Gå til innhold

Hvor mye skal han ha i feriepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal en ansatt ingeniør hos oss ha i feriepenger egentlig?

Han hadde i fjor en brutto årslønn kr 500.000,- og jobbet fullt. Han har avtalefestet 5 ukers betalt ferie.

Men...hvor mye skal han da ha i feriepenger i år?

Noen som vet?!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

12 % av all bruttolønn (all overtid, all bonus, etc). Det står forøvrig skrevet i hovedavtalen mellom fagforeningen og arbeidsgiverorganisasjonen så det er ingen unnskyldning for en arbeidsgiver som ikke vet dette.

Skrevet

12% av lønna han hadde i fjor, minus en uke lønn om han får betalt når han har ferieukene,

AnonymBruker
Skrevet

Betaler man skatt for feriepengene man får? Jeg mener, hvis jeg får feriepenger nå i juni, blir det beskattet i lønnslippen i juni?

Gjest Blondie65
Skrevet

Betaler man skatt for feriepengene man får? Jeg mener, hvis jeg får feriepenger nå i juni, blir det beskattet i lønnslippen i juni?

Nei - skatt av feriepenger betaler man av lønnen sin året før i opptjeningsåret.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får ikke feriepenger av bonus.

Skrevet

Nei - skatt av feriepenger betaler man av lønnen sin året før i opptjeningsåret.

Det er ikke korrekt. Du skatter av feriepenger samme året de blir utbetalt. Imidlertid trekkes det ikke skatt av dem når de utbetales i ferieåret - men du betaler litt mer skatt av vanlig lønn for å veie opp for dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er i strid med ferieloven.

Det står i bonusbetingelsene, fremforhandlet av klubbene og arbeidsgiver at feriepengene er inkludert i bonusen. Dette er vel ganske vanlig, også i forhold til møtegodtgjørelser og andre ytelser som ikke er en del av den fastsatte lønnen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det står i bonusbetingelsene, fremforhandlet av klubbene og arbeidsgiver at feriepengene er inkludert i bonusen. Dette er vel ganske vanlig, også i forhold til møtegodtgjørelser og andre ytelser som ikke er en del av den fastsatte lønnen.

Det er like fullt ikke lov.

Feriepengegrunnlaget er all utbetalt lønn unntatt feriepenger og ren dekning av utgifter. At fagforeningen kan være så vanvittig sløv at de går med på en avtale som er i strid med ferieloven er helt utrolig. Jeg antar at denne avtalen ikke er sendt inn til forbundets hovedkontor for gjennomgang før den ble signert.

Møtegodtgjørelsen er grei, men bonusen skal det beregnes feriepenger av og den skal inngå som en del av feriepengegrunnlaget på lønnslippen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er like fullt ikke lov.

Feriepengegrunnlaget er all utbetalt lønn unntatt feriepenger og ren dekning av utgifter. At fagforeningen kan være så vanvittig sløv at de går med på en avtale som er i strid med ferieloven er helt utrolig. Jeg antar at denne avtalen ikke er sendt inn til forbundets hovedkontor for gjennomgang før den ble signert.

Møtegodtgjørelsen er grei, men bonusen skal det beregnes feriepenger av og den skal inngå som en del av feriepengegrunnlaget på lønnslippen.

Ingen regel uten unntak:

Som på mange andre områder finnes det unntak fra hovedregelen, men dette gjelder der bonusen representerer en fullstendig deling av netto utbytte fra virksomheten. Her er det logisk at siden det ikke "er mer igjen" å betale feriepnenger med, blir ikke arbeidsgiver pliktig til å bekaste virksomheten med de kostnadene feriepenger utgjør.

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/bonus-feriepenger/

AnonymBruker
Skrevet

10,2% av feriepengegreunnlaget, med mindre han er over 60 år, da er det 12,5%

Gjest Blondie65
Skrevet

Ingen regel uten unntak:

Som på mange andre områder finnes det unntak fra hovedregelen, men dette gjelder der bonusen representerer en fullstendig deling av netto utbytte fra virksomheten. Her er det logisk at siden det ikke "er mer igjen" å betale feriepnenger med, blir ikke arbeidsgiver pliktig til å bekaste virksomheten med de kostnadene feriepenger utgjør.

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/lonn-og-feriepenger/artikler/bonus-feriepenger/

Nå har jeg henvist til ferieloven hele tiden - med dens unntak. Dersom "bonusen" er deling av netto utbytte skriver man det i avtalen og ikke at det er inkludert feriepenger. Da står det også UTBYTTE på lønnslippen og ikke bonus.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ingen regel uten unntak:

I linken din står det forøvrig:

Som den klare hovedregel kan en slå fast at det skal beregnes ordinære feriepenger på bonus. Årsaken til dette er at bonus er en del av arbeidsvederlaget, som er feriepengeberettighet. Det er som hovedregel ikke adgang til å avtale andre ordninger (for eksempel at bonus eksplisitt avtales å ikke gir grunnlag for feriepenger). Dette følger av at reglene om feriepenger er regulert i ferieloven, som er vernelov som er ufravikelig til ugunst for arbeidstaker.
Gjest Blondie65
Skrevet

10,2% av feriepengegreunnlaget, med mindre han er over 60 år, da er det 12,5%

Eller hvis det er 5 ferieuker - som det er i dette tilfellet (ref. startinnlegget) - da er det 12 % feriepenger og 14,et eller annet for arbeidstakere over 60 år.

AnonymBruker
Skrevet

Blondie, tilgi at jeg spør. Vil ikke kuppe tråden men du er såpass kunnskapsrik om emnet. Jeg er usikker selv, og enda mer ett å ha lest denne tråden.

Jeg har avtalefestet 5 uker ferie, og min arbeidsplass gir feriepenger i stedet for lønn i juni, men jeg har aldri tatt ut ferien på en og samme gang. Skal jeg da ha 12% feriepenger?

Eller skal jeg ha 12% av feirepengegrunnlag - 1 uke?

Skrevet

Det kommer ann på hvor mange arbeidsdager (feriedager) som faller i juni. I år er det 21, så da skal du trekkes 4 arbeidsdager til av dine 12% før de utbetales i juni.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Blondie, tilgi at jeg spør. Vil ikke kuppe tråden men du er såpass kunnskapsrik om emnet. Jeg er usikker selv, og enda mer ett å ha lest denne tråden.

Jeg har avtalefestet 5 uker ferie, og min arbeidsplass gir feriepenger i stedet for lønn i juni, men jeg har aldri tatt ut ferien på en og samme gang. Skal jeg da ha 12% feriepenger?

Eller skal jeg ha 12% av feirepengegrunnlag - 1 uke?

Feriepengene skal du ha uansett hvor mye ferie du tar ut på en gang. De fleste steder betaler ut feriepenger i juni. Noen steder trekker man for all ferie samtidig som man tar ut ferie, andre steder har all trekk på juli lønnen.

En gjennomsnittlig måned inneholder 21 virkedager mens 5 uker ferie utgjør 26 virkedager. Det vil si at man må trekkes for de 4 dagene som er mer enn en gjennomsnittlig virkedager pr måned, altså 4. Dvs. at dersom man har feriepenger i juni med trekk for ferien får man utbetalt kun feriepenger minus vanlig lønn 4 virkedager.

Jeg kan ikke helt svare på hvordan firma som er uten lønnsutbetaling i juli løser de 4 virkedagene for det vet jeg ikke.

Der det er timelønn - dvs. at man får betalt etter hvor mange timer man har arbeidet (klassisk for skiftarbeid eller deltid) - kan det være at ferien trekkes når man tar den ut. F.eks. at juni lønning vil inneholde feriepenger + lønn for juni og ferie som tas ut som 3 uker i juli, et par dager i påsken og noen dager i høstferie samt jul blir trukket da med 3 uker i juli, i påsken, noen dager i høstferien og i desember.

Dersom man har ferie FØR juni har man krav på feriepenger tilsvarende for den ferien man tar ut, men man må også påregne tilsvarende trekk i lønn for ferietiden.

Endret av Blondie65
Gjest Blondie65
Skrevet

Det kommer ann på hvor mange arbeidsdager (feriedager) som faller i juni. I år er det 21, så da skal du trekkes 4 arbeidsdager til av dine 12% før de utbetales i juni.

Jeg har aldri hørt at man varierer dette trekket ut fra hvor mange virkedager det er i måneden. 21 virkedager er gjennomsnittet pr måned, og det er vanlig at man går ut fra det.

Skrevet

Er det ingen som reagerer å at en arbeidsgiver (jeg forstår det slik) spør på et forum hva ansatte skal ha i feriepenger? Feriepenger for nesten år skal settes av samtidig med at lønnen blir utbetalt hver eneste gang det utbetales lønn på samme måte som arbeidsgiveravgift, skatt osv.

Og innen utgangen av januar året etter (les januar 2012) skal lønns og trekkoppgaver være sendt skatteetaten og arbeidstaker. Der skal feriepengegrunnlaget stå.

Enten bør dere sende noen på et lønnskurs eller få noen til å ta lønnskjøringene for dere, hvis dere ikke vet bedre enn dette.

Er det trukket og betalt arbeidsgiveravgift og forskuddskatt?? Jeg kjenner jeg blir meget skeptisk når jeg ser slike spørsmål.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...