starie Skrevet 19. januar 2004 #1 Skrevet 19. januar 2004 Jeg og gubben er glad i svinekoteletter, men drittlei varianten med brun saus, poteter og surkål. Noen som har noen freske og lite tidkrevende forslag til hvordan vi kan gjøre kotelettmiddagene spennende igjen? På forhånd takk :D
Gjest gjest1 Skrevet 19. januar 2004 #2 Skrevet 19. januar 2004 Kok ris og damp litt brokkoli til. Jeg lager saus av appelsinjuice som jeg heller over kottisene når de er brunet, og lar de surre seg ferdig i juicen. det er kjempegodt og snarlaget.
Gjest Brunhilde Skrevet 19. januar 2004 #3 Skrevet 19. januar 2004 "Bråstek" - dvs brun på sterk varme. Tilsett frisk sjampinjong som du også lar bli brun. Hell over 1 boks "Viking"melk, tilsett 1 ss soyasaus og la koke til passe "sausekonsistens". Server med ris og grønnsaker etter smak. Jeg syns grønne erter eller broccoli er godt til. En annen variant er å brune kotelettene, steke sjampinjon, legge soppen på kotelettene og en god osteskive øverst. Legg på lokk og etterstek til osten er smletet. Server med ris og stekesjyen. Et til? Brun kotelettene, hell over et glass "uncle Bens", server med ris... (Noen som kan komme på tanken at jeg er glad i koteletter?)
Gjest gjesta Skrevet 19. januar 2004 #4 Skrevet 19. januar 2004 I dag gjorde jeg sånn ca slik: Skar koteletter i strimler. Brunet de i wok med litt krydder. Etterpå woket jeg en pose med frosne wok-grønnsaker. Så blandet jeg alt og hadde over litt kikkoman og litt søt chilisaus som jeg har kjøpt på en "kina" butikk. Tilslutt hadde jeg over litt maisennamel utrørt i vann, slik at kraften ble til en saus. Jeg hadde litt forskjellige krydder i og det ble kjempegodt! Serverte med Jasminris.
starie Skrevet 19. januar 2004 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2004 Takk for gode råd jenter, men jeg fant faktisk en oppskrift jeg vil prøve. Det er koteletter med karriepler og potetstappe :D
Gjest Étoile Skrevet 19. januar 2004 #7 Skrevet 19. januar 2004 Min favoritt er å brune kotelettene i stekepanne, legge i ildfast form med en ananas-skive på hver kotelett og så ost på toppen, og steke ferdig i ovnen. Godt med ris og salat til.
Arkana Skrevet 19. januar 2004 #8 Skrevet 19. januar 2004 Pappa pleier å brune kotelettene, helle i en kartong fløte, smake til med buljong og tørket sopp.
-hild Skrevet 20. januar 2004 #9 Skrevet 20. januar 2004 Fløtegratinerte svinekoteletter er godt :-) Brun koteletter i panna, krydre med salt og pepper Legges i langpanne sammen med fersk champignon i skiver. Hell på litt fløte (ca en pakke på 6-7 koteletter - ta "sånn passe..") Tilsett noen dråper tabasco (smak på sausen mot slutten) 180 grader i ca 20 min, til kotelettene er gjennomstekte, soppen er stekt og smakene har fått blandet seg. (går fint om dette står enda lenger i ovnen) Serveres med ris og en god salat Eller du kan lage en salsa-saus av en boks tomater, løk som du steker i panna til den er myk - kanskje litt paprika og litt mais, la brunede koteletter surre i salsaen til kotelettene er gjennomstekt/kokt - krydre etter smak (f.eks provence eller tacokrydder) - og server med ris eller ovnsstekte poteter. ...eller denne... Rødløk eller sjalottløk legges i langpanne sammen med cherrytomater, litt grønnsaker, f.eks squash, brokkoli, blomkål (ta det du har...), legg brunede koteletter på toppen, og stek i ovnen til grønnsakene er ferdige.
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #10 Skrevet 20. januar 2004 Jeg steker de i komfyren og har ris og bearnaise til.
-Fisken- Skrevet 20. januar 2004 #11 Skrevet 20. januar 2004 Jeg steker de i komfyren og har ris og bearnaise til. Blir de ikke veldig tørre da?
Gjest Starya Skrevet 20. januar 2004 #12 Skrevet 20. januar 2004 Blir de ikke veldig tørre da? Neei, altså, nå har det seg slik at jeg liker kotelettene best når de er nokså crispy i kantene, så.. I like it that way.
Væren Skrevet 20. januar 2004 #13 Skrevet 20. januar 2004 Her har du hele familien Sau sin kotelettfavoritt: KOTELETTER I TOMATSAUS: Brun/stek kotelettene på begge sider. Salt og pepper på. Legg kotelettene "taksteinsvis", altså litt på skrå oppå hverandre, i en ildfast form. Løk i tynne ringer og tomatskiver legges oppå og innimellom kotelettene. Det går også an å ha sjampinjong på hvis du liker det. Bland 3 dl. fløte med et par spiseskjeer tomatpure, litt sukker, salt og pepper. Visp dette sammen, hell det over kotelettene. Strø over revet ost. Stekes ved 225 grader ca 30-40 minutter, eller til osten er gyllen og det ser ferdig ut! Serveres med hjemmelaget potetstappe/mos. Hvis du er glad i saus, går det an å øke mengden fløte og tomatpure! Dette er skikkelig godt og anbefales!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå