Gjest Elihol Skrevet 6. april 2012 #1 Skrevet 6. april 2012 Heisann! Jeg har veldig lenge hatt lyst til å bli vegetarianer/veganer. Problemet er at jeg vet langt i fra nok til å begi meg ut på noe slikt enda, for det blir en stor omvending Så alt av tips og egen erfaring hadde vært supert... Et par ting jeg lurer på er; De som er vegetarianere - hvorfor valgte dere dèt i stedet for å være veganer? Er det grunnet skillet drepe/ikke drepe, eller noe annet? Hva slags mat er det viktig å få i seg? Har sett flere steder at for eksempel nøtter er vanlig, noe jeg virkelig ikke greier å spise. Er det noe spesielt i akkurat nøtter som man kan erstatte med noe annet? Ellers, burde man ta noen form for vitamintilskudd? Noen erfaringer med soyakjøtt, hva smaker tilnærmet kjøtt og hva gjør det ikke? Noen spesielle merker? Og til slutt - hvordan var overgangen for deg? Enkelt og greit, eller er det krevende å måtte tenke mer over kostholdet, og sette av mer tid til matlaging og spising? Massevis av spørsmål, så setter pris på om noen bare gidder å svare på noe! Men er jo helt ny på dette
Jolene Skrevet 6. april 2012 #2 Skrevet 6. april 2012 Jeg har valgt å bli veganer fordi kroppen min ikke liker egg, gluten og melk, samt at den har bedre av å ikke få i seg kjøtt for ofte. Min greie om å bli veganer har forøvrig ingenting med at det er skam å drepe dyr for å spise dem senere. Denne nettsiden vil kunne svare på litt av det du lurer på: Vegania
Sportiva Skrevet 6. april 2012 #3 Skrevet 6. april 2012 Det er en del å tenke på, så jeg vil virkelig anbefale deg å lese en del rundt emnet. Det finnes gode websider; bruk google, og bøker. "Becoming vegan" og "Becoming vegetarian" er svært gode. Selv er jeg vegetarianer (i 4 år). Har hatt perioder hvor jeg er veganer, men jeg synes det er litt for vanskelig å gjennomføre i hverdagen. Likevel er jeg svært bevisst på kostholdet mitt, så jeg spiser lite egg og melkeprodukter (og da selvfølgelig økologisk). Med andre ord forsøker jeg å leve så vegansk som mulig, men jeg ser ikke på det som store nederlag de gangene jeg spiser kake med egg og melk i, eller når jeg får servert omelett hos gjester. Jeg valgte å bli veggis helt og holdent av etiske grunner. Hvis noen ønsker å forstå bakgrunnen for dette kan jeg anbefale filmen Earthlings. Når det kommer til næringsemnene i maten du spiser vil bøker og/eller internett kunne svare på spørsmålene dine. Likevel vil jeg presisere viktigheten av omega-3 (EPA/DHA) jern, B12 og kalsium. Som veganer trenger du mindre kalsium en gjennomsnittet, det pga av animalsk protein trekker kalsium ut av beinmassen din, men det kan likevel være greit med et tilskudd. Jern, b12 og omega-3 vil jeg anbefale som tilskudd, men mange er uenige i akkurat det. Jeg tar det for å være på den sikre siden. Vegansk omega-3 som inneholder BÅDE DHA og EPA bør definitivt ta som tilskudd. ALA som er den vegetabilske (ikke marinske) formen blir ikke omgjort til EPA/DHA i kroppen i tilstrekkelige mengder. Du finner ALA i bl.a. linfrø og valnøtter. Vil anbefale iherb.com for tilskudd, men pass på innhold av noen vitaminer. Tollen vil returnere pakkene dine dersom du f.eks. kjøper en multivitamin med for høyt innhold av folsyre. Disse produktene kan jeg anbefale fra iherb: Omega-3: http://www.iherb.com/Deva-Vegan-Omega-3-DHA-EPA-Derived-from-Algae-90-Vcaps/39698 Spirulina Chlorella B12 Jern Jeg handler der mye og anbefaler deg det på det sterkeste. Bare hold bestillingen på under 200kr + porto. Koden EBU610 vil gi deg 5 dollar avslag også I butikker i Norge kan jeg forresten anbefale produkter fra Quorn som erstatning for kjøtt. Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men de finnes i alle Meny-butikkene i Oslo (som jeg har vært i). Lykke til med valget ditt - jeg tror du vil bli fornøyd!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 Har sett flere steder at for eksempel nøtter er vanlig, noe jeg virkelig ikke greier å spise. Noen erfaringer med soyakjøtt, hva smaker tilnærmet kjøtt og hva gjør det ikke? Noen spesielle merker? Hvis du ikke klarer å spise nøtter og er ute etter noe som smaker som kjøtt synes jeg igrunn ikke du skal begi deg utpå det her. Kan du ikke bare spise litt mindre kjøtt og prøve å utvide kostholdet? Jeg har ikke satt merkelappen vegetarianer på meg selv, men sett bort i fra litt kjøtt et par ganger i måneden når jeg er på besøk hos folk har jeg faktisk et bedre vegetariansk kosthold enn de fleste vegetarianerne jeg kjenner.
jomfrumaria Skrevet 6. april 2012 #5 Skrevet 6. april 2012 De som er vegetarianere - hvorfor valgte dere dèt i stedet for å være veganer? Er det grunnet skillet drepe/ikke drepe, eller noe annet? Både fordi det er sunt og bra for kroppen, og fordi jeg synes det er feil at noen må dø for at jeg skal bli mett. Ellers, burde man ta noen form for vitamintilskudd? Jeg tar jerntilskudd, men hvis man er flink til å spise variert og få i seg alt man trenger, er det vel strengt tatt ikke nødvendig. Noen erfaringer med soyakjøtt, hva smaker tilnærmet kjøtt og hva gjør det ikke? Noen spesielle merker? I starten syntes jeg at alt smakte ekkelt, men etter noen måneder, smakte alt EKTE kjøtt for meg. Stadig tar jeg meg selv i å lure på om det er ekte kjøtt jeg spiser. Og til slutt - hvordan var overgangen for deg? Enkelt og greit, eller er det krevende å måtte tenke mer over kostholdet, og sette av mer tid til matlaging og spising? For meg gikk det veldig lett, i og med at jeg var veldig innstilt på at dette skulle jeg få til! LYKKE TIL!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #6 Skrevet 6. april 2012 Hvis du ikke klarer å spise nøtter og er ute etter noe som smaker som kjøtt synes jeg igrunn ikke du skal begi deg utpå det her. Kan du ikke bare spise litt mindre kjøtt og prøve å utvide kostholdet? Jeg har ikke satt merkelappen vegetarianer på meg selv, men sett bort i fra litt kjøtt et par ganger i måneden når jeg er på besøk hos folk har jeg faktisk et bedre vegetariansk kosthold enn de fleste vegetarianerne jeg kjenner. Så man må altså spise nøtter for å være vegetarianer..? Grunnen til at jeg brukte det som eksempel var fordi det er vel ganske vanlig, så jeg lurte på om det var noen spesielle næringsstoffer i akkurat dette. Men jeg tror nok at jeg fint kan være vegetarianer uten å spise nøtter Og ja, jeg liker faktisk å spise kjøtt - så hadde jeg funnet soyakjøtt som smakte ok, hadde det vært veldig fint. Bare fordi jeg liker det, betyr ikke det at jeg har lyst. For å si det enkelt, har jeg ikke lyst til å spise dyr. Skjønte ikke helt hvorfor jeg ikke skal prøve på grunn av det... Og takk for alle kommmentarer TS
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 De som er vegetarianere - hvorfor valgte dere dèt i stedet for å være veganer? Er det grunnet skillet drepe/ikke drepe, eller noe annet? Ideellt sett skulle jeg vært veganer, men det blir for mye styr syns jeg. Veldig mye av det jeg spiser inneholder melk, egg, ost osv, Jeg er for egoistisk til å være veganer... Dessuten er det vanskelig å få i seg nok proteiner som veganer, sliter nok som vegetarianer. Beundrer veganere, men er ikke motivert nok til å dra den helt dit. Er vegetarianer av etiske årsaker (feil å spise dyr), og velger så klart økologisk når jeg kjøper egg osv. Hva slags mat er det viktig å få i seg? Har sett flere steder at for eksempel nøtter er vanlig, noe jeg virkelig ikke greier å spise. Er det noe spesielt i akkurat nøtter som man kan erstatte med noe annet? Spiser litt nøtter, men ikke veldig mye. Er så mye kcal i dem at jeg må passe meg litt for store mengder. Jeg spiser skyr, kesam, proteinpulver osv for å få i meg proteiner. Ellers, burde man ta noen form for vitamintilskudd? Jeg tar mye vit.tilskudd. C-vit, B-vit, multivit, betakaroten, omega, hvitløk, jern og magnesium. Spesielt omega, jern og magnesium er viktig for vegetarianere. Noen erfaringer med soyakjøtt, hva smaker tilnærmet kjøtt og hva gjør det ikke? Noen spesielle merker? Jeg syns ikke det smaker så veldig godt i seg selv, men i retter funker det. Feks kjøttdeigen fra Quorn smaker veldig godt i lasagne:D Pølsene er så å si ekte på smaken. Jeg syns soya smaker ganske likt kjøtt om man spiser det sammen med andre ting:) Og til slutt - hvordan var overgangen for deg? Enkelt og greit, eller er det krevende å måtte tenke mer over kostholdet, og sette av mer tid til matlaging og spising? Jeg var bare 14 år da jeg ble det. Gjorde det gradvis og det gikk helt bra. Har aldri spist mye kjøtt, har feks aldri smakt biff. Spiste egentlig bare kjøttdeig, kylling osv. Tenkte lite over kostholdet, bare kuttet ut kjøttet- Det anbefales vel ikke, men jeg ble aldri syk av det og er like frisk og sunn 10 år etter. Spiste samme mat som de hjemme, bare droppet kjøttet. Soyakjøtt oppdaget jeg først for et par tre år siden. Var ingen big deal for meg:) LYKKE TIL:) 2
Gjest mari kontrari Skrevet 8. april 2012 #8 Skrevet 8. april 2012 Hei! Jeg er ikke vegetarianer, men prøver å spise vegetarisk ofte (sunt, økonomisk og miljøvennlig). Ville bare anbefale deg en kokebok som jeg syns er veldig nyttig: Vegetarkokeboka Den inneholder både oppskrifter og mye nyttig info om innhold i ulike matvarer, hva du må passe på å spise som erstatning for kjøtt, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå