Gjest O___o Skrevet 7. april 2012 #21 Skrevet 7. april 2012 Jeg tror du burde satse på en annen utdanning enn Barnevernspedagogikk
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #22 Skrevet 7. april 2012 Jeg skal søke og prøve, men det hele blir litt vanskeligere når jeg har planer om å komme inn på samme sted som kjæresten min. Si at begge setter trondheim på første, og stavanger på andre.. Han kommer rett inn på trondheim, men jeg gjør ikke det. Hva gjør man da? Hvis han takker nei til trondheimsplassen sin, har han noen muligheter til å ta til takke med andrevalget i stedet? Har jo helst lyst til å dra til Trondheim pga venner fra flere steder som skal dit. Men kommer jeg ikke inn, så kommer jeg ikke inn. Mens vi er inne på temaet - er det noen som vet om man må betale tilbake stipendet dersom man avslutter et bachelorstudie før det er ferdig, feks etter et år, fordi man ikke fullfører studie? Eller gjelder dette fra år til år? Nei, han kan ikke takke ja til andrevalget da. Han må ut på restetorget. Sånn ellers er det lite som kommer på restetorget i Trondheim, som regel en lærerutdanning og HiST ingeniør. Ca. 7 mnd etter at du er ferdig studert får du din første betalingsgiro, uavhengig av hvorfor du ikke studerer lengre. Dersom det er noen fag du ikke tok blir ikke hele det mulige beløpet gjort om til stipend og lånet blir således høyere. Takk for svar. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg forstår at jeg har hørt mye rart rundt om kring. Når veninner forteller meg at "sånn er det", da tror jeg jo automatisk på det uten å tenke meg noe mer om. Men det er jo ikke noe å gjøre noe med nå uansett. Som jeg har sagt før er jeg klar over at jeg har vært litt dum og gjort lite innsats, så det er ikke nødvendig å fortelle meg det mer. Du må lese selv! Å høre på venninner er som å leke hviskeleken. Men det er ikke for sent å sette seg inn i saker og ting nå Om det virkelig er barnevernspedagog du vil bli så se hvor i landet de har best rykte og best praksisplasser (spes. viktig om du er under 25), hvem har de beste lærerne? Hva skal du ha som plan B? Hvor er det greit å finne bolig? Deltidsjobb? Hvor mye må du ut med i begynnelsen av semesteret? Budsjett? Lykke til:)
Freaky Fly Skrevet 8. april 2012 Forfatter #23 Skrevet 8. april 2012 Jeg tror du burde satse på en annen utdanning enn Barnevernspedagogikk Hvorfor?
Gjest O___o Skrevet 9. april 2012 #24 Skrevet 9. april 2012 * Kremt * "Merker nå at jeg har fått ELENDIG opplæring fra VGS, det er ingen som noen gang informerte meg om studiepoeng og hvordan dette regnes ut. " "Jeg visste ikke hvordan det ble regnet om men regnet med at det ville holde til å komme inn på bachelorstudiet neste år." "SÅ fikk jeg nå vite at et årsstudium teller bare som 2 poeng på de poengene man søker med, det samme som folkehøgskole. Men at man bare får de 2 poengene fra ENTEN årsstudium, folkehøgskole eller militæret. Dvs - jeg får bare de 2 ekstra poengene en gang uansett, og eneste måten å få fler på er å bli eldre." "Skjønner jo nå at planen min ikke fungerer i det hele tatt. Spørsmålet er da, what to do? Lurer bare på innspill fra andre her. Må jeg rett og slett bare enten søke andre steder med lavere poenggrense, eller må jeg rett og slett ta opp fag fra vgs så jeg kan forbedre snittet?" "Så mye sinne og frustrasjon nå, skulle ønske noen fortalte meg dette da jeg var ung og dum." Du klandrer systemet og alle andre rundt deg for å ikke ha informert deg godt nok om * ditt * studievalg - for * DIN * framtid. Også spør du rundt på KvinneGuiden. Et anonymt forum. Ikke kan du ha søkt særlig aktivt eller drevet særlig oppsøkende virksomhet for å finne informasjon heller. Samorna, vigo, vilblino, alle høgskoler og universitet i Norge har svært tilgjengelig info. Ved alle videregående skoler og universitet finner du rådgivere og studieveiledere som gledelig hjelper elever / søkere. Ansvarsfraskrivelse og manglende evne til å oppdrive informasjon er to fryktelig dårlige egenskaper å ha hvis du skal arbeide som barnevernspedagog. Du kan ikke stå foran fylkesnemnda og fremme et vedtak om § 4-12, uten å kunne hjemmelen og begrunne det med " jammen ingen har fortalt meg at " Hvis dette gir deg " så mye sinne og frustrasjon nå" - Hvordan vil du da takle situasjoner hvor du avdekker at en 8 måneder gammel baby har blitt seksuelt misbrukt? Eller hvis du møter barn som regelmessig forsøker å ta sitt eget liv - hvor av noen klarer det? Nei - Jeg synes ikke du skal bli barnevernspedagog. Nei - Jeg tror ikke du vil komme inn på HiST med dine karakterer. Men ja - jeg synes du skal søke deg inn på noe annet.
Freaky Fly Skrevet 9. april 2012 Forfatter #25 Skrevet 9. april 2012 At hva jeg skriver på et forum gir deg grunn til å "bestemme" hva jeg skal bli eller ikke? Jeg tror jeg kanskje gjør det jeg har lyst til å gjøre selv, og velger heller å lære om jeg passer til det eller ikke etter noen år med studier enn fra et tilfeldig menneske på et internettforum. For min del trenger jeg ikke fler svar her inne nå, dere må gjerne diskutere videre om dere vil, men det er ikke akkurat dette jeg ønsker å bruke tiden min på. Jeg forstår godt at folk tror ditten og datten om meg etter åpningsinnlegget som var skrevet i frustrasjon, som jeg har nevnt tidligere. Jeg har ikke utviklet meg ferdig i en alder av 19 år, det er mye jeg ikke vet og kan, men jeg synes det blir teit når folk kommer og anbefaler meg om å ikke bli ditten og datten etter å ha lest dette. Jeg føler ikke at jeg har så mye mer å si i denne tråden nå.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2012 #26 Skrevet 9. april 2012 TS: Kjør på og bli barnevernspedagog At man er litt clueless på hvordan søking og opptak til høere utdanning foregår er helt OK. Og som du sa selv, lot du litt frustrasjon ta overhånd i åpningsinnlegget. Ikke bry deg om synsing inne på et forum
Gjest O___o Skrevet 9. april 2012 #27 Skrevet 9. april 2012 (Husk at du i praksis ville kunnet møte brukere som er 4 år eldre enn deg selv) Du stilte spørsmål om hvorfor - jeg ga deg svar Svaret mitt bygger på holdningene du viser - ikke først og fremst du skriver på et forum. Les gjerne svaret mitt en gang til om du vil .
lillsunshine Skrevet 9. april 2012 #28 Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg synes egentlig ikke det er noens ansvar å forklare noen som går på skolen hver dag at man faktisk må a) følge med og b) prestere på prøvene. At det å måtte ha relativt gode karakterer for å studere det man vil er en overraskelse for noen er direkte imponerende. Jeg kjenner jeg blir litt provosert jeg. Du får det til å høres ut som at det å få gode karakterer er den letteste ting i verden. Da hadde du det kanskje veldig lett på vidergående, da? Jeg synes ikke at poenggrensen sier så mye om hvor flink man er og om en er god nok til en utdanning. Nå er det ikke så mye å gjøre med det systemet sånn sett, annet enn å prøve å ta opp fag for å forbedre snittet, men å slenge ut at det er lett å få gode karakter på vidergående er nesten litt barnslig. Det er så mange avgjørende faktorer som gjør til at en ender opp med et visst snitt til slutt. Jeg kan jo bruke meg selv som eksempel. Som 16-åring er det vanskelig å vite hva en vil med fremtiden, derfor er det også vanskelig å skulle velge VGS-linje også. Det anbefales jo å ta allmenn når en ikke vet. Likevel kan man jo velge å gå linjer som musikk og media og likevel få generell studiekompetanse. Jeg valgte musikk og visste ikke hvor mye arbeid dette ville innebere. Særlig for meg som ikke hadde noe musikkteoretisk bakgrunn, ble det ekstra vanskelig. Slike linjer er utrolig krevende da en skal ha en masse musikkfag i tillegg til de obligatoriske fagene for å oppnå studiekompetansen. Første året ble utrolig mye mer krevende enn jeg hadde trodd, jeg slet med musikkteorien i tillegg til matten, og endte derfor opp med et snitt på 2,8 det første året. Jeg hadde 49 poeng fra ungdomsskulen, så ingenting skulle tilsi at jeg er dum, ellers hadde jeg aldri kommt inn på linja. Det dårlige snittet har nok flere faktorer: Jeg måtte prioritere vekk noen fag fremfor andre for å få tiden til å gå rundt. Jeg slet med motivasjonen grunnet at jeg ikke fikk til musikkteorien, selv om jeg var musikalsk og hadde godt gehør. I tillegg kan det jo nevnes at vi var prøvekaniner for kunnskapsløftet, noe som uten tvil har svekket kvaliteten på undervisningen. Lærerene visste ikke alltid hvordan de skulle gjøre det med de nye kravene, de hadde ikke fått nok forberedelsestid til å legge opp fagene etter de nye løftene, noe som gjorde til at de plutselig fant ut midt i semesteret at de måtte legge inn ekstra prøver, med nye krav, og etc. Så skal det også sies at noen er ekstra uheldige med lærerene. Kan faktisk vise til at norsklæreren vår mye strengere enn andre på skolen, noe som gav utslag i dårligere karakterer for oss. Exen min tok en test (forøvrig uten mitt samstykke, jeg veit at dette kunne fått store konsekvenser) og leverte inn stilen jeg hadde skrevet til sin norsklærer, for å se om vi fikk forskjellige karakterer. Han fikk en hel karakter bedre enn meg, så det sier vel sitt. 2. og 3. året kom det inn flere fag jeg likte og var flink i, og jeg forbedret meg mye fra første klasse. Fikk en del femmere, og til med en sekser, likevel gav det dårlige snittet fra første klasse utslag på vitnemålet, slik at snittet mitt ble akkurat under fire. Kan vel også forøvrig nevne at det har vært svikt i systemet da vi ble fortalt at en matte-modell skulle vere 75% repitisjon fra den T-matten vi allerede hadde tatt, også viste det seg å ikke stemme. I tillegg til at dette faget var et undervisningsfag med 5 timer i uken, og vi bare fikk undervist 3. Dette foregikk jo også det året vi allerede hadde 37 timers uke på timeplanen (Ja, bare med fag, uten studietimer). I beregningen kan du jo ta med at det er forventet at en musikkelev skal øve på hovedinstrumentet sitt 1 time hver dag. Poenget er, at jeg har hatt en del uheldige forhold på VGS som gjorde til at snittet mitt er dårligere enn det jeg faktisk er god til. Mine femmere og seksere på vitnemålet sier noe om at jeg faktisk er dyktig i noen fag, men grunnet en del toere og trere som blir slått sammen til et snitt, sier det likevel ikke så mye annet enn meg enn at jeg tydeligvis ikke er så flink. Jeg kunne ramset opp mye flere grunner, men jeg risser bare opp i noen faktorer som gjør til at en faktisk ender opp med et 'dårlig' snitt. Det er feil å trekke alle under en kam og forvente at alle har de same forutsetningene for å få gode karakter. Slik er det ikke, og noen har for snille lærere og kommer alt for heldig ut av det. Du kan gjerne si at jeg gjorde dumt i å gå musikklinjen, hvorfor byttet jeg ikke? Tja, tanken var innom meg, men rådgiveren på skolen sa vi ikke fikk bytte over til allmenn, så da var alternativet å starte på nytt, å altså gå et år om igjen. Tjener dette samfunnet? Frafall er minst like dumt, og musikklinjen gir jo tross alt studiekompetanse, derfor ble vi bedt om å holde ut. Da tenkte jeg at det var bedre å gå ferdig, få vitnemålet og heller ta opp fag ved senere anledning. Betyr et dårlig snitt fra VGS at man ikke er god nok for enkelte utdanninger? Det er klart at enkelt realfagsutdanninger krever jo at en er god i slike fag. Men verden er nok ikke så svart-hvitt. Jeg hadde under fire i snitt fra VGS, men nå på universitetet har jeg ingen dårligere karakterer en C, og sant skal sies: Jeg synes de karakterene har vært lette å få, i forhold til hvordan VGS var. Det betyr ikke at de er snille med karakterene her, men at det var veldig strenge på musikklinjen. Jeg synes ikke du skal gi opp jeg, TS. Og et snitt på 4 synes jeg ikke er dårlig! Jeg synes det er feil at andre skal angripe deg for å ikke ha vært flink nok på VGS, de vet ikke hva forholdene dine har vært. Så, stå på Håper du kommer inn på det du vil, for med vilje og innsats kan du komme langt i høyere utdanning! Endret 9. april 2012 av lillsunshine
Freaky Fly Skrevet 10. april 2012 Forfatter #29 Skrevet 10. april 2012 Tusen takk for svar, lillsunshine Og jeg må si meg enig i mye av det du sier. Jeg gikk også en slik linje (medier og kommunikasjon, om jeg ikke har nevnt det tidligere), og det var veldig tungt. Alle de ekstra fagene som tilhørte linja tok mye tid og krevde mye av oss, og selv om jeg kunne gjøre det bra og gjorde det bra de to første årene er det disse fagene som trekker meg ned i 3. kl, fordi det for meg ble for mye å drive på med på en gang. Ingen unnskyldning, men jeg selv skulle ønske jeg valgte annerledes på vgs. Jeg har nesten bare femmere og noen firere i studiekompetansefagene, så det er jo litt ironisk at fagene som hørte til medier og kommunikasjon trakk meg ned. Alle skal selvfølgelig få lov til å komme med sine meninger her, men uansett er det barnevern jeg synes høres interessant ut - og jeg skal nå ta et år med å ta opp fag dersom jeg ikke kommer inn på dette der jeg vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå