AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Var det ikkje ein veldig fin tråd om sparetips her inne ein plass? Meinte eg såg denne for kanskje 1 år sidan, men no kan eg ikkje finne den igjen. Eg har funne ut at pengebruken min er fullstendig utan kontroll... Har rekna på det og funne ut at eg bruker minst 300 kroner på daglegvarer kvar dag (minimum 5 dagar i veka). Det er rett og slett ufattelig, så no må eg prøve å ta tak! Gode råd mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Det er mange tråder om temaet her på guiden, vent skal jeg se om jeg ikke får googlet noen jeg selv har bidratt i
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=440149
pandabear Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Første bud er å gå i butikken så sjeldent som mulig. Jeg prøver å holde meg til 1, maks 2 ganger i uken. Hvis du planlegger middagene vil du også spare endel penger. Og selvfølgelig skrive handleliste og holde seg til den
Strawberrygirl Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Jeg pleier å lage en fire dagers middagsmeny på mandager. Skriver handleliste over hva jeg trenger, og prøver å lage middager hvor jeg kan bruke ting i flere middager. Eks kjøper jeg matfløte og skal kun bruke 1dl, sørger jeg for at en av de andre middagene også trenger matfløte. Det samme med salat og andre grønnsaker osv. Dette gjør at jeg sparer masse penger. Fredag, lørdag og søndag har egne litt dyrere middager, som jeg bestemmer meg for på fredag før jeg handler. På denne måten trenger jeg bare å handle mat to dager i uka. Kjempe deilig istedet for å styre å handle hver dag. Jeg har også et budsjett på at jeg skal ha maks middager til 80-100 kr pr middag. Nå er vi to da, og da blir det faktisk bare 40-50 kr pr pers.
per78 Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Skriv opp et budsjett da vel. Beregn ønsket forbruk pr uke. Feks 1000 kr i uka? Ta de ut i cash, legg de på bordet. Dett er pengene du skal bruke denne uka. Du ser ganske fort når pengene flyr, og da må du begrense deg litt i forhold til resten av uka. Veldig synlig, da pengene er rett foran nesa di... Dette har funket for meg og jeg har spart masse.
Kosemose Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 (endret) Det er alltid så mye fokus på mat og mathandling når man skal spare. Men det er vel ganske mye å spare på en rekke andre ting og? IKKE kjøp ting og klær fordi de er a) så billige b) passer når du får malt den ene veggen (ting) eller når du får gått ned de 3 kiloene (klær) c) ser så fine ut i butikken Når du ser noe fint (klær/ting) så nyt synet og tenk gjennom når/hva/hvor og reis hjem uten. Hvis du angrer dagen etter kan du heller vurdere å handle tingen/klærne neste gang. Bruk biblioteket aktivt! Der kan man låne bøker, men også filmer, og man kan sitte i flere timer og lese ukeblader! Kjøp godt, brus og popcorn i butikken istedenfor på kinoen! Ta med brus og drikkebeger og boller (el.l.) i en ryggsekk hvis dere skal på tur. Når alle er tørste og har lyst på noe å putte i munnen, blir det fort store summer hvis man skal handle på bensinstasjon eller på kiosken. Fyll vaskemaskin og oppvaskmaskin, skru av lamper når du forlater rommet, bruk sparepærer i "kalde rom" og i utelys, senk innetemperaturen litt og ta heller på deg en pulsvarmere og tøfler Endret 6. april 2012 av Kosemose 1
Gjest Glenfarclas Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Lær deg å bruke krydder - så kan enkle råvarer pimpes opp uten at du trenger å kjøpe alle mulige slags dyre halvfabrikata. Du finner kanskje en bok om krydder på biblioteket?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Eg handlar mat berre fem gonger per måned. Første gong fyller eg bilen med rengjøringsvarer, mel, honning, kaffi, sukker, dopapir,ris, pasta, krydder, olje, frysemat osv. til heile måned. Da lagar eg middagsmeny kvar måndag og kjøper det eg trenger til det (o berre det): Fisk, kjøtt, grønnsaker. + mjølk, frukt, pålegg og brød til frukost/kveld/matpakker. Også har ei tre forskjellege konti som blei bruk til forskjellege ting. Ein til mat og faste utgifter, ein til sparing og ein til "resten". En av dei er for ting og tang, med et bestemt beløp kvar måned. Viss det blei brukt opp, da blei brukt opp. Uansett kor fint kjøle er på salg, eller spennande film viser på kino. Kontoen blei tom, desverre... 1
Gjest Tirkes Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Jeg klare å spare nærmere 30 000 i året på budsjetter vårt når jeg våket opp på den økonomiske siden av sengen en dag. Laaangt innlegg, ikke direkte sparetips, så les kun om du er interessert i hvordan jeg klarte den bragden. For jeg tenkte som TS, men gikk grundig til verks - for jeg følte at hva jeg bruker på Kiwi og Rema alene ikke kan bety allverden. Det krevde litt jobb, og her er endel ca-tall som jeg husker (det er snart tre år siden vi begynte dette sparepenger-prosjektet). Det startet med at vi kjøpte hus og hadde bodd her i nesten to år, når jeg fant ut av jeg og samboeren min hadde dekkende innboforsikringer begge to. Noe som er smart om det feks er gjennom LO - for er begge forsikret så slipper man egenandel. Men vi hadde gjennom hvert vår selskap. Unødig. Jeg så på budsjettet mitt og det største posten der er bolig. Altså, mest å spare. Dette er lite man kan gjøre om man leier, med mindre man er villig til å flytte, eller om man betaler strøm og innboforsikring selv. Vi sparte 670 kr i mnd ca på å flytte lånet fra en bank til en annen. Man kan spare på forsikring, evt ved å flytte den, eller ved å fri til forsikringsselskapene "Hör ni gräbbar.. jeg har bilforsikring, husforsikring og innboforsikring. Jeg kan flytte alle forsikringene over til ditt selskap, om du gir meg et fantastisk tilbud.". Vi samlet alle våre forsikringer på denne måten, og fikk til noen impoerende kutt, vi sparte tilsammen over 5000 kroner i året (to person og to bilforsikringer, reiseforsikringer, samt hus og innbo) på å ta grep og samle disse. Transport: Noen kjører kollektivt og noen kjører bil. Kollektivt er det vanskelig å gjøre noe med. Egen bil kan reduseres. Man kan redusere bruken, kjøre mer økonomisk, bli obs på hvilken ukedag man fyller bensin, samt forsikring (se over om å fri til selskapene). Telefon: Herr Tirkes byttet til et litt dyrer abo. som passet hans bruk og jeg til et billigere som passet mitt bruk. Jeg estimerer at vi har spart rundt 300 kr i mnd på dette. Vi hadde bredbåndstelefon, tror vi betalte rundt 150kr mnd.. men vi brukte nesten aldri den telefonen. Så vi kuttet den ut. Strøm: Ved å ikke bare bli bevisst over bruken og skru ned temp med 1-2 grader, og bytte til sparepærer over store deler av huset, med også gjennom å bytte strømleverandør, samt etterisolere (investering) så brukte vi nesten 4500 kr mindre i strøm. På tross av at det første "billige" året vårt var i fjor, og vinteren da var sprengkald og langvarig. Klær, sminke, PC-utstyr, leiefilmer og luksus: Vi byttet til mindre kanalpakke. Mye av kanalene våre så vi ikke på. Vi ble flinkere til å planlegge kjøpene våre. Begge to ble flinkere til å ikke impulsshoppe. Her er det vanskelig å regne ut hva vi sparte, men jeg tror ikke jeg lyver eller underdriver om jeg sier at vi trolig nå bruker 5000kr mindre årlig nå enn før på denne biten. Trolig mye mer. Hittil er estimatet mitt kommet til at vi har spart rundt 27 000 kroner årlig. Vi tok også grep i dagligvarehandling. Vi kjøpte oss større fryser (nok en dyr investering) og ble flinkere til å handle i bulk på tilbud, samt å bruke av det vi hadde hjemme. Vi er fortsatt håpløse med å planlegge måltider, men vi tvinger oss til å handle for 2 og 3 dager i slengen, og forsøker å styre innom Rema (mindre fristelser enn feks Meny) flesteparten av handleturene. Så vi har nok klart å kutte minst 5-700 kr måneden på denne oppførselen, og her er mye mer å hente. MEN - jeg har råd til å sløse på den måten, og god mat, mye mat, bananer uten flekker på - det er min luksus. Grunnen til at jeg skrev dette, og så langt, er fordi mange tenker kanskje som jeg. Evt ikke tenker, på hvor mye 0,3% rente på et huslån kan utgjøre.. Eller hvor mye kroner i året et skreddersydd mobilabo kan spare deg for. Spareåærer og ledlys er fine og billige i strømveien, da de trekker lite strøm og ofte trenger færre utskiftinger. Etterisolering, fryserinnkjøp, bytte av strøm og forsikringsleverandører er mye jobb med - men det er "engangsjobb", uten av man må leve med 6 mørke og kjølige rom i huset og drikke billigbrus og kun spise first price. Man kan evt gjøre alt sammen. Men 101 i sparing: Sett opp budsjett og se over det, de største postene på budsjettet ditt, har som regel størst "vinnersjanse" på innsparing. ...nå har denne tråden minnet meg på at jeg har vært støttemedlem på Sats litt for lenge. På tide å si opp noen abonnementer! 11
Kosemose Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Apropos fasttelefon: Her i huset bruker alle hver sin mobil, og jeg syntes det var unødig å betale for en fasttelefon. Samtidig er det dumt å ikke har en fast hustelefon. Barna roter vekk mobilen, glemmer å lade, osv. Min løsning ble å ta en gammel men brukbar mobil og kjøpe et kontantkort. Denne mobilen står på sin faste plass hele tiden og skal være "hustelefonen" her. Den skal kun ringes med ved behov, men er en sikkerhet, pluss at jeg alltid kan ringe hjem uten å møte avslåtte eller bortglemte mobiler.
Surriball Skrevet 6. april 2012 #12 Skrevet 6. april 2012 (endret) Jeg er student, og har følgelig mindre å rutte med enn den jevne befolkningen. Mitt mest effektive sparetips er å legge igjen lommeboka hjemme. Har jeg dårlig råd, tar jeg kun med meg adgangskortet og busskortet til skolen, og kanskje en 50-lapp jeg kan bruke dersom jeg trenger ny skriveblokk eller har glemt matpakka. Jeg er også av den generasjonen som har vokst opp med bankkort og nesten aldri har kontanter (unntatt tidligere nevnte 50-lapp), så for meg er det som betyr noe tallet som står på kontoen. Kontanter er for meg allerede brukte penger, så de flyr. Så det unngår jeg. Jeg kan sjekke saldo på sms, og gjør det jevnlig, for da tenker jeg ofte "ik, har jeg ikke MER?". Veldig effektivt, for da bruker jeg ikke en krone mer resten av den dagen... EDIT: Mange herlige skrivefeil når man skriver på telefonen... Endret 7. april 2012 av Surriball 1
Surriball Skrevet 6. april 2012 #13 Skrevet 6. april 2012 (endret) EDIT: Dobbelpost Endret 6. april 2012 av Surriball
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #14 Skrevet 6. april 2012 TS her ooo! Tusen takk for masse geniale tips! Skal sette meg ned å suge til meg alle. Eg ser nokre nemner dette med å setje opp budsjett. Det er faktisk noko som eg har gjort. Men korleis klare å følge budsjettet frå dag til dag? I budsjettet satte eg opp 3000 til mat per månad. Men hjelper lite det, når eg på ein eller annan måte klarer å blåse 6000 NOK på mat i månaden! (Og det er før eg har tatt med kafe/restaurant osv....) Off!
Rumle Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Eg ser nokre nemner dette med å setje opp budsjett. Det er faktisk noko som eg har gjort. Men korleis klare å følge budsjettet frå dag til dag? I budsjettet satte eg opp 3000 til mat per månad. Men hjelper lite det, når eg på ein eller annan måte klarer å blåse 6000 NOK på mat i månaden! (Og det er før eg har tatt med kafe/restaurant osv....) Off! Dette synes jeg er vanskelig også. Har ingen problemer med å sette opp budsjett, men synes det er utrolig lett å "plutselig" ha brukt for mye så her vil jeg gjerne følge med på gode tips også
Gjest Tirkes Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Trikset mitt når jeg skulle følge budsjett første gang, var å ikke bare lage et planlagt budsjett, men å lage ekstra kolonne til faktisk budsjett. Feks: April: Kroner 1200 i bensin. Når mai kommer, så sjekker jeg kontoutskrifter/kvitteringer, og penner inn i "faktisk"-feltet: 1100kr. April: Kroner 5000 dagligvare. I mai penner jeg inn faktisk forbruk: 6000 kr. Nå gjorde jeg dette for å sjekke om jeg var på viddene på oppsatt budsjett, men det at jeg måtte samle kvitteringer dersom jeg betalte kontakt, og forsøkte å huske hvor mye jeg hadde brukt, førte til at jeg ble mye mer bevisst. Jeg gjorde dette i tre måneder, da var vanene på plass. Når jeg nå bruker penger, så er det noen små grønne tall i hodet mitt som minker. Det er månedsbudsjettets overskudd. :gjeiper: Jeg har som regel ganske god styring, selv om jeg er flink til å sløse og flink til å bruke penger, så er det sjelden jeg bommer med mer enn 100kr på hva jeg gjetter og hva faktisk saldo er på kontoen. Jeg tror kanskje det er noe sånt du må gjøre, TS. Du må åpne øynene for hva du bruker penger på. I første omgang, gi faen i budsjett. Men i en måned (eller fra 15. til 15.): skriv ned alt du bruker penger på. Finn hullet. 1
Asmi Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 Eg og prøvde å følge budsjett, men det er ikkje lett.... Eg var ikkje ute på viddene økonomisk, men trengde ein ørliten oppstramming. For min del hjalp det å ta ein skikkelig oppryddning i heimen. Ikkje at eg budde i eit skikkelig rotehus, men som eindel andre hadde eg eindel ting iskuffer og skap som eg a) hadde gløymt eg hadde, eller b) ikkje trengte lenger. ( både kles og kjøkkenskap ) På den måten har eg oversikt over kva eg faktisk treng. Eg skriver handleliste, og handler 1 gong i veka. Eg prøver å bruke opp det eg før eg kjøper nytt.( Var altfor "flink" til å impulsshoppe kosmetikk tidlegare.) Har funne ut at ein god del first-price (og andre billigmerker) er vel så gode som dyrare merker på eindel varer. Men er er vel smaken som baken på kva ein likar av desse produkta.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 For å kunne følge et budsjett bør man skrive opp alt man bruker penger på en måned eller to. Da blir man mer bevisstgjort. Du ser at den cafe latten hver uke stikker av med 150 kr eller at kantinebruk koster deg 400 kr. Når du er bevisst hvor og til hva pengene dine går til så kan du endre det også. Tuber som tilsynelatende er tomme, er ikke det. Klipp de opp og få med siste rest. Farger du håret og har kort hår så trenger du bare halvparten av hårfargingsmiddelet. Det jeg gjør er å spare på en tom flaske fra tidligere hårfarging. På øyemål så blander jeg i 50% og bruker dette. Har aldri opplevd at ting har gått galt.
Anglofil Skrevet 7. april 2012 #19 Skrevet 7. april 2012 Jeg får spart ganske mye hver måned, men det er fordi jeg lever etter et budsjett og bruker ikke penger jeg ikke har. Jeg handler kun en gang i uka og lager middagsplan for hver dag. På den måten handler jeg ikke unødvendig og ting jeg allerede har fra før. Mvh Yvonne
Gjest Daenerys Skrevet 7. april 2012 #20 Skrevet 7. april 2012 Angående mat - sett opp en egen matkonto du overfører 3000 kroner til hver mnd, og når den er brukt opp, er den brukt opp! Det gjør vi, og det funker fint Er mye bedre til å prioritere det man MÅ ha da, kjipt å gå uten middag pga man fikk lyst på alt for mye godteri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå