AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Vi har lenge snakket om å få oss hund, har begge vokst opp med hund og savner det (har også passet noen hunder inni mellom og trives med det). I det siste har vi begynt å se litt mer på dette og skal snart avgårde for å hilse på en mulig kandidat. Men hvordan var det egentlig for dere å få hund i hus, var det mange tilpasninger som måtte gjøres, gikk lufting ol greit (er jo vant med å gå tur på kveldstid, men med hund så må man jo ut flere ganger uansett vær og føre). Ser jo for meg at morgenluftingen blir en utfordring, men vi er jo to om det og det blir jo en vane. Andre ting som som gikk opp for dere når dere ble hundeeiere som dere kan tipse meg om?
Gjest Lillekanin Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Vi fikk hund i fjor sommer, og livet blir jo noe endra, men bare til det positive:D Hunden vår er tydeligvis en B-hund (om det finnes hahahaha) som ikke syns det er stas med tur om morgenen (greit i helgene med tur i 11-tida, men det er jo mer formiddag...) Tur i 6-tida om morgenen vil ho rett og slett ikke, bare dotur, selvsagt. Ho får en times tur om kvelden og er fornøyd med det.Ellers er det viktig å venne hunden til å være aleine hjemme til tider i forhold til hverdagen deres. Vår er aleine ca 7 timer hver dag, og det går veldig greit. Vi fikk hund i ferien vår, og starta hjemme aleine-trening nesten med en gang. Først 5 min og øka mer og mer. Lær hunden til at inne, er vi rolige. Kjempeslitsomt med hunder som går inne og "tripper" og tror det skal skje noe heile tida. Ellers lærte jeg mye av Canis sitt valpekurs. Der lærer du masse om bruk av positiv forsterkning i forhold til hverdagslydighet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 hvis du bruker got tid til å lese om de forskjellige hundeasene så skal du nok finne en hund som passer din livsstil. det er viktig å ikke ta seg vann over hodet, da blir hundehold bare stress. 1
Gjest Regza Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Nope, samme livstil som før, bare med hund som tiltier i helene på meg. =)
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Det er fryktelig kjedelig å gå ut i all slags vær, både morgen, ettermiddag og kveld. Hundene må ut uansett om du har tid eller ikke, og når du har en hektisk dag blir den enda mer stressende fordi du skal skvise turer og trening (om du har en aktiv rase) inn i dagsplanen. Jeg har holdt på å grine og slitt meg i håret utallige ganger på grunn av diverse atferdsproblemer. Jeg har jobbet kontinuerlig for å pille spesielt en ting av det ene dyret, men først nå, to år senere begynner vi å se fremgang. Jeg vasker gulv hver tredje dag, det må til for å holde det ordentlig. Hver gang jeg skal bevege meg ut hvor det ferdes mye folk må jeg frem med klesbørsten. Det er alltid ett eller annet hundehår å finne på tallerkenen, noe som kan være litt ubehagelig om man har besøk. Jeg kan ikke forlate mat på bord og benker lenger. Av og til er jeg så heldig at jeg våkner / kommer hjem til oppkast, tiss eller bæsj på gulvet. En sjelden gang er jeg enda heldigere og står ute med bikkjene halve natten på grunn av oppkast / diaré. Jeg vet ikke hvor mange gulvtepper som har blitt kastet oppigjennom årene på grunn av akkurat dette. Noen ganger når vi går tur finner hundene noe gørr og rulle seg i så de må rett i dusjen. Når det er skikkelig møkkavær må de også dusjes etter tur og spyles fri for jord, sand og gjørme. Noen hunder må tørkes bak i hekken når de kommer inn pga. avføring som blir igjen. Om hunden har masse hår i hekken er det et mareritt, - spesielt ved bløt avføring. Jeg er mye hjemme, og ikke alle folk er like ivrig på å komme på besøk lenger. Det lukter hund av både meg og huset. Når vi er borte er en av hundene veldig urolig og går hvileløst rundt og maser til den sovner av utmattelse. Den samme hunden takler også dårlig å reise med transport (bil, buss, båt osv.). På nyttårsaften rundt tolv sitter jeg på badet med hunden mens den gjemmer seg bak vaskemaskinen. Så, nå har jeg ramset opp det mest negative jeg kommer på i farten og som mange ikke vet / tenker på før de skaffer seg hund. Noe av det er dog ting som kan følge med veldig myke/nervøse hunder, men jeg synes nesten at man må se for seg worst case scenario når man skaffer seg hund. Med andre ord, ja, det var en ganske stor omstilling fra null hund til hund. Men om det er verdt det? Definitivt. 4
Zesaria Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Enorm omveltning å få hund! - Trening til å bli stueren innebærer ut 10-15 ganger i døgnet de første ukene, også om natta. - Hjemme-alene trening tok masse tid, og vi måtte tilpasse oss og finne nye løsninger. - "alle" er verdensmestre på hund, og det er fryktelig vanskelig og forvirrende å være fersk hundeeier. Det blir lettere etterhvert som man lærer, går kurs og blir trygg på hva man mener. - Alt man gjør må tilpasset at man har hund. Ferier, helger, ettermiddager, kvelder. - Man må ut uansett vær, men også selv om man er i dårlig form. Feberen herjer, men bikkja må fremdeles på tur! - Det krever tålmodighet og ikke minst at en er konsekvent for å få en "lydig" hund. Mye mer enn jeg trodde. Tross at jeg har vært mye sammen med hunder, gått tur daglig i over ett år og lest mye, ble jeg overrasket over hvor mye jobb det faktisk er å ha hund. Iallefall de første 2 årene. Men er det verdt det? JA, hvert eneste sekund. Ville og vil aldri være foruten hund igjen!
Auroressa Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Ble overrasket over mye arbeid det faktisk det innebærer og ha hund er, jeg har to så blir kanskje mer da, og hvor dyrt det er med forsikringer og mat, på dem to går det 6000 i året på forsikring, veterinær utgifter kan bli høye, man må tenke økonomi og, ikke bare kos :-) Lurt tips og se på det før man skaffer seg hund, man bør tenke : Vist hunden min brekker benet / trenger en hofteoperasjon, har jeg den muligheten til og betale/skaffe/låne opptil 50 000 foreksempel? Da minsten min brakk foten , så trodde jeg ikke at jeg hadde forsikring, men stod likevel og sa ja til operasjon til 30 000 uten at jeg viste hvor midlene skulle komme fra, men hadde jo selvfølgelig måtte lånt pengene, man må ha muligheter til store ting. Ellers er det og tenke på hva gjør jeg når jeg reiser på ferie, og besøke venner, jobb, skole. Jeg ble litt overasket hvor negative nære venner var på og få besøk av meg med mine, og det var vondt på starten, for -jeg- så ikke problemet. Men er slike situasjoner man kan havne i da. Lykke til med hundekjøp da, vil ikke angre, er jo ufattelig mye kjærlighet og kos man får :-) Er ikke bare tungt hehe
Leo Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Jeg er oppvokst med hund og har hatt egen hund mesteparten av mitt voksne liv, dvs. i tjue år og jeg vil si at å ha hund er en livsstil. En hund er ikke noe du har et par timer hver dag og ellers kan sette bort i en krok, eller enda verre, et bur. Desverre ser jeg litt tendensen til at fler og fler skaffer seg hund uten å helt forstå hva det egentlig innebærer. Nå sier jeg ikke at gjelder TS, men jeg tror det er viktig å tenke seg godt om! Det som er viktig å tenke på er at selv en voksen hund som er vant til å være alene hjemme ikke kan være det mer enn maksimalt 8 - 9 timer. Og det tar gjerne 2 - 3 år før en hund er voksen. Og er hunden alene hjemme 8 timer om dagen 5 dager i uken, så er det ikke rom for så mye mer alenetid. Det betyr at hvis man vil gå ut etter jobb, trene etc. så må man ha noen til å passe hunden. Og helgene må vies hunden. Med svært få unntak blir hunder født lydige og greie. Det vil si, de fleste er født det, men de fleste må også trenes og følges opp for å fortsette å være det. Mye! Så mange hadde nok vært tjent med å sette seg bedre inn i egenskapene hos den hunderasen de faktisk anskaffer før de gjør det enn å slite med f.eks. jakt- og vaktinstinkt, samkjønnsagresjon etc. etter at hunden er i hus og etter hvert blir kjønnsmoden og voksen. En gjennomsnittlig hund krever også minst 3 - 4 timer aktivitet pr. dag. Ikke i den forstand at man må beine rundt i skauen med tunga ut av munnen i disse timene, men man må gå tur, la hunden få leke med andre, leke med den på stuegulvet/i hagen etc. etc. I det hele tatt aktivitet tilpasset den aktuelle rasens fysiske og, ikke minst, psykiske behov. Og så finnes det jo utrolig mye organisert aktivitet med hund man kan delta på, men da bør man jo tenke litt gjennom hva dette kan være forhånd. Tendensen er vel desverre at førstegangskjøpere ønsker seg til dels ekstreme hunder. Gjerne på grunn av utseende. De skal enten være små og søte, store og tøffe eller ha noe annet ekstremt ved seg. Resultatet er at vi har fått noen få veldig populære raser (Og blandinger av disse) som som har store problemer både mentalt og helsemessig. Det kan da være verdt å merke seg at det finnes ca. 300 andre hunderaser å velge blant og mange som kanskje ikke er så "kule", men som kan være den perfekte hund. En annen tendens er at folk kjøper hund helt uten videre. De finner en søt valp på finn.no og handler. Gjerne billig. Og selvfølgelig uten noen form for dokumentasjon på helse etc. Verden er p.t. smekkfull av miniatyrblandinger som avlives på grunn av gemytt/patellaluksasjon og store blandingshunder som avlives på grunn av gemytt/HD/AD fordi det er drevet så utrolig mye uforstandig avl de siste årene. Og det eneste som kan stoppe dette er at etterspørselen blir borte, det vil si at førstegangs valpekjøpere gjør jobben sin og ikke kjøper verken smuglerhunder eller andre tilfeldige blandingvalper som blir tilbudt billig! Og så burde det ikke komme som noen overraskelse at hunder er dyr. De bæsjer, tisser og spyr. Der det måtte falle dem inn og når de må. De fleste lærer å gjøre det utendørs etter hvert, men de blir også syke, gamle etc. Uansett hvilken hunderase man velger, så faller det av dem hår. Drar med seg skitt og lort inn gjør de også. Normale hunder slikker også på ting, setter potemerker på parketten, stjeler pizzastykket ditt fra spisebordet hvis du tar en tur på do osv. MEN er man virkelig glad i hunder og interesert så er en hund en berikelse og ikke en byrde. Å få en veltilpasset og lykkelig hund krever nok imidlertid mer enn det folk tror... 4
Gjest Survival Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 For min del har det vært en ganske stor forandring å bli hundeeier ja. Kanskje litt fordi vi kjøpte en rase som krever veldig mye tålmodighet, nærhet og omsorg, gjerne mer enn mange andre raser. Det er likevel den beste følelsen i verden Jeg ville ikke byttet denne tilværelsen med noe annet. Men jeg planla denne hunden i mange år før jeg tok steget og kjøpte. Alt måtte stemme; tidsrommet, oppdretter og den spesielle valpen, hus og hjemmet, økonomien og flere andre ting. Tenk NØYE og LENGE før du bestemmer deg for å kjøpe hund. 1
Leo Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Jeg er også ganske lei av folk som skaffer seg hund som et slags substitutt for et eller annet i slutten av tenårene/tidlig i tjueårene og som får hysterisk anfall i det øyeblikket hunden oppfører seg som en helt vanlig hund når de blir gravide/får barn... 1
Gjest Månestøv Skrevet 6. april 2012 #12 Skrevet 6. april 2012 Absolutt ikke. Man må såklart tilpasse seg litt, men det gikk relativt knirkefritt her. Nå har vi en hund som ikke røyter og ikke krever så mye mosjon så her var det bare positive forandringer når vi fikk ham
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #13 Skrevet 6. april 2012 Her har vi 3 stk og er oppdrettere, og henter hjem ei lita frøken fra England nå til sommeren straks hun er leveringsklar (Bare det sier at vi trives med tilværelsen med hund?) Hundene er livet vårt, og de er ikke kun en hobby vi har lagt mye penger på, og vil fortsette å legge mye penger i - Men de er velfungerende familiemedlem som er sammen med oss i tykt og tynt. Det er mye en bør huske på før man anskaffer sin første hund, og det vil alltid være noen som "kan" mer enn deg selv, og de vil gi deg mange "gode råd", men med en dose sunn fornuft, god sosialisering, valpekurs og det som hører med, så går det som oftes knirkefritt. Gode oppdrettere som legger vekt på eksteriør, helse og mentalitet er et helt klart must for alle førstegangseiere, og andregangs for den saks skyld. Det er store forskjeller fra rase til rase, og alle raser er bygd opp med ulik mening og egenskap - Det er derfor viktig å sette opp punkter på hva man ser etter i en rase, og hva man ikke er ute etter. Ser ofte nybegynnere på jakt etter en barnevennlig, renslig og lydig rase. Dessverre kommer ikke valper eller unghunder ferdig formet, og dette er ting man på øve og feile seg frem på. Alt for mange tilfeller med eiere som har gått etter utseendet fremfor bruksegenskaper, og det er noe man raskt driter seg ut på. Det er dagligdags med Buller som har samkjønnsaggresjon til tross for mye og god sosialisering og positive erfaringer, hvor eierne ikke skjønner hva som gikk galt. Eller hvorfor Border Collien deres gjeter alt fra barna deres til syklister og biler. Mitt beste råd er å vite hva man ønsker før man går på leting, det er lett å bli villedet av nydelig små pelsdotter som trenger nye hjem, men lite visste man om at den søte lille hunden som ligner på en rev, blir det arrangert bjeffe konkurranser på verdensbasis da det er ekstreme bjeffere, og svært utholden ;-) For helt ferske hundeiere er det ofte ikke alltid det lureste å anskaffe seg en Rottweiler, eller en Staffordshire Bull Terrier, selv om det i mange tilfeller har blitt kjempeflotte hunder av det. Men det finnes masse å velge i, og en seriøs oppdretter med god kunnskap om rasen (Eventuelt utstillinger for å hilse på mange forskjellige raser, og eiere som er villige til å fortelle om nettopp SIN rase er en god pekepinn) - Er man usikker på hva en valp trenger, og hva man kan gi, er det lurt å gå for en omplasseringshund som er såpass gammel at den har det meste inne fra før slik at msn får smaken på hvordan det er å være nettopp hundeier. Valper krever enormt mye (Det bør vi vite..) og man trenger ikke nødvendigvis vite ALT om valper, men man bør sette seg inn i det grunnleggende med å ha hund først. Mange raser er også utsatt for endel helseplager, som f.eks Patella og HD. Det er derfor det er svært viktig å komme i kontakt med en seriøs oppdretter som tester hundene sine før de avler på dem. Og til vårt liv : Hundene skal ut på do, og vi erfarer både løpetid og hannbikkjer som sikler etter tispa i løpetid, det er derfor lurt å bestemme seg for hvilket kjønn man ønsker. Det er forskjeller på hunn og hann, kanskje ikke i det store, men er man ikke obs på hvordan det er med hormonelle hanner som kjenner lukta av tisper i løpetid, så får man seg et sjokk ;-) Hundene går på do 3-4 ganger hver i løpet av en dag, og vi går en tur med alle sammen hver kveld, i tillegg til inngjerdet mark på 4 mål de står fritt til å boltre seg på. Alle sammen har "Skikkelig for" som koster endel på butikk. Vi betaler omkring 2000-3000 i mnd på kun for, men dette er for 3 hunder, som ellers er småspiste. Staffen spiste godt for en god tusenlapp i måneden til tross for sine 19 kg. Veterinærutgifter som årlig helsesjekk, vaksiner osv. koster også endel, så dette bør man også tenke på. For å ikke snakke om uhell skulle være ute, alt fra abortsprøyter til trafikkuhell eller lignende. Her gjelder det å ha forsikring. Ellers skal hundene læres opp, alt fra hverdagslige kommandoer som bli, sitt, værsågod, stopp, slipp osv. De aller fleste bruker ikke så lang tid på dette, men det er alikevel noen individer som bruker lengre tid enn andre. For å ikke snakke om at de skal lære seg at å gå på do, det gjør vi ute, men der igjen, velger man en omplasseringshund vil den mest sannsynlig ha dette inne fra før av. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #14 Skrevet 6. april 2012 TS her. Takk for mange gode innspill, skal ta med meg disse og tenke godt gjennom hvordan vi vil takle dette. I tillegg så må nok mannen og jeg snakke litt om hvordan vi tenker oss ansvarsfordelingen. Skal som sagt hilse på en hund snart, men vi skal ikke bestemme oss der og da. Tror samtalen med nåværende "eier" kan hjelpe oss litt på vei (er en omplasseringshund av en rase vi har erfaring med så derfor vi har meldt interesse, i tillegg virker de som omplasserer seriøse). Ellers kjenner jeg til dette med at dyr er dyr, har hatt langhåret katt og merket godt at selv om katten er selvstendig så tar pelsstell tid, ulykker kan skje og huset må rengjøres med en litt annen frekvens enn før man fikk dyr. Så vi får se, vi har ikke hastverk med å få oss hund, det er viktigere at det føles rett.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #15 Skrevet 6. april 2012 Hundene går på do 3-4 ganger hver i løpet av en dag, og vi går en tur med alle sammen hver kveld, i tillegg til inngjerdet mark på 4 mål de står fritt til å boltre seg på. bare EN tur hver dag? Stusselige greier.håper dere driver oppdrett av selskaprase.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #16 Skrevet 6. april 2012 bare EN tur hver dag? Stusselige greier.håper dere driver oppdrett av selskaprase. Er selskapsrase ja - Og de aller fleste mennesker med jobb og barn (eller kun jobb) har da som oftes ikke mulighet til å gå turer mer enn en gang om dagen, da man er på jobb vel.
Gjest Lillekanin Skrevet 6. april 2012 #17 Skrevet 6. april 2012 Jeg vil jo si at en tur hver dag er nok, om den er på rundt en times tid. Eller to turer på f.eks en halvtime. Det er hvertfall min bordercollie kjempefornøyd med, og ho er rolig inne resten av dagen. Veit om MANGE (dessverre) som nesten ikke går tur med hunden sin, noe som selvsagt ikke er bra...
Gjest Bobler Skrevet 6. april 2012 #18 Skrevet 6. april 2012 (endret) Er selskapsrase ja - Og de aller fleste mennesker med jobb og barn (eller kun jobb) har da som oftes ikke mulighet til å gå turer mer enn en gang om dagen, da man er på jobb vel. Selvfølgelig har de aller fleste mulighet til det. Og alle BØR ha mulighet til det. Såfremt den turen ikke er på 2 timer, så holder det da overhode ikke med èn tur. Dyret her får minst 3 turer. Morgentur, lang ettermidagstur og kveldstur. I helgene betraktelig mer. Og jeg jobber 8timer pr dag, og har mitt og pusle med. Har du ikke tid til å gå mer enn en tur om dagen, så ville jeg revurdert oppdrettet og antall hunder. Hundene bør både få turer sammen, og hver for seg. At de har litt tid alene med eier er viktig. Og jeg syntes ikke èn tur er optimalt i et hundehold, hvis det er det hundene får. Endret 6. april 2012 av Bobler 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #19 Skrevet 6. april 2012 Selvfølgelig har de aller fleste mulighet til det. Og alle BØR ha mulighet til det. Såfremt den turen ikke er på 3 timer, så holder det da overhode ikke med èn tur. Dyret her får minst 3 turer. Morgentur, lang ettermidagstur og kveldstur. I helgene betraktelig mer. Og jeg jobber 8timer pr dag, og har mitt og pusle med. Har du ikke tid til å gå mer enn en tur om dagen, så ville jeg revurdert oppdrettet og antall hunder. Hundene bør både få turer sammen, og hver for seg. At de har litt tid alene med eier er viktig. Og jeg syntes ikke èn tur er optimalt i et hundehold, hvis det er det hundene får. Selvsagt holder det med en god tur om dagen, hvorfor i all verden skulle ikke det gå? Det som er like viktig, er mental stimuli, som dessverre alt for få hunder faktisk får i hjemmene sine. Det går ikke kun på antall kilometer i løpet av en dag, og det hele avhenger av rase. :-) Hundene har en inngjerdet mark på 3-4 mål de som sagt står fritt til å disponere seg i, det vil med andre ord si at de løper 3-4 timer i løpet av en dag - Og det mener du, ikke holder? Kun fordi jeg ikke nevnte alt av rutiner vi har her i huset, betyr ikke det at hundene ikke har alenetid, hundene lever i flokk, og våre er svært avhengig av hverandre slik som rasen er kjent for - De trives derfor bedre med å kunne få løpe sammen på tur, og ikke gå alene en og en. Det er mange ulike raser, og alle rasene er forskjellige. Hva et individ trenger, trenger nødvendigvis ikke en annen hund (av samme rase for den saks skyld) å trenge. Vi har som sagt utelukkende selskapshunder, ikke Schæfere av brukslinjer. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #20 Skrevet 6. april 2012 - Og ellers kommer jo selvsagt helgene, hvor man ikke er innstilt på klokka. Feriedager, og ulike vakter. Så alt dette avhenger jo, men 3-4 timer hver dag er det de ihvertfall har, og det er MER enn nok for vår rase.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå