AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Jeg skal ta studiekompetanse som privatist og lurer på om det er en god idè å ta det hos Sonans. Ser de reklamerer en del for seg selv og det virker bedre å ta det hos de enn en vanlig skole. Virker som man får en del mer hjelp enn hos offentlige skoler. Vet det koster litt, men jeg satser på gode karakterer. Noen som har tatt studiekompetanse hos Sonans? Var du fornøyd?
Gjest Misteltein Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Jeg skal ta studiekompetanse som privatist og lurer på om det er en god idè å ta det hos Sonans. Ser de reklamerer en del for seg selv og det virker bedre å ta det hos de enn en vanlig skole. Virker som man får en del mer hjelp enn hos offentlige skoler. Vet det koster litt, men jeg satser på gode karakterer. Noen som har tatt studiekompetanse hos Sonans? Var du fornøyd? tatt noen fag, og nei, jeg er ikke fornøyd. Jeg vet om flere som må ta opp fag fordi at de roter, og gir ut feil informasjon.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Jeg gikk der i to år tidligere, og det er det beste valget jeg noen gang har tatt! Rektor ga meg alle gode råd jeg trengte, og la opp en plan slik at det skulle bli jevnt fordelt med fag. Jeg har fått 10 seksere totalt, og er fornøyd med de aller fleste lærerne, de er så motiverte og oppslukte av faget sitt at det er gøy å se på! Det eneste jeg gjorde det dårlig i var norsk skriftlig, der fikk jeg 4ere. Grunnen er at man tar et treårig fag på ett år, og man får ikke all den skrivetreningen man da trenger. Jeg var den flinkeste eleven i ihvertfall 6 fag, men var også kjempemotivert og interessert i alle fagene.(Foruten sosiologi, ikke min cup of tea, så jeg byttet til realfag.) Jeg vil råde deg til å begynne, men alt avhenger ikke av lærerne. Man må også legge en innsats selv, og jobbe jevnt og trutt med oppgaver. I enkelte fag leverte jeg inn skriftlige oppgaver, så det er ingen latmannsskole hvor alle får 6-ere, slik enkelte tror. De minst motiverte kan stryke. Sånn er det bare. Lykke til!
Paw Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Jeg gikk der i to år tidligere, og det er det beste valget jeg noen gang har tatt! Rektor ga meg alle gode råd jeg trengte, og la opp en plan slik at det skulle bli jevnt fordelt med fag. Jeg har fått 10 seksere totalt, og er fornøyd med de aller fleste lærerne, de er så motiverte og oppslukte av faget sitt at det er gøy å se på! Det eneste jeg gjorde det dårlig i var norsk skriftlig, der fikk jeg 4ere. Grunnen er at man tar et treårig fag på ett år, og man får ikke all den skrivetreningen man da trenger. Jeg var den flinkeste eleven i ihvertfall 6 fag, men var også kjempemotivert og interessert i alle fagene.(Foruten sosiologi, ikke min cup of tea, så jeg byttet til realfag.) Jeg vil råde deg til å begynne, men alt avhenger ikke av lærerne. Man må også legge en innsats selv, og jobbe jevnt og trutt med oppgaver. I enkelte fag leverte jeg inn skriftlige oppgaver, så det er ingen latmannsskole hvor alle får 6-ere, slik enkelte tror. De minst motiverte kan stryke. Sånn er det bare. Lykke til! Offtopic, er det vanskeligere å ta fag som privatist enn å gå vanlig skole?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 Innholdet er akkurat det samme, men noe av lite eksamensrelevante ting kuttes gjerne ut, ingen taper på det. Men så er det dette med tid da, biologi 1 og 2 feks tok jeg på ett år, og de tilsvarer to år. Bi2 er et stort fag. Så det er mye å tilegne seg. Samme med kjemi 1&2. Jeg lærte meg en del gode, individuelle studieteknikker, og nyter fortsatt godt av dem. Universitetet gikk som en lek, man har jo fått en del eksamenserfaring etter alle eksamene!
OhMickey Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Det er såklart vanskeligere å ta fag som privatist enn som videregåendeelev. De fleste fagene er kuttet ned på nesten halvparten så mange timer. Tar du f.eks biologi eller kjemi så tar du det på 4 mnd på privatgymnas, noe du vanligvis ville brukt 8mnd påvideregående på samme pensum. Det krever mye mer selstendig lesing og motivasjon, og du må være klar over at du må lese like mye hjemme som du gjør på skolen Ellers kan jeg si at jeg er svært fornøyd med Sonans. Gikk der for 2 år siden, tok noen realfag, men ble missfornøyd med eksamenskarakteren og oppfølgingen, så pratet med rektor på skolen og fikk tilbud om å ta alle fagenepå nytt igjen gratis, og har nå 6'er i alt jeg tok Lærerne er flinke, men det kreves mer av deg som student(spesielt om du vil ha de beste karanterene). Men de er absolutt til å annbefale !
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #7 Skrevet 9. april 2012 Husk at man som privatist ikke lengre har faglærer med seg på eksamen i alle fylker, noe som kan fungere både som en fordel og en ulempe. Jeg har selv tatt fag på Sonans og synes lærerne er veldig dyktige i sine fag, men synes ikke noe om oppfølgingen. Lærerne har noen få veiledningstimer i uka der man kan få hjelp med oppgaver og hva enn man måtte lure på men det er vel også all den ekstra hjelpen man får. Nå vet jeg ikke om det er noe forskjell på å ta enkelte fag og på studiekompetanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå