Gå til innhold

Dilemma om hvem vi skal be i bryllupet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ganske ny her på forumet,og vil gjerne høre noen synspunkter på et dilemma vi har ang bryllupet vårt.

Vi har bestilt vielse i utlandet (København)i oktober. I utgangspunktet ville vi kun ha med forloverene hit, og så ha en sammenkomst med familie og venner når vi kom hjem.

Nå har regningene (og restskatten!) hopet seg litt opp her,og vi ser at det blir vanskelig økonomisk å holde den festen når vi kommer hjem. Ihvertfall i år.

Jeg sitter å vrir hodet litt for å finne frem til en løsning her. Jeg føler det blir litt "halvveis" når jeg ikke får min mor til å delta på noen måte. Jeg er absolutt nærmest henne. Dette blir enda "værre" når det nå ikke blir noen bryllupsfest når vi kommer hjem. Jeg har et sånn ok forhold til min far og hans familie, men ikke så nært som til min mor. I tillegg er det et kjempeproblem at mamma og pappa ikke helt tåler synet på hverandre... Jo - de kan oppføre seg i sosiale sammenhenger, men JEG føler VELDIG på den dårlige stemningen. Det samme gjelder for kjæresten min og hans foreldre.(Dumme voksne folk ja..;-).

Dette var litt av grunnen til at vi bare ville reise bort å ha selve vielsen veldig liten, for å unngå disse litt dårlige følelsene og stemningen. Ved å ha en fest når vi kom hjem, ville det bli langt flere gjester + at det liksom ikke var helt selve bryllupsdagen, så derfor så vi dette som beste måten å løse utfordringen på.

Men hva nå? Siden vi er nødt å droppe festen/feiringen når vi kommer hjem, så må vi evt invitere familie med til selve vielsen i København. Problemet er jo at dette blir dyrt også siden vi har flere søsken m/partnere hver. Tilsammen blir det da 8 og 10 fra hver side.

Kan man evt kun invitere foreldrene og ikke søsken til dette? Hva mener dere? Ser jo ut til at vi må gå på kompromi med både det ene og det andre hvis vi skal få det til. ALternativt er at "alle" blir litt skuffet.

Min mor har foreslått og sagt seg villig til å betale en del selv, og da at alle foreldre kan "chippe inn" med en liten slump hver, og da blir jo alt i orden. Problemet er at mine foreldere har økonomi til dette, men ikke hans. Dessuten er vi voksne og ikke noe vi forventer i det hele tatt. Kommende brudgom har også så mye stolthet at han aldri ville funnet på å spørre om dette.

Sånn jeg ser det akkurat nå så har vi alternativet om å vente med å gifte oss, eller kun be foreldre til vielsen men ikke søsken, tanter og onkler osv. Da får vi heller ha en fest neste år... men det er jo litt teit det også synes jeg.

Vi har ikke så veldig lyst å utsette da vi prøver å få barn og ønsket er å være gift før vi får barn.

Er det noen glupinger her som har noen gode forslag, eller må vi kanskje bare akseptere at sånn blir det. På grunn av våre foreldre ville vi helst ha unngått å ha begge i vielsen, så heeeeelt ideelt ville vært om vi kunne ha med mødrene våre, og så kunne fedrene komme på festen senere, men det er kanskje å dra den litt vel langt. Jeg får så dårlig samvittighet fordi min mor har betalt en fantastisk brudekjole til meg men nå får hun kanskje ikke se den i det hele tatt, bortsett fra på bilde da selvfølgelig.

Huff - jeg hadde ikke trodd at å gifte seg skulle være så vanskelig...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere gifter dere som planlagt og har en rimelig og uformell hagefest (antrekk sommerkjole og grilldress...) for alle i løpet av sommeren med telt, grilling etc. Det trenger ikke koste skjorta å ha en fest, spesielt hvis man dropper alt det tradisjonelle bryllupsstæsjet og forventningene.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt bryllupet i København m/ forloverne. Isteden for storfest etterpå med voksne folk som ikke kan se hverandre i øynene hadde jeg heller dratt på en skikkelig bryllupsreise.

Til nød hadde jeg invitert mine/hans foreldre til kaffeselskap med fin kake (mor og far hver for seg) og feiret giftemålet.

• Liker 4
Gjest Tirkes
Skrevet

Ettersom det er oktober dere skal gifte dere, så kan dere jo gjennomføre originale planen, men utsette festen til feks en liten sommerevent i juni/juli 2013. Da får dere sjansen til å komme dere på beina økonomisk, og skulle noen spørre så kan dere si at dere ville legge feiringen nærmere sommeren pga pent vær/folk har bedre tid etc..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å ønske dere gaver og ting i bryllupet kan dere ønske at gjestene bidrar til festen på et vis? Enten økonomisk eller praktisk (bake en kake, skaffe billigere lokale via kontakter osv.)

Skrevet

Det går fint an å arrangere bryllupsfest billig. Man leier lokale hvor man kan ha med alkohol selv, også ber man nære venner om å bidra med en rett hver til koldtbord. Har man nok kaker trenger man ikke dessert. Man kan pynte lokalet billig om man handler inn på f.eks. Nille. Og til en slik uformell bryllupsfest kan man fint be gjestene ta med drikke til etter middagen selv (så kjøper dere inn litt ekstra øl og vin slik at det antagelig holder til et stykke utpå kvelden allikevel).

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Man lager sommerfest som foreslått - og gjør det til en kurvfest.

Når det gjelder vielsen i Køben: inviter med foreldre som kan betale for reisen selv.

Foreldre får komme på betingelse av at klein stemning legges igjen hjemme. Altså må de være forberedt på at den andre partneren er der og legge alt dritt til side for å få æren av å se avkommet sitt i brudekjolen/dressen. Jeg synes det er rart at man kan ønske denne dagen uten deltakelse fra foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Man lager sommerfest som foreslått - og gjør det til en kurvfest.

Når det gjelder vielsen i Køben: inviter med foreldre som kan betale for reisen selv.

Foreldre får komme på betingelse av at klein stemning legges igjen hjemme. Altså må de være forberedt på at den andre partneren er der og legge alt dritt til side for å få æren av å se avkommet sitt i brudekjolen/dressen. Jeg synes det er rart at man kan ønske denne dagen uten deltakelse fra foreldre.

Problemet er jo at jeg ikke ønsker dagen uten foreldre, men med foreldre så blir det "noe i luften" som ikke er lett for meg og overse. Kjæresten min er litt bedre på sånne ting, og selvom han ikke synes noe om det, så klarer han å på en måte overse det. Jeg på min side er ikke like flink til det. SOm sagt så kan foreldrene mine omgås på en høflig måte, og andre gjester ville sikkert ikke lagt så mye notis av det. Jeg derimot kjenner veldig på det, og synes det er rett og slett ubehagelig.

Derfor hadde mitt "drømmebryllup" vært å kunne hatt mødre i ett og fedre i et annet.

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her.

Tusen takk for alle hyggelige og forståelsesfulle tilbakemeldinger. Vi får gå litt i tenkeboksen for å finne ut hva vi vil "ofre". Som sagt så hadde det gått greit om våre foreldre ble med til Danmark, men utover det så vil det bli vanskelig økonomisk. Så var det dette med foreldre som skaper dårlig stemning uten å egentlig ville det da.

Jeg forstår på en måte også at mine foreldre (hans også), som begge ble skilt under litt ubehagelige omstendigheter (utroskap), at det ikke er bare-bare for de å være hjertens vennlige med hverandre. Derfor aksepterer jeg at de legger seg i selen og kan omgås i type dåp, bryllup som "anstendige" folk. Men som sagt, så blir det allikevel ubehagelig for meg i "midten" - spesielt i så små selskap.

Derfor er det med tungt hjerte egentlig at jeg må velge bort å ha med min mor som står meg nærmest, fordi det ville bli rart med kun en av foreldrene i vielsen.

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint an å arrangere bryllupsfest billig. Man leier lokale hvor man kan ha med alkohol selv, også ber man nære venner om å bidra med en rett hver til koldtbord. Har man nok kaker trenger man ikke dessert. Man kan pynte lokalet billig om man handler inn på f.eks. Nille. Og til en slik uformell bryllupsfest kan man fint be gjestene ta med drikke til etter middagen selv (så kjøper dere inn litt ekstra øl og vin slik at det antagelig holder til et stykke utpå kvelden allikevel).

Takk for gode tips :-)

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke ønsker dagen uten foreldre, men med foreldre så blir det "noe i luften" som ikke er lett for meg og overse. Kjæresten min er litt bedre på sånne ting, og selvom han ikke synes noe om det, så klarer han å på en måte overse det. Jeg på min side er ikke like flink til det. SOm sagt så kan foreldrene mine omgås på en høflig måte, og andre gjester ville sikkert ikke lagt så mye notis av det. Jeg derimot kjenner veldig på det, og synes det er rett og slett ubehagelig.

Derfor hadde mitt "drømmebryllup" vært å kunne hatt mødre i ett og fedre i et annet.

TS

Så inviter bare mødrene da. Jeg trodde at "betaler reisen selv" ville forhindret at begge kom.

Jeg synes forresten at du er litt ufin mot foreldrene dine - jeg forstår din følelse, samtidig er det en stor dag for foreldre å se barn bli gift.

På denne etterpåfesten, har du tenkt å stille i brudekjolen på nytt med hår og alt? Hvis ikke synes jeg i hvertfall at din mor er 100 % selvskreven å invitere til Kjøbenhavn.

Skrevet

Man inviterer da virkelig ikke bare én av sine foreldre til en slik anledning, med mindre man ikke har kontakt med kun den ene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så inviter bare mødrene da. Jeg trodde at "betaler reisen selv" ville forhindret at begge kom.

Jeg synes forresten at du er litt ufin mot foreldrene dine - jeg forstår din følelse, samtidig er det en stor dag for foreldre å se barn bli gift.

På denne etterpåfesten, har du tenkt å stille i brudekjolen på nytt med hår og alt? Hvis ikke synes jeg i hvertfall at din mor er 100 % selvskreven å invitere til Kjøbenhavn.

Om jeg er "ufin" mot mine foreldre kan godt diskuteres. Jeg mener at jeg ikke kan stilles til ansvar for deres handlinger, og selvom de kan omgås i denne type sammenhenger og gjør så godt de kan, så er det allikevel ikke noe som jeg synes er greit skal ødelegge den gode følelsen på min bryllupsdag.

Bryllupsfesten har hele tiden vært tiltenkt en uformell fest uten brudekjole ja. Synes liksom den bare skal brukes èn gang jeg.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Man inviterer da virkelig ikke bare én av sine foreldre til en slik anledning, med mindre man ikke har kontakt med kun den ene.

Neida, det har jeg aldri sagt jeg skal gjøre. Det jeg har sagt er hvis jeg kunne velge "drømmebryllup" så skulle jeg gjort det sånn.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Neida, de har begge (på hver side) ikke noe problemer med å betale reisen selv.

TS

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her.

Beklager at det blir så mange innlegg for å svare på ditt ene :-). Jeg er visst litt for rask til å trykke send istedenfor å svare meg ferdig.

Dette sier jeg ikke for å forsvare, men mer forklare: jeg tviler ikke på at det er en stor dag for foreldre å være i sine barns bryllup, men noe av grunnen til at jeg har kun et ok forhold til min far er at han ikke har vært av den mest interesserte typen. Konfirmasjonen hoppet han glatt over for eksempel. Men han er gift og de har barn som jeg har et godt forhold til. Dessuten vet jeg jo at det blir brudd på alle mulige folkeskikkregler hvis jeg bare inviterer mamma når jeg tross alt har kontakt med pappa, til tross for at kontakten med hans kone og barn er større enn med han som knapt nok er i Norge. Han har besøkt meg 1 gang på 4 år, og barna og kona har besøkt meg flere ganger.

Ville bare forklare :-)

Hilsen TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Under slike forhold, og siden din mor har betalt for brudekjolen så hadde jeg GLATT invitert bare henne. Han har jo selv meldt seg ut. Jeg synes det er rimelig at din mor som har spandert store deler av kjolen får se deg i den.

Skrevet

Inviter foreldrene til å oppføre seg som voksne og bli med, de som ikke klarer det, kan bli hjemme!:)

Evt synes jeg selskap MED brudekjole neste sommer er et fullverdig alternativ!:)

AnonymBruker
Skrevet

Inviter foreldrene til å oppføre seg som voksne og bli med, de som ikke klarer det, kan bli hjemme!:)

Evt synes jeg selskap MED brudekjole neste sommer er et fullverdig alternativ!:)

Joda, de kan som sagt oppføre seg høflig i sosiale sammenhenger som dette, men som tidligere sagt så er det ikke alltid som det kan virke som utad, og DET føler jeg veldig på. Noe som gjør det noget anspent for meg - uansett hvor mye jeg vrir og vender på det. Antagelig mer mitt problem enn alle andres, men siden det er min bryllupsdag så er det allikevel litt kjipt...

Tja - kanskje det er ok å ha brudekjole på i et selskap neste sommer. Vet ikke helt hva jeg synes om det selv men :-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi giftet oss i utlandet for et år siden med kun forlovere til stede og skulle ha hatt fest i år, men det har blitt utsatt pga økonomi og familiekrangling. Jeg tror jeg skjønner problemstillingen her.

Foreldrene får bare finne seg i at de ikke får være med på den store dagen. Jeg synes det er for drøyt å kun la mødrene få være tilstede i vielsen. Siden foreldrene deres ikke går så godt overens er det riktigste å ha en fest hvor venner og annen familie kan vanne ut en evt misstemning mellom foreldrene. At dere ikke kan ha festen nå, har nok mange forståelse for. Hva med å feire ett års bryllupsdag neste år? Dere kan jo ta på bryllupsklærne igjen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...