AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #41 Skrevet 6. april 2012 Hallo i luken! du skjønner jo ikke det at når man tar en helsefagarbeider utdanning så er det en utdanning som gir alle nødvendige kunnskaper innen for et fagfelt. Samfunnet trenger fler helsefagarbeidere, men ikke nødvendigvis flere sykepleiere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #42 Skrevet 6. april 2012 Kommer jeg som pasient best ut av det mener du? Du som pasient i hjemmesykepleien kommer jo best ut av og ha folk som har skolert seg til og ta seg av deg, som har en dypere forståelse av det de gjør, situasjoner osv.. Og det er helsefagarbeiderne som har den kompetansen, ikke ufaglærte eller sykepleiere/vernepleiere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #43 Skrevet 6. april 2012 Overhodet ikke. Likevel må vel min erfaring kunne telle med - 15 år tilsammen. Eller mener du min erfaring er verdiløs? Erfaring som hva? Ser ut til at du har svært dårlig forståelse av hva en helsefagarbeider gjør. 1
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #44 Skrevet 6. april 2012 Hallo i luken! du skjønner jo ikke det at når man tar en helsefagarbeider utdanning så er det en utdanning som gir alle nødvendige kunnskaper innen for et fagfelt. Samfunnet trenger fler helsefagarbeidere, men ikke nødvendigvis flere sykepleiere. Ja, forstår det, og det er bare for dårlig. Beklager å tråkke på ømme tær. Fagbrevet er for dårlig.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #45 Skrevet 6. april 2012 Ja, forstår det, og det er bare for dårlig. Beklager å tråkke på ømme tær. Fagbrevet er for dårlig. Så det du mener er at på et sykehjem skal det bare være sykepleiere?
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #46 Skrevet 6. april 2012 (endret) Erfaring som hva? Ser ut til at du har svært dårlig forståelse av hva en helsefagarbeider gjør. Neida, jeg vet stort sett hva alle gjør i helsevesenet vårt. Fagbrevet er bare for dårlig - mer kompetanse må til. Endret 6. april 2012 av På vent
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #47 Skrevet 6. april 2012 Så det du mener er at på et sykehjem skal det bare være sykepleiere? Ja, det mener jeg.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #48 Skrevet 6. april 2012 Neida, jeg vet stort sett hva alle gjør i helsevesenet vårt. Fagbrevet er bare for dårlig - mer kompetanse må til. Ja hva er det du har erfaring fra? Gi eksempler på en situasjon hvor helsefagarbeiderens kompetanse blir for dårlig?
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #49 Skrevet 6. april 2012 Erfaring som hva? Ser ut til at du har svært dårlig forståelse av hva en helsefagarbeider gjør. Som helsepersonell og pårørende...
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #50 Skrevet 6. april 2012 (endret) Ja hva er det du har erfaring fra? Gi eksempler på en situasjon hvor helsefagarbeiderens kompetanse blir for dårlig? Som når Helsefagarbeider forlater en klinisk dårlig pasient uten å gjøre tiltak. Derfor må det mer anatomi, fysiologi, farmakologi og patologi til. Endret 6. april 2012 av På vent 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #51 Skrevet 6. april 2012 Kommer jeg som pasient best ut av det mener du? Ja, i og med at det er helt uaktuelt å bare ansette sykepleiere så kommer du bedre ut av det med helsefagarbeidere fremfor ufaglærte. Men nå var mitt svar mer et svar ang utdannelse. Så da jeg skrev det tenkte jeg i forhold til de ansatte, ikke brukerne.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #52 Skrevet 6. april 2012 Som når Helsefagarbeider forlater en klinisk dårlig pasient uten å gjøre tiltak. Derfor må det mer anatomi, fysiologi og patologi til. Vell det der var et dårlig eksempel uten og vite noen mer om pasienten, så er det vanskelig og vurdere hvem som gjorde feil eller om det i det hele tatt var feil. Det du ikke skjønner er at på et sykehjem er det helsefagarbeiderens oppgave og stå for de grunnleggende behovene, slik som trivsel, stell, mat o.l Sykepleierens oppgave er de som har med medisiner og sykdom og gjøre. Det er en klar inndeling av oppgaver, og sykepleierne har ikke kompetansen som helsefagarbeideren har når det kommer til og forstå de gamles behov og se hele mennesket. Men så klart vis du vil ha dine foreldre på et sykehjem med bare sykepleiere så kjør på, kan love deg at det ikke vil bli noe bedre. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #53 Skrevet 6. april 2012 Som når Helsefagarbeider forlater en klinisk dårlig pasient uten å gjøre tiltak. Derfor må det mer anatomi, fysiologi, farmakologi og patologi til. Selvsagt skulle gjerne helsefagarbeiderutdannelsen hatt mer dybde, det kan man ønske om alle utdannelser. Men den skal jo ikke være på nivå med sykepleier uansett. Det er en vgs-utdannelse. Og "råtne egg" finnes innen alle yrker. At èn helsefagarbeider gjør feil vurdering ved ett tilfelle (eller flere) betyr ikke at alle helsefagarbeidere stort sett gjør feil vurdering. 1
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #54 Skrevet 6. april 2012 (endret) Selvsagt skulle gjerne helsefagarbeiderutdannelsen hatt mer dybde, det kan man ønske om alle utdannelser. Men den skal jo ikke være på nivå med sykepleier uansett. Det er en vgs-utdannelse. Og "råtne egg" finnes innen alle yrker. At èn helsefagarbeider gjør feil vurdering ved ett tilfelle (eller flere) betyr ikke at alle helsefagarbeidere stort sett gjør feil vurdering. Jeg vil ikke kalle det "råtne egg," det er systemsvikt og mangel på kunnskaper. Derfor bør det være et minimum av kompetanse. Kanskje burde det bare være sykepleiekompetanse i denne bransjen. Endret 6. april 2012 av På vent
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #55 Skrevet 6. april 2012 Som når Helsefagarbeider forlater en klinisk dårlig pasient uten å gjøre tiltak. Derfor må det mer anatomi, fysiologi, farmakologi og patologi til. Jeg leste om en dame som hadde fått bløtvevskreft. Hun hadde tre år tidligere funnet en klump i brystet sitt, og fått henvisning for å se om det er kreft. På den tiden sa de at den var negativ. På dødsleiet hennes, så beklaget de for den nemlig hadde vært positiv..... Min konklusjon er at leger burde ha lengre utdannelse! 1
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #56 Skrevet 6. april 2012 Jeg leste om en dame som hadde fått bløtvevskreft. Hun hadde tre år tidligere funnet en klump i brystet sitt, og fått henvisning for å se om det er kreft. På den tiden sa de at den var negativ. På dødsleiet hennes, så beklaget de for den nemlig hadde vært positiv..... Min konklusjon er at leger burde ha lengre utdannelse! Eller patologen?
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #57 Skrevet 6. april 2012 Vell det der var et dårlig eksempel uten og vite noen mer om pasienten, så er det vanskelig og vurdere hvem som gjorde feil eller om det i det hele tatt var feil. Det du ikke skjønner er at på et sykehjem er det helsefagarbeiderens oppgave og stå for de grunnleggende behovene, slik som trivsel, stell, mat o.l Sykepleierens oppgave er de som har med medisiner og sykdom og gjøre. Det er en klar inndeling av oppgaver, og sykepleierne har ikke kompetansen som helsefagarbeideren har når det kommer til og forstå de gamles behov og se hele mennesket. Men så klart vis du vil ha dine foreldre på et sykehjem med bare sykepleiere så kjør på, kan love deg at det ikke vil bli noe bedre. Det blir vel litt feil å si hva? Sykepleiere gjør da slike oppgaver hver dag i sykehusene våre? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #58 Skrevet 6. april 2012 Bra dine dårlige erfaringer ikke har så mye å si i forhold til helheten 2
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #59 Skrevet 6. april 2012 Ja, hvorfor ikke? Vi kan jo bare legge ned alle yrkesfaglige linjer. Det finnes alternativer med høyere utdanning, så det er jo bare så unødvendig... Vi trenger jo ikke flere nivåer av noe. Alle mennesker så flotte at de passer inn i boksen som makter å ta høyere utdanning. ( Det er vel å ta i? De fagutdanningene vi kan legge ned er de som griper inn i samme fagfelt som Helsefagarbeider og barne - og ungdomsarbeider, som sykepleier og førskolelærer. Vi bør heller satse på de med egne fagfelt som fotterapeut, hudterapeut oss. De kan utvikle sine yrker uten motstand fra andre profesjoner. De som deler fagfelt vil alltid være prisgitt hvilke føringer de høgskoleutdannede gir. Derfor bør alle tenke seg om før de velger utdanning. Det er et velment råd.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #60 Skrevet 6. april 2012 Det er vel å ta i? De fagutdanningene vi kan legge ned er de som griper inn i samme fagfelt som Helsefagarbeider og barne - og ungdomsarbeider, som sykepleier og førskolelærer. Vi bør heller satse på de med egne fagfelt som fotterapeut, hudterapeut oss. De kan utvikle sine yrker uten motstand fra andre profesjoner. De som deler fagfelt vil alltid være prisgitt hvilke føringer de høgskoleutdannede gir. Derfor bør alle tenke seg om før de velger utdanning. Det er et velment råd. HAHAHA sammenligner du virkelig hfa og barne - og ungdomsarbeider!? det er jo to vit forskjellige yrker og med helt forskjellig kompetanse, eneste de har til felles er at de arbeider med mennesker/dog veldig forskjellige mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå