ut til at dere får en kvinnelig prest. Sånn generelt er vel kvinnelige prester noe mindre konservative enn de mannlige, også Sier du det? :D Det hadde jo vært utrolig stilig å bli viet av en kvinnelig prest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå