AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #21 Skrevet 6. april 2012 Jeg kjenner nok mer til denne virkeligheten enn du aner. ... 1
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #22 Skrevet 6. april 2012 Ja, hvorfor ikke? Vi kan jo bare legge ned alle yrkesfaglige linjer. Det finnes alternativer med høyere utdanning, så det er jo bare så unødvendig... Vi trenger jo ikke flere nivåer av noe. Alle mennesker så flotte at de passer inn i boksen som makter å ta høyere utdanning. ( Hvorfor oppkonstruere høyere utdanning som her eks. sykepleierutdanning som noe som er helt uoppnåelig for noen? Kunnskapssamfunnet krever kunnskap også i helsesektoren. Hvorfor skal det råde en oppfatning om at vi skal stille lavere krav til Hjelpepleiere/Helsefagarbeidere? Det taper og har disse utdanningene tapt på siden i alle sammenhenger både i lønn - og arbeidsvilkår. Man skal ikke glemme i dette at sykepleierutdanningen ikke var en høyskoleutdanning for noen tiår siden. Så problemstillingen er vel noe søkt eller hva?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #23 Skrevet 6. april 2012 Jeg er sykepleier selv, og har flere ganger tenkt at jeg kanskje bare burde tatt helsefagarbeider i stedet. For det første sitter ikke helsefagarbeiderne igjen med studielån, slik vi sykepleiere som oftest gjør. De får lønn i lærlingetiden. For det andre har lønnskurven til helsefagarbeiderne hatt en mye kraftigere vekst enn det sykepleiernes har. Det er egentlig ikke så store forskjeller i lønn, så det lønner seg faktisk ikke med en helsefaglig utdanning på høgskole. Du må nok se litt nærmere på lønnskurvene, TS. For det tredje skiller man ikke særlig mye på oppgavene. På sykehjem går sykepleier som oftest innenfor vanlig bemanning. Noen ganger er det fem helsefagarbeidere på jobb, andre ganger er det fire helsefagarbeidere og en hjelpepleier på. Sykepleieren må gjøre de samme oppgavene som de andre, men i tillegg gjøre de sykepleiefaglige oppgavene. Hos oss fører det til at helsefagarbeiderne kan sette seg ned for å spise lunsj, mens jeg tar blodprøver, skriver planer, legger dosetter og har kontakt med lege i min "lunsjpause". På sykehus er det samme på vei til å skje, vi mister hjelpepleierne. Så er det egentlig så mye bedre å velge bachelor i sykepleie? Jeg føler ikke at jeg får brukt kunnskapen min, og jeg er utslitt etter jobb fordi jeg ikke strekker til. Sykepleier 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #24 Skrevet 6. april 2012 Hvorfor oppkonstruere høyere utdanning som her eks. sykepleierutdanning som noe som er helt uoppnåelig for noen? Har du fartstid i helsevesnet, sa du? Har du i det hele tatt jobbet med mennesker? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #25 Skrevet 6. april 2012 Jeg er sykepleier selv, og har flere ganger tenkt at jeg kanskje bare burde tatt helsefagarbeider i stedet. For det første sitter ikke helsefagarbeiderne igjen med studielån, slik vi sykepleiere som oftest gjør. De får lønn i lærlingetiden. Jeg må bare kommentere en ting her. Jeg er ikke utdannet helsefagarbeider, men jeg har yrkesfag med fagbrev. Jeg har høyere startslønn enn alle sykepleiere jeg kjenner. Jeg tjener ikke noe godt, syns jeg. Det er en helt grei lønn for en 8-16 jobb, men likevel så slår jeg dem i lønn. Det er ikke snakk om bare litt, heller. Sykepleiere er latterlig lønnet.
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #26 Skrevet 6. april 2012 Jeg er sykepleier selv, og har flere ganger tenkt at jeg kanskje bare burde tatt helsefagarbeider i stedet. For det første sitter ikke helsefagarbeiderne igjen med studielån, slik vi sykepleiere som oftest gjør. De får lønn i lærlingetiden. For det andre har lønnskurven til helsefagarbeiderne hatt en mye kraftigere vekst enn det sykepleiernes har. Det er egentlig ikke så store forskjeller i lønn, så det lønner seg faktisk ikke med en helsefaglig utdanning på høgskole. Du må nok se litt nærmere på lønnskurvene, TS. For det tredje skiller man ikke særlig mye på oppgavene. På sykehjem går sykepleier som oftest innenfor vanlig bemanning. Noen ganger er det fem helsefagarbeidere på jobb, andre ganger er det fire helsefagarbeidere og en hjelpepleier på. Sykepleieren må gjøre de samme oppgavene som de andre, men i tillegg gjøre de sykepleiefaglige oppgavene. Hos oss fører det til at helsefagarbeiderne kan sette seg ned for å spise lunsj, mens jeg tar blodprøver, skriver planer, legger dosetter og har kontakt med lege i min "lunsjpause". På sykehus er det samme på vei til å skje, vi mister hjelpepleierne. Så er det egentlig så mye bedre å velge bachelor i sykepleie? Jeg føler ikke at jeg får brukt kunnskapen min, og jeg er utslitt etter jobb fordi jeg ikke strekker til. Sykepleier Dette høres krevende ut. Da blir mitt spørsmål hvorfor kunnskapssamfunnet ikke klarer å gi riktig og nødvendig faglig påfyll til de andre fagutdannede ved disse arbeidsplassene? Mange av disse oppgavene du lister opp kan andre gjøre like godt hvis viljen er tilstede. Det skjer i alle andre bransjer. Kompetanse vet du kompetanse..... Alt kan læres.
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #27 Skrevet 6. april 2012 Har du fartstid i helsevesnet, sa du? Har du i det hele tatt jobbet med mennesker? Som sagt er min bakgrunn uinteressant. Likevel kan jeg fortelle at jeg har jobbet et helt liv med mennesker i spesialisthelsetjenesten.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #28 Skrevet 6. april 2012 Som sagt er min bakgrunn uinteressant. Likevel kan jeg fortelle at jeg har jobbet et helt liv med mennesker i spesialisthelsetjenesten. Da er du klar over at folk er forskjellige? Du kan ikke sette all i samme bås om at alle klarer å ta seg til høyere utdanning. For noen er veien til høyere utdanning lang.
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #29 Skrevet 6. april 2012 Mitt poeng med tråden er at hjelpepleiere og helsefagarbeidere ikke får nødvendig og riktig faglig påfyll. De er en yrkesgruppe som er sviktet i forhold til dette. Hvis viljen ikke er tilstede for å oppfylle dette bør utdanningen legges ned. Da er det bedre å satse på sykepleiere. Det vil alle tjene på. Dette sier jeg av egen personlig erfaring som arbeidstaker innen feltet og til erfaring som pårørende til svært syke familiemedlemmer.
zse09 Skrevet 6. april 2012 #30 Skrevet 6. april 2012 Jeg er sykepleier selv, og har flere ganger tenkt at jeg kanskje bare burde tatt helsefagarbeider i stedet. For det første sitter ikke helsefagarbeiderne igjen med studielån, slik vi sykepleiere som oftest gjør. De får lønn i lærlingetiden. For det andre har lønnskurven til helsefagarbeiderne hatt en mye kraftigere vekst enn det sykepleiernes har. Det er egentlig ikke så store forskjeller i lønn, så det lønner seg faktisk ikke med en helsefaglig utdanning på høgskole. Du må nok se litt nærmere på lønnskurvene, TS. For det tredje skiller man ikke særlig mye på oppgavene. På sykehjem går sykepleier som oftest innenfor vanlig bemanning. Noen ganger er det fem helsefagarbeidere på jobb, andre ganger er det fire helsefagarbeidere og en hjelpepleier på. Sykepleieren må gjøre de samme oppgavene som de andre, men i tillegg gjøre de sykepleiefaglige oppgavene. Hos oss fører det til at helsefagarbeiderne kan sette seg ned for å spise lunsj, mens jeg tar blodprøver, skriver planer, legger dosetter og har kontakt med lege i min "lunsjpause". På sykehus er det samme på vei til å skje, vi mister hjelpepleierne. Så er det egentlig så mye bedre å velge bachelor i sykepleie? Jeg føler ikke at jeg får brukt kunnskapen min, og jeg er utslitt etter jobb fordi jeg ikke strekker til. Sykepleier *Lest av en som har søkt sykepleier til høsten*
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #31 Skrevet 6. april 2012 Da er du klar over at folk er forskjellige? Du kan ikke sette all i samme bås om at alle klarer å ta seg til høyere utdanning. For noen er veien til høyere utdanning lang. Jamvel, men jeg som pårørende bør kunne forvente faglig dyktige oppdaterte mennesker i denne bransjen. Hvis ikke samfunnet er villig til å satse også på Helsefagarbeidere/hjelpepleiere - ja da bør heller utdanningen legges ned.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #32 Skrevet 6. april 2012 Mitt poeng med tråden er at hjelpepleiere og helsefagarbeidere ikke får nødvendig og riktig faglig påfyll. De er en yrkesgruppe som er sviktet i forhold til dette. Hvis viljen ikke er tilstede for å oppfylle dette bør utdanningen legges ned. Da er det bedre å satse på sykepleiere. Det vil alle tjene på. Dette sier jeg av egen personlig erfaring som arbeidstaker innen feltet og til erfaring som pårørende til svært syke familiemedlemmer. Og, dette tror du at du er det eneste som har erfaring med?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #33 Skrevet 6. april 2012 Dette høres krevende ut. Da blir mitt spørsmål hvorfor kunnskapssamfunnet ikke klarer å gi riktig og nødvendig faglig påfyll til de andre fagutdannede ved disse arbeidsplassene? Mange av disse oppgavene du lister opp kan andre gjøre like godt hvis viljen er tilstede. Det skjer i alle andre bransjer. Kompetanse vet du kompetanse..... Alt kan læres. Det er stadig snakk om at vi må utnytte ressursene bedre, men det skjer ikke i praksis. Hvis vi hadde vært flinkere på dette, ville vi spart penger, og vi ville blitt mer effektive. Med dette mener jeg selvsagt ikke bare å utnytte sykepleier som ressurs, men også hjelpepleierne/helsefagarbeiderne. Nå bruker helsefagarbeiderne og sykepleierne altfor mye tid på å vaske, rydde, dekke på bord osv. Vi har jo mange ufaglærte på jobb også, og det blir for dumt at vi alle skal gjøre nøyaktig de samme oppgavene. Samtidig har jo hjelpepleierne også lært å ta blodtrykk og CRP, så hvorfor skal de kun brukes til stell og mating når de også har en fagkompetanse. Hjelpepleierne som har vært i jobb en stund, har absolutt utviklet et klinisk blikk de også. Men dette ble jo litt utenfor temaet. Poenget mitt var at helsefagarbeider ikke er noe dumt yrke å velge hvis man vil inn i helsevesenet. Man får lønn under utdanningen, og har ikke en helt elendig lønn sånn egentlig, med tanke på at man ikke har studielønn. Det kommer til en del videreutdanninger også, og spesielt kommunene er som regel flinke til å betale for kompetanseløft. Samtidig misunner jeg dem fordi vi har omtrent de samme arbeidsoppgavene, mens det er jeg som går hjem fra jobb og ikke får sove pga at det er jeg som har hovedansvaret som enslig sykepleier på arbeidsplassen.. Sykepleier 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #34 Skrevet 6. april 2012 PS: Sykehuset i Østfold har forøvrig tatt dette med ressursbruk på alvor og har ansatt en ny yrkesgruppe: servicemedarbeidere. Får tro at dette kan bli vellykket, og at både sykepleiere og helsefagarbeidere i tiden fremover vil få tid til å gjøre det de er utdannet til. Kanskje kan jobb som servicemedarbeider også være et springbrett for mange til å søke seg inn på helsefagarbeider eller sykepleierutdanning. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2362207.ece
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #35 Skrevet 6. april 2012 *Lest av en som har søkt sykepleier til høsten* Misforstå meg ikke, jeg elsker yrket mitt! Jeg ville bare påpeke at det å velge helsefagarbeider ikke er noe dårlig valg. Sykepleier 3
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #36 Skrevet 6. april 2012 Det er stadig snakk om at vi må utnytte ressursene bedre, men det skjer ikke i praksis. Hvis vi hadde vært flinkere på dette, ville vi spart penger, og vi ville blitt mer effektive. Med dette mener jeg selvsagt ikke bare å utnytte sykepleier som ressurs, men også hjelpepleierne/helsefagarbeiderne. Nå bruker helsefagarbeiderne og sykepleierne altfor mye tid på å vaske, rydde, dekke på bord osv. Vi har jo mange ufaglærte på jobb også, og det blir for dumt at vi alle skal gjøre nøyaktig de samme oppgavene. Samtidig har jo hjelpepleierne også lært å ta blodtrykk og CRP, så hvorfor skal de kun brukes til stell og mating når de også har en fagkompetanse. Hjelpepleierne som har vært i jobb en stund, har absolutt utviklet et klinisk blikk de også. Men dette ble jo litt utenfor temaet. Poenget mitt var at helsefagarbeider ikke er noe dumt yrke å velge hvis man vil inn i helsevesenet. Man får lønn under utdanningen, og har ikke en helt elendig lønn sånn egentlig, med tanke på at man ikke har studielønn. Det kommer til en del videreutdanninger også, og spesielt kommunene er som regel flinke til å betale for kompetanseløft. Samtidig misunner jeg dem fordi vi har omtrent de samme arbeidsoppgavene, mens det er jeg som går hjem fra jobb og ikke får sove pga at det er jeg som har hovedansvaret som enslig sykepleier på arbeidsplassen.. Sykepleier Derfor kjære sykepleier bør andre også kunne ta en del av dette ansvaret i form av at de er ansatt på samme arbeidsplass. Kompetansen må økes slik at flere kan ta en del av dette ansvaret. Jeg må si i kraft av min erfaring som pårørende at jeg forventer at de som kommer for å hjelpe meg fagbrev eller høyskoleutdannet at de har kompetanse til å vurdere en tilstand og sette i gang tiltak. Ikke at det er jeg som familiemedlem må sette i gang disse tiltakene selv når såkalte fagpersoner forsvinner ut døra. Det er mangel på kompetanse og det bør myndighetene ta innover seg. Jeg kritiserer systemet ikke enkeltpersoner. For er det slik at man ikke vet, ja da vet man ikke. Kunnskapen og verktøyene må gis der du har ditt daglige virke. Hierarkiet slik det er i helsevesenet er ikke bare uheldig, det er rent ut til hinder for en effektiv og riktig pasientbehandling. 1
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #37 Skrevet 6. april 2012 PS: Sykehuset i Østfold har forøvrig tatt dette med ressursbruk på alvor og har ansatt en ny yrkesgruppe: servicemedarbeidere. Får tro at dette kan bli vellykket, og at både sykepleiere og helsefagarbeidere i tiden fremover vil få tid til å gjøre det de er utdannet til. Kanskje kan jobb som servicemedarbeider også være et springbrett for mange til å søke seg inn på helsefagarbeider eller sykepleierutdanning. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2362207.ece Servicemedarbeidere er stillinger som er opprettet for det meste til degradere hjelpepleiere. Det vil ikke være andre oppgaver til hjelpepleiere eller helsefagarbeidere i sykehus selv med en fagutdanning. Det er veldig få lærlingeplasser i sykehus. Det kommer av at hjelpepleiere de siste årene er fjernet fra stillingene sine i sykehusene. Derfor er det urealistisk å tro at det opprettes nye for helsefagarbeidere. Om det i det hele tatt blir opprettet slike stillinger er det rene forefallende oppgaver uten pasientkontakt. Derfor må jeg stille spørsmål om hva innholdet er i et fagbrev? På meg virker det da som et fagbrev er lite verdt. Dette er noe av grunnene til at jeg advarer mot dette yrkesvalget. Fagbrev betyr så sørgelig lite i dette hierarkiet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #38 Skrevet 6. april 2012 Jeg jobber som ufaglært i hjemmesykepleien og kan si at jeg savner kompetanse. Jeg merker selv at jeg iblant kommer til kort og ikke vet helt hvordan jeg best mulig skal håndtere en situasjon. Jeg merker tydelig at helsefagarbeiderne har en mye dypere forståelse av jobben. Videre har jeg hørt mange av sykepleierne si akkurat det sykepleier her skriver. De får ikke brukt hele sin kompetanse, de får ikke praktisert det de har lært på skolen. De har akkurat de samme oppgavene som meg, utenom medisinansvar og iblant sykdomsvurdering naturligvis. Dette kommer ofte ovenpå de lister og oppgaver de allerede har. Mitt inntrykk er at helsefagarbeideren kommer best ut av det hos oss. 4
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #39 Skrevet 6. april 2012 Og, dette tror du at du er det eneste som har erfaring med? Overhodet ikke. Likevel må vel min erfaring kunne telle med - 15 år tilsammen. Eller mener du min erfaring er verdiløs?
På vent Skrevet 6. april 2012 Forfatter #40 Skrevet 6. april 2012 Jeg jobber som ufaglært i hjemmesykepleien og kan si at jeg savner kompetanse. Jeg merker selv at jeg iblant kommer til kort og ikke vet helt hvordan jeg best mulig skal håndtere en situasjon. Jeg merker tydelig at helsefagarbeiderne har en mye dypere forståelse av jobben. Videre har jeg hørt mange av sykepleierne si akkurat det sykepleier her skriver. De får ikke brukt hele sin kompetanse, de får ikke praktisert det de har lært på skolen. De har akkurat de samme oppgavene som meg, utenom medisinansvar og iblant sykdomsvurdering naturligvis. Dette kommer ofte ovenpå de lister og oppgaver de allerede har. Mitt inntrykk er at helsefagarbeideren kommer best ut av det hos oss. Kommer jeg som pasient best ut av det mener du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå