Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel å ta i? De fagutdanningene vi kan legge ned er de som griper inn i samme fagfelt som Helsefagarbeider og barne - og ungdomsarbeider, som sykepleier og førskolelærer. Vi bør heller satse på de med egne fagfelt som fotterapeut, hudterapeut oss. De kan utvikle sine yrker uten motstand fra andre profesjoner. De som deler fagfelt vil alltid være prisgitt hvilke føringer de høgskoleutdannede gir. Derfor bør alle tenke seg om før de velger utdanning. Det er et velment råd.

Hvis vi legger ned barne- og ungdomsarbeider så kommer barnehagen til å miste 90% av arbeidskraften sin. Men, ja. Hvorfor ikke? La oss reise tilbake til 50-tallet med hjemmeværende mødre. Det sultes allerede etter førskolelærere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis vi legger ned barne- og ungdomsarbeider så kommer barnehagen til å miste 90% av arbeidskraften sin. Men, ja. Hvorfor ikke? La oss reise tilbake til 50-tallet med hjemmeværende mødre. Det sultes allerede etter førskolelærere.

Det var da pessimistisk. Selvsagt må utdanningskapasiteten for førskolelærere økes. Langsiktig reform.

Endret av På vent
Skrevet (endret)

HAHAHA sammenligner du virkelig hfa og barne - og ungdomsarbeider!?

det er jo to vit forskjellige yrker og med helt forskjellig kompetanse, eneste de har til felles er at de arbeider med mennesker/dog veldig forskjellige mennesker.

Neida, jeg sammenligner arbeidsfelt. Sykepleiere og Helsefagarbeidere arbeider i samme fagfelt. Det gjør også barne- og ungdomsarbeidet og førskolelærere. Skjønner?

Vi er et lite land, vi trenger ikke alle yrkesgruppene. Forresten vil konkurransen fra nordiske land og resten av Europa gjøre at vi vil få mange med den kompetansen. Se bare hva skjer i helsevesenet. Der oversvømmes vi av flinke svenske, tyske og andre godt skolerte sykepleiere. De velges før hjelpepleiere og helsefagarbeidere dessverre.

Endret av På vent
AnonymBruker
Skrevet

Du som pasient i hjemmesykepleien kommer jo best ut av og ha folk som har skolert seg til og ta seg av deg, som har en dypere forståelse av det de gjør, situasjoner osv.. Og det er helsefagarbeiderne som har den kompetansen, ikke ufaglærte eller sykepleiere/vernepleiere.

What? Har ikke sykepleiere og vernepleiere en dypere forståelse av hva de gjør? Og av situasjoner? Kun helsefagarbeiderer som har det?

• Liker 4
Skrevet

Sykepleierens oppgave er de som har med medisiner og sykdom og gjøre. Det er en klar inndeling av oppgaver, og sykepleierne har ikke kompetansen som helsefagarbeideren har når det kommer til og forstå de gamles behov og se hele mennesket. Men så klart vis du vil ha dine foreldre på et sykehjem med bare sykepleiere så kjør på, kan love deg at det ikke vil bli noe bedre.

Veldig veldig uenig der. Så klart sykepleierne også ser helheten i mennesket og de ulike pasientenes behov.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vell det der var et dårlig eksempel uten og vite noen mer om pasienten, så er det vanskelig og vurdere hvem som gjorde feil eller om det i det hele tatt var feil.

Det du ikke skjønner er at på et sykehjem er det helsefagarbeiderens oppgave og stå for de grunnleggende behovene, slik som trivsel, stell, mat o.l Sykepleierens oppgave er de som har med medisiner og sykdom og gjøre. Det er en klar inndeling av oppgaver, og sykepleierne har ikke kompetansen som helsefagarbeideren har når det kommer til og forstå de gamles behov og se hele mennesket. Men så klart vis du vil ha dine foreldre på et sykehjem med bare sykepleiere så kjør på, kan love deg at det ikke vil bli noe bedre.

Nå har du misforstått veldig!

Sykepleierene har ansvaret for at pasientene/brukerene har det bra, fysisk, psykisk og åndelig. Vi skal se hele mennesket. Det er et stort tema i utdanningen vår. Om de ikke gjør det så gjør de ikke jobben sin. Jeg kan ikke helt se at sykepleiere mangler kompetanse som helsefagarbeidere har. Vi har en del likt, det er jeg enig i.

Problemet er jo at det er alt for få sykepleiere på jobb om gangen, de rekker ikke over alt de skal gjøre.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Neida, jeg sammenligner arbeidsfelt. Sykepleiere og Helsefagarbeidere arbeider i samme fagfelt. Det gjør også barne- og ungdomsarbeidet og førskolelærere. Skjønner?

Vi er et lite land, vi trenger ikke alle yrkesgruppene. Forresten vil konkurransen fra nordiske land og resten av Europa gjøre at vi vil få mange med den kompetansen. Se bare hva skjer i helsevesenet. Der oversvømmes vi av flinke svenske, tyske og andre godt skolerte sykepleiere. De velges før hjelpepleiere og helsefagarbeidere dessverre.

Dette stemmer ikke. Barne- og ungdomsarbeidere er kvalifisert til å jobbe med barn og unge fra 0-18 år, mens førskolelærere primært jobber med barn mellom 0 og 6 år (eventuelt på barnetrinnet, da må de ha GLSM i tillegg). Det er langt i fra bare i barnehagen det jobber barne- og ungdomsarbeidere, de jobber på SFO, som assistenter i skolen, på fritidsklubber osv. Dette er ikke jobber som er aktuelle for førskolelærere eller lærere.

Førskolelærere er spesialisert med høyskoleutdannelse, barne- og ungdomsarbeider er en videre og mer generell utdanning på lavere nivå, man går ikke i dybden på samme måte som på høyskolestudiene. Det betyr likevel ikke at de med fagbrev kan erstattes av ufaglærte for også en yrkesfaglig utdannelse gir en faglig innsikt en ufaglært ikke har. Det samme gjelder selvfølgelig for de yrkesgruppene diskusjonen egentlig dreier seg om: Helsefagarbeider vs sykepleier.

Endret av must
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette stemmer ikke. Barne- og ungdomsarbeidere er kvalifisert til å jobbe med barn og unge fra 0-18 år, mens førskolelærere primært jobber med barn mellom 0 og 6 år (eventuelt på barnetrinnet, da må de ha GLSM i tillegg). Det er langt i fra bare i barnehagen det jobber barne- og ungdomsarbeidere, de jobber på SFO, som assistenter i skolen, på fritidsklubber osv. Dette er ikke jobber som er aktuelle for førskolelærere eller lærere.

Førskolelærere er spesialisert med høyskoleutdannelse, barne- og ungdomsarbeider er en videre og mer generell utdanning på lavere nivå, man går ikke i dybden på samme måte som på høyskolestudiene. Det betyr likevel ikke at de med fagbrev kan erstattes av ufaglærte for også en yrkesfaglig utdannelse gir en faglig innsikt en ufaglært ikke har. Det samme gjelder selvfølgelig for de yrkesgruppene diskusjonen egentlig dreier seg om: Helsefagarbeir vs sykepleier.

Jeg er slett ikke overbevist. Det er liv laga for enkelte yrkesutdannede - andre ikke. For Helsefagarbeiderene sier vel tallenes tale nok. Rekrutteringen er elendig og den nye utdanningen klarer vel knapt å demme opp for de som pensjoneres. Antagelig vil den forsvinne av seg selv. Stillinger for hjelpepleiere har blitt fjernet i årevis. Det sender signal om at denne utdanningen vil ingen satse på. Dette transformeres til Helsefagarbeideren som ikke får mer kompetanse og flere utviklende jobber. Antagelig dør den ut sammen med hjelpepleierne. Kanskje like greit. Signalene er tydelige nok. Samtidig skrikes det etter høgskoleutdannede, og der er tilsiget fra resten av de nordiske land og resten av Europa uten ende. De vil antagelig være svært fornøyd med lønnsnivå som Helsefagarbeider. Det vil ikke Helsefagarbeideren klare å konkurrere mot så lenge de ikke får kunnskap nok. Den er ingen villig til å gi. Derfor er jeg svært pessimistisk på deres vegne, og de unge bør utdanne seg til sykepleier i stedet. Alt handler om kompetanse og atter kompetanse...

Endret av På vent
Skrevet

Jeg er slett ikke overbevist. Det er liv laga for enkelte yrkesutdannede - andre ikke. For Helsefagarbeiderene sier vel tallenes tale nok. Rekrutteringen er elendig og den nye utdanningen klarer vel knapt å demme opp for de som pensjoneres. Antagelig vil den forsvinne av seg selv. Stillinger for hjelpepleiere har blitt fjernet i årevis. Det sender signal om at denne utdanningen vil ingen satse på. Dette transformeres til Helsefagarbeideren som ikke får mer kompetanse og flere utviklende jobber. Antagelig dør den ut sammen med hjelpepleierne. Kanskje like greit. Signalene er tydelige nok. Samtidig skrikes det etter høgskoleutdannede, og der er tilsiget fra resten av de nordiske land og resten av Europa uten ende. De vil antagelig være svært fornøyd med lønnsnivå som Helsefagarbeider. Det vil ikke Helsefagarbeideren klare å konkurrere mot så lenge de ikke får kunnskap nok. Den er ingen villig til å gi. Derfor er jeg svært pessimistisk på deres vegne, og de unge bør utdanne seg til sykepleier i stedet. Alt handler om kompetanse og atter kompetanse...

At rekrutteringen er dårlig er ikke det samme som at det ikke er bruk for folk. Et kjapt google-søk på setningen "behov for helsefagarbeidere" gir relativt mange treff og KS har vel også uttalt at dette er en gruppe som bør få et lønnsløft nettopp fordi det er og vil bli mangel på folk i denne yrkesgruppen. Det er verken mulig eller ønskelig i forhold til antall folk eller økonomi i helsesektoren å erstatte alle hjelpepleiere/helsefagarbeidere med sykepleiere. At hjelpepleiere ikke lenger får jobb på sykehus er ikke grunn nok til å slutte å utdanne helsefagarbeidere da det er andre steder enn sykehus, spesielt innen eldreomsorg, der denne yrkesgruppen trengs.

Hvis hovedargumentet ditt er at det er for få søkere til at utdanningen er "liv laga! er det flere utdanninger som bør legges ned, f. eks lærerutdanningen som ikke har nok søkere til å dekke behovet...

Skrevet

At rekrutteringen er dårlig er ikke det samme som at det ikke er bruk for folk. Et kjapt google-søk på setningen "behov for helsefagarbeidere" gir relativt mange treff og KS har vel også uttalt at dette er en gruppe som bør få et lønnsløft nettopp fordi det er og vil bli mangel på folk i denne yrkesgruppen. Det er verken mulig eller ønskelig i forhold til antall folk eller økonomi i helsesektoren å erstatte alle hjelpepleiere/helsefagarbeidere med sykepleiere. At hjelpepleiere ikke lenger får jobb på sykehus er ikke grunn nok til å slutte å utdanne helsefagarbeidere da det er andre steder enn sykehus, spesielt innen eldreomsorg, der denne yrkesgruppen trengs.

Hvis hovedargumentet ditt er at det er for få søkere til at utdanningen er "liv laga! er det flere utdanninger som bør legges ned, f. eks lærerutdanningen som ikke har nok søkere til å dekke behovet...

Lærere har eget fagfelt. Derfor blir sammenligningen ikke helt den samme. Jeg vet at det ivres i mange leire for å få Helsefagarbeidere. Mangelen ser ut til å bli stor for arbeidskraft, derfor blir det nok ikke lenge før vi ser at Helsefagutdanningen utvannet til nesten ingenting for å dekke en etterspørsel. Da blir det fratrekk i alle ender for å få alle såkalt godkjent som helsepersonell. Det vil alle tape på, og igjen vise seg på en rekruttering fordi statusen vil bli enda lavere. Du vet det er ingen andre profesjoner som får fratrekk på samme måte. Dette svekker utdanningen, som i neste øyeblikk alle yrkesutdannede må svare for i alle sammenhenger når lønn og arbeidsvilkår forhandles. De blir lett ofre for oppslag i pressen hvor de usynliggjøres når enkelte fremheves for et kjempeansvar for hundrevis av pasienter. Derfor vil jeg fraråde utdanning på dette nivået. La oss satse på en yrkesgruppe i dette fagfeltet- sykepleiere. Tiden er moden for dette. La det bli neste store reform.

Skrevet

At de ikke ansetter hjelpepleiere på sykehuset mer er jo fordi det ikke utdannes hjelpepleiere mere....

Det lyses stort sett ut stillinger som helsefagarbeider, men hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan søke også.

Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan søke autorisasjonskontoret og få konvertert utdanningen sin til helsefagarbeider for de som ønsker det så sånn skal man stille likt.

Kun sykepleiere på sykehjem ser jeg ikke poenget med (da må alle spl vaske, skifte senger, fylle opp lintøylager, bleielager, servere middag osv... veldig unødvendig pengebruk), men litt mer krav til ansatte, styrket utdanning og færre ufaglærte har mye for seg.

Det er for mye spekulering i å sette inn ufaglærte i stedet for hj.pl/spl ved sykdom for å spare noen kroner dere hele veien.

Det er en lag vei å gå før dette blir bra, men det er også bare mennesker er og at et menneske har gjort en feil betyr ikke at alle gjøre det.

De sakene kommer jo opp hele tiden. Ambulansearbeidere som vurderer feil feks og de fleste av disse er bedre til å vurdere akuttsituasjoner og behandle de enn sykepleiere som har gått på et sykehjem i 10 år. Og ambulansearbeidere er 'bare' fagarbeidere de også, samme utdanningsforløp som helsefagarbeidere.

Men jeg vil fortsatt ikke anbefale noen å utdanne seg til helsefagarbeider pga ting nevnt tidligere, men jeg vil vel ikke anbefale noen å ta sykepleien heller pga mye av det samme. Når du ser valg på valg og løfte på løfte og ikke noe blir bedre så er det faktisk ikke så lett å anbefale yrket heller uten å ha fortalt hvordan mye (stort sett) fungerer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

At de ikke ansetter hjelpepleiere på sykehuset mer er jo fordi det ikke utdannes hjelpepleiere mere....

Det lyses stort sett ut stillinger som helsefagarbeider, men hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan søke også.

Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan søke autorisasjonskontoret og få konvertert utdanningen sin til helsefagarbeider for de som ønsker det så sånn skal man stille likt.

Kun sykepleiere på sykehjem ser jeg ikke poenget med (da må alle spl vaske, skifte senger, fylle opp lintøylager, bleielager, servere middag osv... veldig unødvendig pengebruk), men litt mer krav til ansatte, styrket utdanning og færre ufaglærte har mye for seg.

Det er for mye spekulering i å sette inn ufaglærte i stedet for hj.pl/spl ved sykdom for å spare noen kroner dere hele veien.

Det er en lag vei å gå før dette blir bra, men det er også bare mennesker er og at et menneske har gjort en feil betyr ikke at alle gjøre det.

De sakene kommer jo opp hele tiden. Ambulansearbeidere som vurderer feil feks og de fleste av disse er bedre til å vurdere akuttsituasjoner og behandle de enn sykepleiere som har gått på et sykehjem i 10 år. Og ambulansearbeidere er 'bare' fagarbeidere de også, samme utdanningsforløp som helsefagarbeidere.

Men jeg vil fortsatt ikke anbefale noen å utdanne seg til helsefagarbeider pga ting nevnt tidligere, men jeg vil vel ikke anbefale noen å ta sykepleien heller pga mye av det samme. Når du ser valg på valg og løfte på løfte og ikke noe blir bedre så er det faktisk ikke så lett å anbefale yrket heller uten å ha fortalt hvordan mye (stort sett) fungerer.

Det er godt å lese dine reflekterte synspunkter. Det vil alltid være arbeidsoppgaver som kan gjøres av andre. Nå er det en gang slik at det er ikke lenge siden jeg så legene tømte sine egne søppelbøtter. Klokt? Neppe, men det er den veien det går. Dette skjer overalt i spesialisthelsetjenesten. Alle stillinger som kan fylles av andre kuttes. Derfor forsvinner hjelpepleierne og en del renholdsstillinger. Dette vil antagelig komme til kommunene også i større grad. Behovene styrer ikke, det er det økonomien som gjør. De med høyest kompetanse blir valgt fordi det gis flest bruksområder. Det er slik arbeidslivet har utviklet seg. Arbeidsoppgaver griper inn i hverandre, og organiseringen er ikke alltid like lett å håndtere da det settes begrensinger i forhold til kompetanse.

Mitt poeng er at det er tungvint med flere yrkesgrupper med ulik kompetanse som deler fagfelt. Det er lite hensiktsmessig. Så finnes det en rekke fagbrev med egne fagfelt som eks ambulansearbeider. Disse har også videreutdanningsprogram på høgskolen som gir dem kompetanse som Paramedic. Videre kan nevnes legesekretær, fotterapeut, hudterapeut osv, osv Alle disse har egne fagfelt. Derfor har også alle disse gode muligheter til å utvikle seg innen egne yrker. Helsefagarbeidere har altfor mange begrensninger i sitt fagfelt. Derfor er mitt poeng at det er lurt å velge annerledes.

Jeg har intet imot Helsefagarbeidere. Jeg synes bare de har for dårlige muligheter innen sitt yrke. Det er ikke den enkeltes feil. Det er det politikken som må svare for.

Endret av På vent
  • Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Jeg skjønner grunntanken din, med at de med høyere utdanning vil kunne bli prioritert og "stjele" jobben din som helsefagarbeider. Men helt sånn er det ikke. Helsefagarbeidere er "billigere" å ansette enn de med en høyere profesjonsutdanning. Og maaaange institusjoner velger ufaglærte framfor faglærte - og helsefagarbeidere framfor vernepleiere/sykepleiere/osv

Og dessuten så TRENGER vi mange flere helsefagarbeidere iframtiden enn hva vi i dag har.

Folk lever lenger - og det betyr også at flere har et behov for bistand i hverdagen.

HURRA for at vi har helsefagarbeidere :)

• Liker 2
Gjest alille
Skrevet

Ja, det mener jeg.

Tenker du i det hele tatt over hva du egentlig ønsker? Du mener at på sykehjem bør kun sykepleiere jobbe - har du tenkt over konsekvensene av det? Det hadde kostet samfunnet ENORMT med ressurser å få det til - ressurser som måtte blitt tatt fra en annen plass. Skolen, kanskje? Eller sykehusene?

Å utdanne sykepleiere er dyrt. Derfor er det veldig viktig at man utnytter deres kompetanse. Det gjør man IKKE ved å kun ha sykepleiere på sykehjem. Jeg har selv jobbet som ufaglært på sykehjem, og skulle jeg fortsatt ville jeg helt klart ønsket meg utdanning som helsefagarbeider. Å utdanne meg til sykepleier for å jobbe på sykehjem ville vært å skyte spurv med kanoner.

Mulig du har omsorg for de eldre og derfor kun vil ha sykepleiere der. Men staten skal heldigvis tenke på samfunnet som helhet, og for samfunnet som helhet, og for sykepleierne selv, er det idioti å kun ha sykepleiere på sykehjem.

Skrevet (endret)

Lærere har eget fagfelt. Derfor blir sammenligningen ikke helt den samme. Jeg vet at det ivres i mange leire for å få Helsefagarbeidere. Mangelen ser ut til å bli stor for arbeidskraft, derfor blir det nok ikke lenge før vi ser at Helsefagutdanningen utvannet til nesten ingenting for å dekke en etterspørsel. Da blir det fratrekk i alle ender for å få alle såkalt godkjent som helsepersonell. Det vil alle tape på, og igjen vise seg på en rekruttering fordi statusen vil bli enda lavere. Du vet det er ingen andre profesjoner som får fratrekk på samme måte. Dette svekker utdanningen, som i neste øyeblikk alle yrkesutdannede må svare for i alle sammenhenger når lønn og arbeidsvilkår forhandles. De blir lett ofre for oppslag i pressen hvor de usynliggjøres når enkelte fremheves for et kjempeansvar for hundrevis av pasienter. Derfor vil jeg fraråde utdanning på dette nivået. La oss satse på en yrkesgruppe i dette fagfeltet- sykepleiere. Tiden er moden for dette. La det bli neste store reform.

Men det med at stort behov senker kravene har jo også vært gjeldende for andre yrkesgrupper, f. eks lærere. Det er dessverre ikke så lenge siden kravene for å komme ut på lærerutdanningen var minimale (etter min mening er de fremdeles ikke høye nok og det er mange som slippes gjennom utdanningsløpet som aldri burde fått sette sine ben i et klasserom). Det er helt riktig at konsekvensene ble nettopp de du skisserer i forhold til lønn og status, men dette er da fremdeles ikke grunn nok til å fjerne en utdanning det faktisk er behov for. Da må man heller gå for å øke status og bedre arbeidsvilkårene slik at det blir mer attraktivt å velge slike yrker. Da får man både fornøyde folk som står i jobben sin lenger, og man får kompetente folk som har valgt en utdanning fordi de har lyst på jobben, ikke fordi "de ikke kom inn på noe annet". Etterutdaning/kompetanseheving er også noe jeg er helt for, så der er vi enige :)

Endret av must
Skrevet

Tenker du i det hele tatt over hva du egentlig ønsker? Du mener at på sykehjem bør kun sykepleiere jobbe - har du tenkt over konsekvensene av det? Det hadde kostet samfunnet ENORMT med ressurser å få det til - ressurser som måtte blitt tatt fra en annen plass. Skolen, kanskje? Eller sykehusene?

Å utdanne sykepleiere er dyrt. Derfor er det veldig viktig at man utnytter deres kompetanse. Det gjør man IKKE ved å kun ha sykepleiere på sykehjem. Jeg har selv jobbet som ufaglært på sykehjem, og skulle jeg fortsatt ville jeg helt klart ønsket meg utdanning som helsefagarbeider. Å utdanne meg til sykepleier for å jobbe på sykehjem ville vært å skyte spurv med kanoner.

Mulig du har omsorg for de eldre og derfor kun vil ha sykepleiere der. Men staten skal heldigvis tenke på samfunnet som helhet, og for samfunnet som helhet, og for sykepleierne selv, er det idioti å kun ha sykepleiere på sykehjem.

Så lenge det med jevne mellomrom klages på en kompetanse og et for stort ansvar mener jeg det er like greit å bemanne omsorgen med sykepleiere.

AnonymBruker
Skrevet

Det var da pessimistisk. Selvsagt må utdanningskapasiteten for førskolelærere økes. Langsiktig reform.

Nei, det er ikke pessimistisk. Det er sannheten. At du velger å ha ølbrillene dine på, og ikke klarer å se det. Tja. Ditt problem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har intet imot Helsefagarbeidere.

Med unntak fra at du ser på det som et lavstatusyrke som ingen må velge, og et yrke som samfunnet ikke trenger.....

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med unntak fra at du ser på det som et lavstatusyrke som ingen må velge, og et yrke som samfunnet ikke trenger.....

Det er visst svært få her inne som ser det jeg ser. Er det virkelig så vanskelig å forstå at jeg synes utdanningen er sviktet fra myndigheter og sterke profesjoner i årevis. Hvis man ser hjelpepleiernes historie er det ingen vakker lesning for den som er interessert i den. Helsefagarbeideren er arvtageren som skal usynliggjøres, skal jage etter vakter i en tung omsorg, få få muligheter for hele stillinger. Det er yrket som har minst påvirkning i styre og stell og som har minst innflytelse på sine arbeidsplasser. I sykehus er voksne erfarne hjelpepleiere med unik kompetanse fjernet fra stillingene sine fordi de ble regnet som ufaglærte i systemet. Inn kommer uerfarne sykepleiere på gjestevisitt. Ja, jeg advarer på bakgrunn av en historie og som jeg ser ikke vil forandres for Helsefagarbeiderne. Historien er dokumentert i utallige rapporter fra forskerhold- det er bare å lese hvis man er interessert.,

Alle dere som forsvarer dette yrket ser ikke det jeg ser nå, eller har opplevd det jeg og mine kollegaer har. Tro bare ikke det er engangshistorier, kanskje vil enkelte tenke tilbake på denne debatten. Kanskje var det en sannhet i denne likevel? Så vil jeg si til dere alle som tror jeg ser ned på Helsefagarbeideren. Ingen her inne vet hva jeg har kjempet for læreplasser og nettopp deres kompetanse. Vel jeg lykkes i liten grad selv med kunnskapsrike mennesker som kjempet skulder ved skulder med meg. Vi ga opp og så saken som tapt.

Vel, kompetanse er viktig og vi ville så mye mer for dere som skulle inn i denne bransjen. Vi ville dere skulle få flere og bedre muligheter slik at dere var rustet til å møte dette. At kompetansen skulle bli verdsatt selv om man valgte kunnskap på en annen måte. Slik det har utviklet seg velger jeg å advare mot dette yrket.

På bakgrunn av hele historien gjennom flere tiår og regien i den nye utdanningen velger jeg å advare mot dette.

Derfor mener jeg sykepleiere kan ta over alle deler av helsevesenet vårt.

Les denne kronikken som sto å lese i BT for et par år siden. Den er interessant.

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Pengar-og-profesjonar-1923136.html#.T4CxsxBhiK0

Endret av På vent
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til med å fylle sykehjemmene med sykepleiere.

Og jeg sier også HURRA for helsefagarbeiderne! noen må jo ta drittjobbene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...