Gjest Tex Skrevet 19. januar 2004 #1 Del Skrevet 19. januar 2004 I dag kom tiåringen min hjem med en lapp der det står: Det er dessverre slik at ********* mistet sin "søsken" i en trafikkulykke sist uke. Klassen ble informert i dag og det kan hende elevene har behov for å snakke mer om dette hjemme. MVH ***** Hvordan kan man best forholde seg til dette? det er snakk om en person hun ikke aner noenting om, men klart at eleven som har mistet noen går jo i klassen. Råd om hva man skal si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 19. januar 2004 #2 Del Skrevet 19. januar 2004 Ingen ekspert på dette, men hva jeg har blit rådet til ang barn og dødsfall er: ÅPENHET. Rett nok kjenner kanskje ikke ditt barn avdøde. Men barn tenker mye og kan hende de tenker at kan "Per" miste søsteren sin, kan jo jeg miste broren min.... Og så er det sikkert lurt å snakke om hva en kan gjøre for at "Per" skal få det fint når han kommer tilbake på skolen. Det værste er å la de surre med tankene helt på egenhånd. Da kan fantasien ta overhånd for virkeligheten, og i noen tilfeller kan et barns fantasi gå ganske langt... La barnet prate, og bruk tid på dette. I en del tilfeller har jeg hørt at man har foreldre møter ved slike episoder. kanskje ikke en dum ide? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 19. januar 2004 #3 Del Skrevet 19. januar 2004 Kanskje greit å forberede barnet ditt på hvordan h*n kan forholde seg til klassekameraten sin. Gjøre oppmerksom på at det sikkert er fryktelig tungt for denne, og at man trenger litt støtte. Viktig at ikke alle klassekameratene trekker seg unna, fordi de ikke vet hvordan de skal takle det... Denne klassekameraten har sikkert godt av litt normalitet på skolen, sikkert nok sorg hjemme. Tanker bare... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 19. januar 2004 #4 Del Skrevet 19. januar 2004 Kloke tanker fra Snuppelure og *Meg*. Mitt råd til deg i denne vanskelige situasjonen blir som følger: Vær tilgjengelig for barnet ditt og ta deg tid til å sette deg litt ned hvis og når hun har behov for å snakke. Det er fælt for et barn som evt. blir gående og gruble på sånne tunge spørsmål. Svar så godt og ærlig du kan på de spørsmål som måtte dukke opp, men det er ikke nødvendig å pøse på med mer informasjon enn det tiåringen din er klar for å ta i mot og fordøye. Svar heller etterhvert som det måtte dukke opp nye spørsmål. Det er fryktelig trist når sånt skjer, men desto viktigere å passe ekstra godt på barna i slike situasjoner. Lykke til, Tex. Klem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 20. januar 2004 #5 Del Skrevet 20. januar 2004 Takk for svar :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå