Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Er det noen her som kan hjelpe meg? :sjenert:

Jeg er litt tidlig ute, men til neste vår, altså våren 2013 tenker jeg å søke Statsvitenskap på Københavns Universitet i tilegg til Universitetet i Oslo.

Jeg har ikke tatt 3 årig videregående, men tatt studiekompetanse i en alder av 24 via Bjørknes Privatskole. Jeg har da altså tatt de 6 fagene som kreves for å få godkjent studiekompetanse (i Norge).

MEN.. Jeg ser at dette står på Københavns Universitet sine hjemmesider om søkere fra Norge:

Optaget baseres udelukkende på ansøgerens gymnasiale gennemsnit. De med højst gennemsnit optages. På dette link kan du se en statistik over adgangskvotienterne til de enkelte fag fra 2002 og frem.

I modsætning til i Norge, er det i Danmark ikke muligt at forbedre sit gymnasiale eksamensgennemsnit ved at forbedre eller tage supplerende kurser, efter endt 3-årig videregående skole. Det betyder, at beregningen af et dansk gennemsnit ud fra et norsk eksamensbevis laves på baggrund af dit originale primære vitnemål, og ikke på baggrund af forbedrede eller supplerende kurser som er påskrevet senere (efter de 3 år). Forbedrede eller supplerende kurser skal derfor stå på et dokument for sig.

- Forbedrede eller supplerende kurser kan bruges til at opfylde de specifikke adgangskrav.

Din kvotient udregnes alene på baggrund af dit primær/førstegangsvitnemål. Andre vitnemål kan alene bruges til at dokumentere et niveau, såfremt dette ikke allerede fremgår af primær/førstegangsvitnemålet.

Hmm? Så det betyr med andre ord at jeg IKKE kan søke på denne utdannelsen fordi jeg har tatt studiekompetanse på en annen måte enn vanlig?! :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

*Slettet*(feil)

Endret av solstråle87
AnonymBruker
Skrevet

Din situasjon er jo ikke lik den som blir beskrevet der. Jeg ville sendt en mail og spurt, men jeg tror det går greit så fremt du ikke har tatt opp samme fag flere ganger. Hvis du bare har ett vitnemål tipper jeg det går greit, men det er mulig du må få søknaden behandlet på en særskilt måte.

AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Ja, gikk litt fort i svingene. Leste etterpå et annet sted at når man har tatt studiekompetanse etter 23/5 regelen, så må man søke i kvote 2 i Danmark, istedenfor kvote 1 som er den vanlige. Står også at jeg må skrive motivasjonsbrev, legge ved CV og ha relevant arbeidserfaring, men jeg syntes jeg minner mer om opptak på grunnlag av realkompetanse, så syntes det er litt forvirrende. Jeg hadde da ingen intensjoner om å søke på grunnlag av realkompetanse, så jeg har ikke noen relevant arbeidserfaring til studiet.. Jeg trodde at studiekompetanse var studiekompetanse jeg.. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...