Gjest EryMax Skrevet 7. april 2012 #81 Skrevet 7. april 2012 Nå har jeg vært innlagt i sykehusavdeling med både hjelpepleiere og sykepleiere. Å de var flinke alle mann. De spøkte seg i mellom og med pasientene. Å jeg skjønner ikke hva som er galt med helsefagarbeidere og hjelpepleiere? Hadde ikke vi hatt disse i eldreomsorgen, så hadde den vært enda dårligere enn den er idag. Sykepleierne kan ikke gjøre alt, de er ikke supermennesker, så bistand fra helsefagarbeidere og hjelpepleiere er en nødvendighet for å få eldresentre til å gå rundt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #82 Skrevet 7. april 2012 Derfor mener jeg sykepleiere kan ta over alle deler av helsevesenet vårt. Da har du svært liten kunnskap om helsevesenet vårt. 1
På vent Skrevet 7. april 2012 Forfatter #83 Skrevet 7. april 2012 (endret) Da har du svært liten kunnskap om helsevesenet vårt. Jeg velger ikkje svare på slike innspill. Hersketeknikker med angrep på min person orker jeg ikke svare på. Det virker noe umodent spør du meg. Endret 7. april 2012 av På vent 1
På vent Skrevet 7. april 2012 Forfatter #84 Skrevet 7. april 2012 Nå har jeg vært innlagt i sykehusavdeling med både hjelpepleiere og sykepleiere. Å de var flinke alle mann. De spøkte seg i mellom og med pasientene. Å jeg skjønner ikke hva som er galt med helsefagarbeidere og hjelpepleiere? Hadde ikke vi hatt disse i eldreomsorgen, så hadde den vært enda dårligere enn den er idag. Sykepleierne kan ikke gjøre alt, de er ikke supermennesker, så bistand fra helsefagarbeidere og hjelpepleiere er en nødvendighet for å få eldresentre til å gå rundt. Så bra at du hadde en positiv opplevelse av ditt sykehusopphold. Dette handler om politikk og utnyttelse av ressurser. Det handler om økonomi og profesjonsinteresser. Jeg vet at sykepleiere og hjelpepleiere gjør en formidabel innsats hver dag. Med det som utgangspunkt vil jeg at politiske føringer og vedtak skal gi alle muligheter til beste for pasienten og samfunnet. Derfor denne debatten. I dag er det ikke slik, slik jeg ser det.
pinar Skrevet 7. april 2012 #85 Skrevet 7. april 2012 Jeg er absolutt for at det skal være både sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere på et sykehjem. Det som bekymrer meg mer er hvor mange ufaglærte det er. Ikke fordi de nødvendigvis ikke er flinke i jobben, men fordi de ikke (mest sannsynlig) har den samme kunnskapen som en syke/hjelpe/vernepleier. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #86 Skrevet 7. april 2012 Jeg velger ikkje svare på slike innspill. Hersketeknikker med angrep på min person orker jeg ikke svare på. Det virker noe umodent spør du meg. Var ingen hersketeknikk, men det jeg tenkte da jeg så at du mener sykehjem kun skal ha sykepleiere. Når en klarer å lire av seg slikt har man satt seg svært dårlig inn i de andre yrkesgruppene i helsesektoren. Hilsen en som har jobbet på sykehjem med både sykepleiere, vernepleiere, omsorgsarbeidere, hjelpepleiere, aktivitører, sosionomer osv.
På vent Skrevet 7. april 2012 Forfatter #87 Skrevet 7. april 2012 (endret) OK, jeg velger å avslutte debatten. Den har liten hensikt. Mulig det er feil fora:-) Takk for meg. Endret 7. april 2012 av På vent
Gjest O___o Skrevet 8. april 2012 #88 Skrevet 8. april 2012 Lykke til med å fylle sykehjemmene med sykepleiere. Og jeg sier også HURRA for helsefagarbeiderne! noen må jo ta drittjobbene. Hva man anser som "drittjobb" tror jeg at vi skal få være individuelt.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #89 Skrevet 8. april 2012 OK, jeg velger å avslutte debatten. Den har liten hensikt. Mulig det er feil fora:-) Takk for meg. haha, var det få som var like trangsynte som deg? 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2012 #90 Skrevet 8. april 2012 OK, jeg velger å avslutte debatten. Den har liten hensikt. Mulig det er feil fora:-) Takk for meg. Debatten hadde nok lite hensikt fordi du er ensporet og ikke ønsker å høre andres argumenter med mindre de er enige med deg. Ønsker deg lykke til videre! 1
VolvoLinda Skrevet 3. mai 2012 #91 Skrevet 3. mai 2012 (endret) Jeg er delvis enig med deg, men det finnes jo positive ting med det å være helsefagarbeider også! Feks kommer du mye tettere på pasienten enn det du gjør som sykepleier, fordi du får "drittjobbene" type morgenstell eller matsituasjoner. Du blir kjent med pasienten på en helt annen måte enn det du gjør ved å ta prøver og dele ut medisiner. Nå er det sikkert ikke sånn over alt, men de stedene hvor jeg har jobbet eller vært i praksis så har det vært sånn. Dersom alle skulle vært sånn, hvem skulle da tatt seg av de gamle etc? Derimot er lønn et stort problem. Lærlinglønna ligger på ca 40 kroner, og det er greit at man er under opplæring, men det får da være grenser. Læreren min sa her om dagen at lønna bare vil stige og om noen år bli omtrent som lønna til en med sykepleierutdannelse. Selvfølgelig vil de ikke bli stilt likt, fordi sykepleie er en høyskoleutdannelse, men jeg håper inderlig at lønna for helsefagarbeider stiger, for det er mange, spesielt i det årskullet mitt, som har tenkt seg på sykepleie nettopp på grunn av det her. Helsefagarbeidere gjør tross alt en viktig jobb her i samfunnet, på lik linje med det søppeltømmere og vaskedamer gjør. Det finnes også videreutdanning innen helsefag på lik linje som det gjør innen sykepleie, feks psykiatri. For ikke å snakke om at vi helsefagarbeidere faktisk har mer om kosthold og ernæring enn det det er på sykepleie, så da vet du det - Jente, 18 som går helsefagarbeider, men som skal studere sykepleie Endret 3. mai 2012 av VolvoLinda
På vent Skrevet 3. mai 2012 Forfatter #92 Skrevet 3. mai 2012 Jeg er delvis enig med deg, men det finnes jo positive ting med det å være helsefagarbeider også! Feks kommer du mye tettere på pasienten enn det du gjør som sykepleier, fordi du får "drittjobbene" type morgenstell eller matsituasjoner. Du blir kjent med pasienten på en helt annen måte enn det du gjør ved å ta prøver og dele ut medisiner. Nå er det sikkert ikke sånn over alt, men de stedene hvor jeg har jobbet eller vært i praksis så har det vært sånn. Dersom alle skulle vært sånn, hvem skulle da tatt seg av de gamle etc? Derimot er lønn et stort problem. Lærlinglønna ligger på ca 40 kroner, og det er greit at man er under opplæring, men det får da være grenser. Læreren min sa her om dagen at lønna bare vil stige og om noen år bli omtrent som lønna til en med sykepleierutdannelse. Selvfølgelig vil de ikke bli stilt likt, fordi sykepleie er en høyskoleutdannelse, men jeg håper inderlig at lønna for helsefagarbeider stiger, for det er mange, spesielt i det årskullet mitt, som har tenkt seg på sykepleie nettopp på grunn av det her. Helsefagarbeidere gjør tross alt en viktig jobb her i samfunnet, på lik linje med det søppeltømmere og vaskedamer gjør. Det finnes også videreutdanning innen helsefag på lik linje som det gjør innen sykepleie, feks psykiatri. For ikke å snakke om at vi helsefagarbeidere faktisk har mer om kosthold og ernæring enn det det er på sykepleie, så da vet du det - Jente, 18 som går helsefagarbeider, men som skal studere sykepleie Jeg må smile litt. Jente som går Helsefagarbeider, og som skryter av utdanningen. Det som slår meg er at du vil ikke engang prøve yrket før du går videre til sykepleier. Det sier meg at noe er riv ruskende galt med utdanningen. For så fantastisk er ikke utdanningen virker det som. Så vil jeg si at videreutdanningsmulighetene Helsefagarbeider får er verdiløse i yrkeslivet. Har ingen verdens ting å si. Sørgelig, men sant. Det er selvopplevd. Har arbeidet med mange med videreutdanning på dette nivået. De sier det samme. Er totalt verdiløst, du regnes uansett som kompetanseløs. 1
Djungelvrål Skrevet 3. mai 2012 #93 Skrevet 3. mai 2012 Det er feil! Tar du videreutdanning innen kreftomsorg eller geriatri og jobber med eldre får du lønnsøkning. Tar du psykiatri får du lønnsøkning innen psyk. Tar du rehabilitering får du lønnsøkning hvis du jobber med det.
VolvoLinda Skrevet 3. mai 2012 #94 Skrevet 3. mai 2012 Jeg må smile litt. Jente som går Helsefagarbeider, og som skryter av utdanningen. Det som slår meg er at du vil ikke engang prøve yrket før du går videre til sykepleier. Det sier meg at noe er riv ruskende galt med utdanningen. For så fantastisk er ikke utdanningen virker det som. Så vil jeg si at videreutdanningsmulighetene Helsefagarbeider får er verdiløse i yrkeslivet. Har ingen verdens ting å si. Sørgelig, men sant. Det er selvopplevd. Har arbeidet med mange med videreutdanning på dette nivået. De sier det samme. Er totalt verdiløst, du regnes uansett som kompetanseløs. Det er vel hovedsakelig fordi jeg har vært bestemt på at det er psykiatrisk sykepleier jeg vil bli siden jeg gikk på barneskolen, i tillegg til at jeg har en del erfaring fra sykehjem, til ikke å være eldre, og for min del er det altfor mange faste rutiner og sånn. Jeg går helsefag for å få med meg en del kompetanse før jeg begynner på sykepleie, og er derfor litt bedre stilt siden jeg i alle fall kan NOE før jeg hopper dit. Tror det gjør ting enklere å få inn for min del! 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 3. mai 2012 #95 Skrevet 3. mai 2012 For fjerde år på rad starter Helsedirektoratet en ny rekrutteringskampanje for helsearbeiderfaget. Jeg ber ungdom se bakenfor all rosenrød skryt om muligheter, fordi de mulighetene er ikke der. Kampanjen har mye prat, men lite innhold. Dere blir generalister som skal favne mange områder innen omsorg. Dere blir ingen spesialister. Hvert av disse feltene dere blir generalister i har spesialutdanning rettet inn mot spesialfeltet. Det være seg vernepleier, sykepleier, barnevernspedagog, førskolelærere osv. Disse vil være de som vil få flest muligheter og være mest ønsket. Disse har også helt andre videreutdanningsmuligheter og utviklingsmuligher på de enkelte arbeidsplasser. Derfor igjen kjære alle norske ungdommer velg en av disse utdanningsveiene i stedet, og dere vil bli mye mer fornøyd med yrkesvalget. Til alle foreldre vil jeg si: Hjelp ungene deres til å ta riktige valg. Det er kjempeviktig. Lykke til når du trenger hjelp fra helsepersonell og blir gammel da, jeg skal ikke hjelpe deg ihvertfall. Jeg går helsefagarbeider og jeg ELSKER jobben min! Bitch.
Gjest Chevy Skrevet 3. mai 2012 #96 Skrevet 3. mai 2012 Jeg er selv hjelpepleier og kjenner at denne debatten sårer, ord som "verdiløs,drittjobb,osv" går igjen. Jeg syns selv at mitt yrke er spennende, og jeg lærer nye ting hele tiden. Jeg får lære mennesker og kjenne, på en måte jeg aldri før har gjort, men som gjør at jeg angrer på at jeg ikke besøkte min mormor oftere da hun levde, de som bor på sykehjem idag er mer enn et morgenstell, et dobesøk og en "drittjobb". det er så mange spennende og morsomme personligheter midt opp i alt sammen, og jeg er priveligert som får følge mange av disse menneskene og deres hverdag. Jeg kan være med på og gi disse en mer givende hverdag, det er en ære. Jeg syns det er synd at dette yrket er underbetalt, og har liten respekt i samfunnet.. Det er veldig trist. Absolutt alle skulle sett hvordan en dag for oss utarter seg, hva vi er med på, hvordan vi må løse ting som dukker opp, hvordan vi samarbeider med de ulike helsearbeiderne og nytter kompetanse fra hverandre. Uten hjelpepleierne, hvem skal se etter meg og deg når vi blir gamle? Ikke bare det, men det er så stor mangel på sykepleiere at de ville umuli klart og fylle opp sykehjemmene med dem og utslette oss. Mulig jeg bare er veldig trøtt, men denne debatten irriterer meg grenseløst.. Det er virkelig et spennende yrke, og vi trenger flere.
På vent Skrevet 4. mai 2012 Forfatter #97 Skrevet 4. mai 2012 (endret) Jeg er selv hjelpepleier og kjenner at denne debatten sårer, ord som "verdiløs,drittjobb,osv" går igjen. Jeg syns selv at mitt yrke er spennende, og jeg lærer nye ting hele tiden. Jeg får lære mennesker og kjenne, på en måte jeg aldri før har gjort, men som gjør at jeg angrer på at jeg ikke besøkte min mormor oftere da hun levde, de som bor på sykehjem idag er mer enn et morgenstell, et dobesøk og en "drittjobb". det er så mange spennende og morsomme personligheter midt opp i alt sammen, og jeg er priveligert som får følge mange av disse menneskene og deres hverdag. Jeg kan være med på og gi disse en mer givende hverdag, det er en ære. Jeg syns det er synd at dette yrket er underbetalt, og har liten respekt i samfunnet.. Det er veldig trist. Absolutt alle skulle sett hvordan en dag for oss utarter seg, hva vi er med på, hvordan vi må løse ting som dukker opp, hvordan vi samarbeider med de ulike helsearbeiderne og nytter kompetanse fra hverandre. Uten hjelpepleierne, hvem skal se etter meg og deg når vi blir gamle? Ikke bare det, men det er så stor mangel på sykepleiere at de ville umuli klart og fylle opp sykehjemmene med dem og utslette oss. Mulig jeg bare er veldig trøtt, men denne debatten irriterer meg grenseløst.. Det er virkelig et spennende yrke, og vi trenger flere. Jeg er fullt klar over debatten sårer. Den sårer som den har såret utallige hjelpepleiere som har mistet jobbene sine i utallige omstillingsprosesser de siste tiårene. Den sårer like mye som den har såret alle de fantastiske damene som i årevis er blitt usynliggjort. Den sårer like mye som alle ord kommet fra utallige ledere i helseinstitusjonene våre som har kommentert utdanning og arbeidsinnsats som en kompetanseløs utdanning og arbeidsinnsats. Derfor måtte alle de gå fra sine arbeidsplasser. Derfor ble de ikke erstattet da de sluttet eller gikk av ved en naturlig avgang. Derfor startet jeg denne debatten for å advare mot et yrkesliv som dette. Det er også ment som et angrep på en politikk som har helt andre intensjoner enn Helsefagarbeiderens arbeidsvilkår og utdanningsmuligheter. Det er altfor mange andre som har politiske agendaer i dette. Endret 4. mai 2012 av På vent 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #98 Skrevet 5. mai 2012 Jeg er fullt klar over debatten sårer. Den sårer som den har såret utallige hjelpepleiere som har mistet jobbene sine i utallige omstillingsprosesser de siste tiårene. Den sårer like mye som den har såret alle de fantastiske damene som i årevis er blitt usynliggjort. Den sårer like mye som alle ord kommet fra utallige ledere i helseinstitusjonene våre som har kommentert utdanning og arbeidsinnsats som en kompetanseløs utdanning og arbeidsinnsats. Derfor måtte alle de gå fra sine arbeidsplasser. Derfor ble de ikke erstattet da de sluttet eller gikk av ved en naturlig avgang. Derfor startet jeg denne debatten for å advare mot et yrkesliv som dette. Det er også ment som et angrep på en politikk som har helt andre intensjoner enn Helsefagarbeiderens arbeidsvilkår og utdanningsmuligheter. Det er altfor mange andre som har politiske agendaer i dette. Men da trenger vi kanskje ikke Leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, ambulansefagarbeidere (eller paramedic), anestesi-sykepleiere osv osv da? Hjelpepleiere jobber ikke bare på sykehjem, man finner de OVER ALT. Sykehus, institusjoner, legevakt, legesenter and the list goes on. Hvis du havner i en ulykke håper jeg nesten at ingen gidder å hjelpe deg, for du ser jo tydeligvis ikke vitsen med helsepersonell.. Så kan du jo bare ligge der og dø av indreblødninger og angre.
På vent Skrevet 5. mai 2012 Forfatter #99 Skrevet 5. mai 2012 (endret) Men da trenger vi kanskje ikke Leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter, ambulansefagarbeidere (eller paramedic), anestesi-sykepleiere osv osv da? Hjelpepleiere jobber ikke bare på sykehjem, man finner de OVER ALT. Sykehus, institusjoner, legevakt, legesenter and the list goes on. Hvis du havner i en ulykke håper jeg nesten at ingen gidder å hjelpe deg, for du ser jo tydeligvis ikke vitsen med helsepersonell.. Så kan du jo bare ligge der og dø av indreblødninger og angre. Dette blir for dumt til å kommentere! Kan kanskje ikke vente annet av umodne og barnslige jentunger. Huff a meg, og slike jentunger jobber antagelig i denne bransjen. Stakkars pasienter. Endret 5. mai 2012 av På vent 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå