Gå til innhold

Jobb og utdannelse som fotograf - lønner det seg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Har hele livet vært interessert i slikt, men først nå i dag, av en eller annen grunn slo det meg å kanskje vurdere en slik karriere. Hvorfor det ikke har gjort det tidligere vet jeg ikke :lol:

Noen som har erfaring som fotograf her inne? Hvilken utdannelse må man ta? Vil det lønne seg på arbeidsmarkedet? Slike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så veldig mye erfaring med sånt, men litt vet jeg da. Er det portrett- og reklamefoto eller pressefoto du i så fall tenker på? Vet at reklamefoto etc. kan man utdanne seg til f.eks. på reklameskole (Westerdahls, tror jeg). Høgskolen i Oslo har eget pressefotograf-studium. Og så tror jeg en del portrettfotografer tar inn lærlinger. Men om det lønner seg økonomisk, aner jeg ikke (pressefotografer lønnes ca som journalister, det vil si ikke så supert hvis man ikke er i de helt store avisene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjenner som har fagbrev i fotografi får ikke jobb. Og hun søker tilogmed på jobber om å ta bilder av hus for visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner også til ei som har fagbrev innen fotografi, og hun jobbet på matbutikk sist jeg snakket med henne. Det var håpløst da i allefall...

Jeg ville anbefalt deg å ta masse bilder og lære deg selv ting på fritiden og satse på noe annet i jobbsammenheng. Etterhvert ( nå vet jeg ikke hvor mye du har drevet med fotografering men... ), så kan du jo lage deg en portefølje / mappe ( om det var rett skrevet da :ler: ) og søke diverse steder som freelance fotograf ? Evt. lage en egen nettside og vise fram ?

Man MÅ ikke ha utdanning innen faget for å kunne ta bilder og jobbe som fotograf. Det finnes også kurser å ta, som er åpne for alle.

Lykke til, hva du nå enn bestemmer deg for :)

Fotografering er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i en fotoklubb. Ta masse bilder, og send inn bilder til alle mulige konkurranser. Vær assistent for en fotograf. Få mest mulig praksis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fotografyrket er typisk et yrke hvor man ikke bare starter på en utdannelse, søker jobb, får en jobb og ferdig med det.

Man må ha en stoooor interesse for yrket før man begynner på noen utdannelse.

Jeg er selv journalist og ingen ekspert på foto, men jeg kjenner da en del pressefotografer. Noen av dem er utdannet på fotojournalistikkstudiet på Høgskolen i Oslo.

Arbeidsmarkedet for pressefotografer er tøft, tøffere enn det er for skrivende journalister. Svært mange livnærer seg som frilansere. Leste for ikke så lenge siden at det var mange år siden Aftenposten hadde ansatt en fast pressefotograf, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren til ei venninne er fotograf. Han har utdannelse fra utlandet et eller annet sted. Han har innemellom noen "små" oppdrag. Ellers hever han dagpenger. :wink:

Og ei venninne av ei venninne er også utdannet fotograf hun jobber i dag i helsevesenet. Det virker ikke som den letteste bransjen å få jobb i nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...