Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

For fjerde år på rad starter Helsedirektoratet en ny rekrutteringskampanje for helsearbeiderfaget. Jeg ber ungdom se bakenfor all rosenrød skryt om muligheter, fordi de mulighetene er ikke der. Kampanjen har mye prat, men lite innhold.

Dere blir generalister som skal favne mange områder innen omsorg. Dere blir ingen spesialister. Hvert av disse feltene dere blir generalister i har spesialutdanning rettet inn mot spesialfeltet. Det være seg vernepleier, sykepleier, barnevernspedagog, førskolelærere osv. Disse vil være de som vil få flest muligheter og være mest ønsket. Disse har også helt andre videreutdanningsmuligheter og utviklingsmuligher på de enkelte arbeidsplasser.

Derfor igjen kjære alle norske ungdommer velg en av disse utdanningsveiene i stedet, og dere vil bli mye mer fornøyd med yrkesvalget. Til alle foreldre vil jeg si: Hjelp ungene deres til å ta riktige valg. Det er kjempeviktig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Delvis enig med deg, men det er viktig å ha stillinger som ikke krever høyere utdannelser også. Alle kan ikke ha høyere utd. og alle makter heller ikke ta høyere utd.

Helsefagarbeidere har lav status og lav lønn, dårlige muligheter for heltidsarbeid (i likhet med mange i det offentlige), og her bør det vel kanskje gjøres noe? Hvis vi skal beholde fagarbeidere på dette området.

• Liker 7
Skrevet

Men på et sykehjem er det absolutt behov for helsefagarebidere. Det ansettes ikke bare sykepleiere.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men det er viktig å ha stillinger som ikke krever høyere utdannelser også. Alle kan ikke ha høyere utd. og alle makter heller ikke ta høyere utd.

Helt enig med deg!

(Jeg har ikke så mye overens med TS sitt oppgulp)

• Liker 2
Skrevet

Egentlig burde helsefagutdanning på videregående nivå vurderes på nytt. Jeg er nemlig ikke sikker på om det er nødvendig med utdanning på dette nivået. Mulig det er bedre å gå som ufaglært til man er moden for en høgskoleutdanning. Når man ser på yrkeshistorien for hjelpepleiere så ser man at kunnskapssamfunnet ikke har klart å gi denne gruppen flere utviklende jobber. Utviklingen har heller gått andre veien. I det sender samfunnet ett tydelig signal om at dette er utdanning som ikke har muligheter. Når Helsefagarbeider som har et utdanningsløp over 4 år bare kvalifiserer for renhold og rydding av fellesareal i sykehus må det stilles spørsmål om denne utdanningen i det hele tatt er relevant for arbeid med pleie og omsorg.

Jeg vil påstå at dette er en utdanningsveien det må advares mot. Sykepleierutdanning er et klokere og mye mer fornuftig valg.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg!

(Jeg har ikke så mye overens med TS sitt oppgulp)

Oppgulp og oppgulp. Jeg prøver å stille noen spørsmål i en saklig debatt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil vel egentlig heller ikke anbefale noen å søke helsefagarbeider i dag med tanke på utrolig dårlige lønnsvilkår i forhold til ansvar, og ukkurante arbeidstider med forholdsvis dårlig godtgjørelse. Få faste, full stillinger og nå er det vel snakk om jobb hver 2. helg

At helsefagarbeider kun kvalifiserer til rydding på sykehus tror jeg nok varierer fra sykehus til sykehus og 'hiarkiet' på de forskjellige avdelingene.

At utdanning er nødvendig kontra ikke utdanning og så som ufaglært mener jeg er viktig. Det er mye kunnskap og forståelse av hvordan ting fungerer.

Så kommer den ann på hvor du jobber tror jeg. Har jobbet på sykehjem og hatt mye ansvar der. Og ikke minst i hjemmesykepleien er det til tider ganske utfordrende og det å ha litt faglig påfyll kommer godt med der for det er flere og flere veldig syke som bor hjemme.

Men ikke for det. Jeg er ferdig med helsevesnet og har tatt ny utdanning i voksen alder da jeg ser lite fremtid der. Ting har heller ikke utviklet seg til det bedre de 12 årene jeg holdt på, men heller til enda vanskligere å få sykehjemsplass, flere dårlige hjemme, mer tidspress i hjemmesykepleien og enda færre store (og faste) stillingsporsenter. Det går helt feil vei.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er bedre å gå som ufaglært til man er moden for en høgskoleutdanning.

Man trenger ikke modne til en høyskoleutdanning. Alle mennesker passer ikke inn i samme boks.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har missforstått hva disse kampanjene dreier seg om. Det handler om å rekrutterer flere hfa, de lover ingen ting annet en det du får. Det er stor mangel på hfa, og trengs fler. vgs helsefagarbeider utdanning er rettet mot eldre og eldre omsorgen. Skjønner ikke helt hvordan du tenker, for eksempel på et sykehjem er det ikke behov for vernepleiere men helsefag arbeidere er heller ikke en stor mangel på sykepleiere MEN det er en stor mangel på helsefag arbeidere. Og de som er i dag omsorgsarbeidere har som oftest en lang arbeidserfaring men en tynne faglige kunnskaper, Derfor er det satt igang tiltak for og trekkrutere fler helsefagarbeidere med GODE faglige kunnskaper.

- mvh jente 18 og elev på Helsefagarbeider :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på en ufaglært og en med fagbrev/utdanning, er at den ufaglærte gjør oppgaver uten og ha full forståelse om hvorfor, hva som kan skje osv. Kontra en med utdanning som har de kunnskapene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil vel egentlig heller ikke anbefale noen å søke helsefagarbeider i dag med tanke på utrolig dårlige lønnsvilkår i forhold til ansvar, og ukkurante arbeidstider med forholdsvis dårlig godtgjørelse. Få faste, full stillinger og nå er det vel snakk om jobb hver 2. helg

At helsefagarbeider kun kvalifiserer til rydding på sykehus tror jeg nok varierer fra sykehus til sykehus og 'hiarkiet' på de forskjellige avdelingene.

At utdanning er nødvendig kontra ikke utdanning og så som ufaglært mener jeg er viktig. Det er mye kunnskap og forståelse av hvordan ting fungerer.

Så kommer den ann på hvor du jobber tror jeg. Har jobbet på sykehjem og hatt mye ansvar der. Og ikke minst i hjemmesykepleien er det til tider ganske utfordrende og det å ha litt faglig påfyll kommer godt med der for det er flere og flere veldig syke som bor hjemme.

Men ikke for det. Jeg er ferdig med helsevesnet og har tatt ny utdanning i voksen alder da jeg ser lite fremtid der. Ting har heller ikke utviklet seg til det bedre de 12 årene jeg holdt på, men heller til enda vanskligere å få sykehjemsplass, flere dårlige hjemme, mer tidspress i hjemmesykepleien og enda færre store (og faste) stillingsporsenter. Det går helt feil vei.

Jeg som deg har hatt lang fartstid i helsevesenet. Jeg ser at denne utdanningen er en veldig lavstatusutdanning som ikke blir prioritert for riktig og nødvendig faglig påfyll. Dette er signaler som vi nå ser på en sviktende rekruttering. Derfor blir det så feil at det kjøres kampanjer fra myndigheter uten realisme. Etter min mening er det å lure unge mennesker som står på terskelen til et yrkesliv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen på en ufaglært og en med fagbrev/utdanning, er at den ufaglærte gjør oppgaver uten og ha full forståelse om hvorfor, hva som kan skje osv. Kontra en med utdanning som har de kunnskapene.

Javel, hvorfor blir da hjelpepleiere regnet som ufaglærte ved mange arbeidsplasser? Det forteller noe om respekt for en fagutdanning.

• Liker 3
Skrevet

Egentlig burde helsefagutdanning på videregående nivå vurderes på nytt. Jeg er nemlig ikke sikker på om det er nødvendig med utdanning på dette nivået. Mulig det er bedre å gå som ufaglært til man er moden for en høgskoleutdanning. Når man ser på yrkeshistorien for hjelpepleiere så ser man at kunnskapssamfunnet ikke har klart å gi denne gruppen flere utviklende jobber. Utviklingen har heller gått andre veien. I det sender samfunnet ett tydelig signal om at dette er utdanning som ikke har muligheter. Når Helsefagarbeider som har et utdanningsløp over 4 år bare kvalifiserer for renhold og rydding av fellesareal i sykehus må det stilles spørsmål om denne utdanningen i det hele tatt er relevant for arbeid med pleie og omsorg.

Jeg vil påstå at dette er en utdanningsveien det må advares mot. Sykepleierutdanning er et klokere og mye mer fornuftig valg.

Kjenner du i det hele tatt noen som jobber som helsefagarbeidere? Det høres ikke slik ut, for du har ikke den fjærneste anelse om hva du prater om. Har du vel?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Delvis enig med deg, men det er viktig å ha stillinger som ikke krever høyere utdannelser også. Alle kan ikke ha høyere utd. og alle makter heller ikke ta høyere utd.

Helsefagarbeidere har lav status og lav lønn, dårlige muligheter for heltidsarbeid (i likhet med mange i det offentlige), og her bør det vel kanskje gjøres noe? Hvis vi skal beholde fagarbeidere på dette området.

Hvorfor er det egentlig viktig? Kompetanse er viktig. Kanskje bør vi etterutdanne alle hjelpepleiere, helsefagarbeidere og omsorgsarbeidere i helsesektoren, og legge ned utdanning på videregående nivå innen pleie og omsorg? Vi har jo sykepleierutdanningen som jobber innen samme fagfelt. Vi trenger antagelig ikke flere nivåer der? Så kan vi styrke de andre fagutdanningene på videregående nivå som har egne fagfelt.

Endret av På vent
Skrevet

Kjenner du i det hele tatt noen som jobber som helsefagarbeidere? Det høres ikke slik ut, for du har ikke den fjærneste anelse om hva du prater om. Har du vel?

Jeg vet jeg provoserer, men debatten bør tas. Jeg kjenner nok mer til denne virkeligheten enn du aner. Uansett min rolle er ikke viktig.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg jeg. Det er lavstatusyrke som ikke satses på.

Også fordi at kostnadene ved å satse på dette er enorme for kommunene.

Sykehjem, hjemmesykepleie osv er ren utgift for kommunene og med mange ansatte er det klart at det merkes når lønn skal økes.

et annet problem er jo alle sykemeldinger som kommer som følge av dårlig bemanning, folk blir slitne, syke og borte. Så skal det ikke leies inn vikar alle dager for å spare penger... Så går man på enda større fart og blir bare enda mer sliten.

Så skal Kristin Halvorsen inn å gjøre utdanningen mer attraktiv ved at elever skal få mer praksis og lønn for praksis.

Starter i helt feil ende....

Burde sette et krav til grunnbemanning og øke den fra det som er rundt om i dag.

Gjøre rom for flere fulle stillinger så folk kan leve av den ene lønna og slippe å pese for å få nok ekstravakter for å fylle opp timer.

Gi et bedre lørdags og søndagstillegg enn 35,- pr time

Og øke lønna litt generellt.

Og det bør være forskjell i tilleggene på å jobbe klokka 18 på ettermiddagen og klokka 02 på natta. Det er det ikke i dag.

Lovpålegge flere hjelpemidler og oppdaterte hjelpemidler og ikke bare det kommunen absolutt syns de kan ta seg råd til.

Da tipper jeg det vil komme flere helsearbeider tilbake til yrkene sine igjen også og det å rekrutere nye er enklere. Det er jo en grunn til at man valgte helseveien i utgangspunktet.

• Liker 7
Skrevet

Jeg vet jeg provoserer, men debatten bør tas. Jeg kjenner nok mer til denne virkeligheten enn du aner. Uansett min rolle er ikke viktig.

Det provosernde at du har minimalt med kunnskap om det du skriver om, derfor burde du la vær.

• Liker 2
Skrevet

Det provosernde at du har minimalt med kunnskap om det du skriver om, derfor burde du la vær.

Kan du ikke heller komme med saklige motargument i stedet for å angripe min person. Jeg er ikke viktig i denne debatten, men saken er høyaktuell og viktig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Til alle foreldre vil jeg si: Hjelp ungene deres til å ta riktige valg. Det er kjempeviktig.

Jeg kommer til å hjelpe barnet mitt til å ta det riktig valget. Nemlig, å velge noe han liker. Om det blir helsefagarbeider så er det helt greit!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

og legge ned utdanning på videregående nivå innen pleie og omsorg? Vi har jo sykepleierutdanningen som jobber innen samme fagfelt.

Ja, hvorfor ikke? Vi kan jo bare legge ned alle yrkesfaglige linjer. Det finnes alternativer med høyere utdanning, så det er jo bare så unødvendig... Vi trenger jo ikke flere nivåer av noe. Alle mennesker så flotte at de passer inn i boksen som makter å ta høyere utdanning.

(:ironi:

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...