Gå til innhold

Vil man få strammere lår/rumpe med løping?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du jevnlig løper vil du da få strammere lår og rumpe, eller MÅ man trene styrke. Jeg tenker ikke på steinhard muskulatur altså..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Muskler er muskler og det er ikke hardheten som påvirkes av trening, det er størrelsen.

Hvorvidt muskler virker harde eller ikke (eller med andre ord: Hvorvidt kroppen virker stram) avhenger av hvor mye fett som ligger mellom huden og musklene.

Man må altså få ned fettprosenten, dersom man vil bli strammere i kroppen. Dette gjøres ved å forbruke mer energi enn man tar inn. Løping gjør at du forbrenner noen hundre ekstra kalorier den dagen, så man kan spise mer om man løper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muskler er muskler og det er ikke hardheten som påvirkes av trening, det er størrelsen.

Hvorvidt muskler virker harde eller ikke (eller med andre ord: Hvorvidt kroppen virker stram) avhenger av hvor mye fett som ligger mellom huden og musklene.

Man må altså få ned fettprosenten, dersom man vil bli strammere i kroppen. Dette gjøres ved å forbruke mer energi enn man tar inn. Løping gjør at du forbrenner noen hundre ekstra kalorier den dagen, så man kan spise mer om man løper.

Jeg er slank...

Skrevet

Du får helt sikkert strammere rompe og lår av å løpe! du forbrenner jo fett og hvis du løper sånn motbakke så er det jo drit bra for rompa! men du kan jo også få med noen styrkeøvelser for å få forme rompa litt, trenger ikke å være skikkelig hard styrke :) men det er bare å søke på youtube så finner man gode tips til rompe/lår øvelser!

En kombinasjon av løping og styrke er kjempe bra for å få strammet opp!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er slank...

Du forsto åpenbart ikke det jeg skrev. Det er fettprosenten som avgjør hvor stram kroppen virker (med mindre man har virkelig minimale muskler).

Slanke personer kan også ha relativt høy fettprosent.

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Ja! Jeg har fått mer muskler og lavere fettprosent etter at jeg begynte å jogge. Lårene mine er kjempefaste, slanke og definerte :) Rumpa også :lur:

AnonymBruker
Skrevet

Tren styrke du, kondisjonstrening er ikke oppstrammende.

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er litt forsjellige svar her, men jeg er ikke på jakt etter stål rumpa. Jeg er fornøyd bare den blir fastere.

Du som mener det ikke vil ha noe effekt av å jogge? Kan jeg bruke treningsstrikk til å ta utfall, knebøy feks? Tror du det vil ha en mer oppstrammende effekt?

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er litt forsjellige svar her, men jeg er ikke på jakt etter stål rumpa. Jeg er fornøyd bare den blir fastere.

Du som mener det ikke vil ha noe effekt av å jogge? Kan jeg bruke treningsstrikk til å ta utfall, knebøy feks? Tror du det vil ha en mer oppstrammende effekt?

Du forstår fremdeles ikke hvordan trening fungerer ser jeg.

Trening kan gjøre musklene STØRRE. Hvor stramme musklene er påvirkes ikke av trening. En avslappet muskel er relativt myk samme hvor stor eller liten den er. Tilsvarende er en flexet/strammet muskel hard, uavhengig av størrelse.

Det som gjør at kroppen virker strammere når man trener, er at man fjerner fettet som ligger mellom musklene og huden. Det er fettet som gjør at kroppen virker myk og dvaskete, ikke at musklene er slappe.

Treningsstrikk vil nok kunne bygge musklene større til en viss grad, men på et eller annet tidspunkt vil det stagnere grunnet mangel på høyere belastning. En strakk kan jo bare tøyes til et visst punkt. Ønsker man å bygge større muskler da, må man finne en måte å belaste musklene mer på med tyngre vekter.

Når det er sagt er det selvsagt ingen dum ide å jogge, da dette for det første er sunt i seg selg, og for det andre forbrenner det jo fett, slik at det kan bidra til at man raskere går ned i fettprosent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du forstår fremdeles ikke hvordan trening fungerer ser jeg.

Trening kan gjøre musklene STØRRE. Hvor stramme musklene er påvirkes ikke av trening. En avslappet muskel er relativt myk samme hvor stor eller liten den er. Tilsvarende er en flexet/strammet muskel hard, uavhengig av størrelse.

Det som gjør at kroppen virker strammere når man trener, er at man fjerner fettet som ligger mellom musklene og huden. Det er fettet som gjør at kroppen virker myk og dvaskete, ikke at musklene er slappe.

Treningsstrikk vil nok kunne bygge musklene større til en viss grad, men på et eller annet tidspunkt vil det stagnere grunnet mangel på høyere belastning. En strakk kan jo bare tøyes til et visst punkt. Ønsker man å bygge større muskler da, må man finne en måte å belaste musklene mer på med tyngre vekter.

Når det er sagt er det selvsagt ingen dum ide å jogge, da dette for det første er sunt i seg selg, og for det andre forbrenner det jo fett, slik at det kan bidra til at man raskere går ned i fettprosent.

Takk for svar, har ikke helt peiling på det her nei... :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Tung styrketrening må til for å få stramme og fine lår og rumpe. Kondisjonstrening vil gjøre minimalt for deg dersom du allerede er slank. De fleste løpejentene har ikke særlig til lår og rumpe og skryte av. Slanke ja, men ikke stramme og fine kropper.

Styrketrening er det mest effektive for å forme kroppen, null tvil om det! Og da snakker jeg om ordentlig styrke, ikke knebøy mens man pusser tennene og den slags. Tunge og få reps!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...