AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Lurer på om noen her vet om hvordan det er med epilepsi for å komme inn på politihøgskolen. På deres nettside fant jeg dette: Diagnoser som medfører nedsatt av vurderingsevne, kroppsbeherskelse og/eller psykisk stabilitet vil være diskvalifiserende. Atopisk eksem og andre hudsykdommer kan være diskvalifiserende, hvis typisk norsk vintervær vil være til hinder for ordinær tjeneste. Diabetes type 1 vil i utgangspunktet være diskvalifiserende. Nedsatt fargesyn/fargeblindhet vil være diskvalifiserende. Alle former for astma som krever regelmessig medisinering, eller som fører til nedsatt lungefunksjon vil være diskvalifiserende. Uttalte (betydelige) allergier kan være direkte diskvalifiserende hvis de kan føre til nedsatt tjenestedyktighet, og all allergi bør dokumenteres med spesialisterklæring. Vil ikke si det er noe hinder i og med at jeg har vært anfallsfri i over 5 år. Men jeg vet jo ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Epilepsi er heldigvis diskvalifiserende. Jeg vil slippe å stå i en farefull situasjon der politipersonen plutselig detter om i anfall. Viktig med innsikt. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Epilepsi er heldigvis diskvalifiserende. Jeg vil slippe å stå i en farefull situasjon der politipersonen plutselig detter om i anfall. Viktig med innsikt. Hva om den i politiet hadde hatt det da, men vokst det fra seg? Hvem som helst kan få slike anfall. Er ikke nødvendigvis noe man er født med, men noe som kan oppstå i det voksne liv helt uten grunn. Hadde du tenkt det samme da?
Gjest Spinell Skrevet 6. april 2012 #4 Skrevet 6. april 2012 I de medisinske kravene til politihøgskolen står det at man ikke kan ha aktiv eller latent epilepsi. Se her, pkt 3.2 Samtidig står det på epilepsiforbundets hjemmesider at det skal vurderes individuelt: lenke. Man kan med andre ord komme inn, men etter vurdering.
Gjest O___o Skrevet 7. april 2012 #5 Skrevet 7. april 2012 Kan igrunn ikke fordra kriteriene for å komme inn på Politihøgskolene i Norge. Du må være i svært god fysisk form for å komme inn, og en hver person som avviker bittelitt får ikke starte på studiet en gang. Men hallo? Det finnes da nok av overvektige voksne politimenn... Be de om å løpe 3000 m sprint? Vi trenger politimenn som kan utøve en god jobb. Å kunne oppfylle alle de fysiske kravene - gjør ikke nødvendigvis at du umiddelbart gjør en god jobb... 1
Silfen Skrevet 7. april 2012 #6 Skrevet 7. april 2012 Det er faktisk ganske mange mennesker som har hatt leilighetsanfall en gang i livet og aldri mer. Syns det er rart at de skal diskvalifiseres. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #7 Skrevet 7. april 2012 Det første de får høre, ungdommen som er samlet første dag etter å ha blitt tatt inn på politihøyskolen, er, "det er dere som er kremen av norsk ungdom". Merkelig å tenke på når jeg hører om de latterlige kravene som er for å komme inn.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #8 Skrevet 7. april 2012 Det er ikke latterlige krav i det hele tatt, det er krav som er nødvendig for å kunne gjøre en god jobb. Husk at mange starter i utetjeneste og endre opp inn i etterforskning og forebygging, og da endres kriteriene. Det er viktig med ute-erfaring for å gjøre en god jobb inn. Trening må de uansett drive med hele sin yrkesaktive karriere. Fysiske krav er en selvfølge, så de kan få fatt i alt mulig pakk som forsøker å stikke av. Selvfølgelig er sykdommer der du plutselig kan falle vekk ekskluderende. Som nevnt over, tenk om du står i en truende situasjon og plutselig får epilepsianfall, føling e.l. Det er farlig for publikum, selvfølgelig er det et krav at man er frisk når skolegangen starter. Hva som skjer senere i livet kan man ikke ta høyde for. Det er mange yrker som har denne formen for klarering. Husk at det også er nødvendig med sertifikat for å bli politi, en del diagnoser gir deg ikke lov å kjøre bil en gang, da er det virkelig bra at man ikke får lov å å bli politi. Å oppfylle alle kravene gjør ikke at du automatisk bli en flink, men det gir et godt grunnlag. Det er dessuten stor søkermengde til politihøgskolen, og da er det helt naturlig å sile massene på nødvendige krav. Dette gjøre i mange andre yrker også. Og husk at selv om de hadde tatt inn folk med epilepsi, så er det ikke sikkert du hadde fått jobb. Det er mangel på stillinger i politiet, de som ansetter kan velge fra øverste hylle, da velger man en som er til å stole på og mest sannsynlig kan gjøre jobben uten iboende faremoneter. Alle passer ikke til alt. Syns det er flott med krav, det gir oss muligheter for et godt politi!! (og til info, jeg er en brillebrukende diabetiker, så jeg hadde ikke kommet inn selv.)
Japp Skrevet 7. april 2012 #9 Skrevet 7. april 2012 Det første de får høre, ungdommen som er samlet første dag etter å ha blitt tatt inn på politihøyskolen, er, "det er dere som er kremen av norsk ungdom". Merkelig å tenke på når jeg hører om de latterlige kravene som er for å komme inn. Hva er så latterlig med de kravene? Er veldig enig med AB kl 12.54!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå