Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker nå at jeg har fått ELENDIG opplæring fra VGS, det er ingen som noen gang informerte meg om studiepoeng og hvordan dette regnes ut. Jeg har søkt og prøvd å finne ut av det, men ikke før nå har jeg skjønt...

Planen min var å søke på barnevernspedagog (bachelor) i Trondheim (poenggrenser fra 2011, ordinær: 46,8. førstegangs: 40,9)

Mitt snitt fra vgs er 4 (altså 40 poeng som førstegangssøker) og 44 poeng (med alder og folkehøgskole) som ordinær søker. Altså er det litt liten sjangs for at jeg komemr inn.

Da tenkte jeg at jeg kunne ta et årsstudium i noe interessant først, som jeg da ville fått 60 studieponeng. Jeg visste ikke hvordan det ble regnet om men regnet med at det ville holde til å komme inn på bachelorstudiet neste år.

SÅ fikk jeg nå vite at et årsstudium teller bare som 2 poeng på de poengene man søker med, det samme som folkehøgskole. Men at man bare får de 2 poengene fra ENTEN årsstudium, folkehøgskole eller militæret. Dvs - jeg får bare de 2 ekstra poengene en gang uansett, og eneste måten å få fler på er å bli eldre.. stemmer det?

Skjønner jo nå at planen min ikke fungerer i det hele tatt. Spørsmålet er da, what to do? Lurer bare på innspill fra andre her. Må jeg rett og slett bare enten søke andre steder med lavere poenggrense, eller må jeg rett og slett ta opp fag fra vgs så jeg kan forbedre snittet?

Så mye sinne og frustrasjon nå, skulle ønske noen fortalte meg dette da jeg var ung og dum. Da hadde alle VGS-valg vært annerledes og jeg hadde prøvd å ta i litt mer. BLÆ. En liten utblåsning her...

Skrevet

De 60 studiepoengene det snakkes om angående et årsstudium tilsvarer timetallene man brukte på videregående, altså handler det om hvor mye undervisning og hvor mange eksamener man har. Ett semester tilsvarer 30 studiepoeng, gjerne fordelt på tre fag på 10 poeng hver. Dette har ingenting med poengene du trenger for opptak å gjøre.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det er noens ansvar å forklare noen som går på skolen hver dag at man faktisk må a) følge med og b) prestere på prøvene. At det å måtte ha relativt gode karakterer for å studere det man vil er en overraskelse for noen er direkte imponerende.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Du misforsto det hun mente Okapi :) Du får 2 ekstrapoeng (som kun telles med i ordinærkvota) for en av disse tre: Millitæret, FHS eller et årsstudie. Alderspoeng får du vel heller ikke før du fyller 20?

For å være ærlig, så kan jeg ikke skjønne at dette hadde så mye å si. Dersom du ikke gadd å yte full innsats på vgs for å få mer enn 4 i snitt kan du kun skylde det på deg selv. Det er aldri noen som har sagt noe annet enn at det lønner seg å ha så gode karakterer som mulig. Du er 0,9 unna på primærkvota, og i primærkvota er det kun dine valg på vgs som avgjørt karakterene..

Beklager, men dette forsøket på ansvarsfraskrivelse hos deg måtte jeg reagere på. ALLE bør vite at det ALLTID vil lønne seg å få gode karakterer..

Endret av Porcelain
  • Liker 1
Skrevet

Ta opp fag mens du jobber i enten barnehage, skole eller noe sånt. Dette vil du kunne ta godt med deg når du starter på studiene dine, da dette er relevant i forhold til barnevernslinjen :)

Letteste måten å forbedre karakterene dine, og mye greiere enn å ta et årsstudium.

• Liker 1
Skrevet

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

Les mer på denne siden.

Du får ikke studiepoeng av fhs, men tilleggspoeng som sammen med alderspoeng og skolepoeng utgjør konkurransepoeng for opptak til høyere utdanning. Dermed er det smartere for deg å forbedre karakterene dine fra vgs, enn kun å samle på alderspoeng, som tar noen år. Ved å bruke ett år på å ta opp fag fra vgs, får du et høyere snitt i tillegg ekstra alderspoeng. Et forbedret vitnemål fra vgs vil også lønne seg dersom du skulle ombestemme deg mtp utdanningsvalg. Så bruk neste studieår på å forbedre vitnemålet ditt. Vet ikke hvor mange fag det er "normalt" å ta per semester, avhenger jo av fagets omfang - om det f.eks. går som et 5-timersfag eller 2-timersfag i skolen, og hvor mye du planlegger å jobbe ved siden av. Uansett trenger du kanskje ikke ta opp så mange fag for å heve snittet ditt iom at snittet ditt er 4. Jeg vet ikke hvordan vitnemålet ditt ser ut. Har du f.eks. en del 4-ere og 5-ere, men noen 3-ere som trekker ned, kan du jo fokusere på å forbedre disse. Består vitnemålet ditt derimot jevnt over av 4-ere, bør du ta opp de fagene du er best i og tror du kan få 5-ere eller 6-ere i.

Dette er det beste rådet jeg kan gi deg. Lykke til!

Anbefaler deg for øvrig å lese mer på Samordna Opptak sine nettsider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det er noens ansvar å forklare noen som går på skolen hver dag at man faktisk må a) følge med og b) prestere på prøvene. At det å måtte ha relativt gode karakterer for å studere det man vil er en overraskelse for noen er direkte imponerende.

Jeg skjønner ikke vitsen med å svare folk på denne måten, dvs: "Dette skulle du ha fulgt med på" type ting, jeg tror nok ts innser det selv. Spydige svar kan du likegodt la være å legge inn, og det skjønner du dersom du tenker deg om litt. Så siden du ikke ser det som ditt ansvar å svare, så kunne du jo like godt latt være.

Joda, man bør følge litt med, men det er mye man skal sette seg inn i som ung på videregående, og reglene for ekstra poeng blir oftere endret. For eksempel fikk man mer uttelling for høyere studier før, og det er ikke så mange år tilbake da dette ble endret.

Men ja, ts: Det er slik at man får to poeng maksimalt for enten militærtjeneste, folkehøgskole eller 60+ studiepoeng. Det spiller med andre ord ingen rolle hvilken av disse du bruker som grunnlag da det f. eks ikke gir noe mer uttelling at man både har vært i militæret og folkehøgskole. Siden jeg vurderer å ta et studie til på deltid i år eller neste år og både har vært i militæret og har høyere studie fra før så gidder jeg bare å sende inn enten vitnemål eller tjenestebevis fra forsvaret. Ingen vits å sende inne begge deler når man ikke får uttelling :)

For din del så tror jeg det kan være mer hensiktsmessig å enten jobbe noen år for å få alderspoeng eller ta opp fag fra videregående -evt. begge deler - når det som du skriver ikke vil hjelpe noe særlig med 2 poeng fra fhs.

Vurder også muligheten for å studere det på et annet sted hvis opplegget kjøres flere steder. Ofte er det slik at det er studier på høyskoler i de største byene og tettstedene som har høyest poengsum for å komme inn.

Skrevet

Så klart skader det ikke søke på studiet i år for og se om du kommer inn, du bør uansett ha en back-up plan :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal innrømme at innlegget var skrevet i stor fortvilelse, og jeg er veldig klar over at jeg burde jobbet bedre med karakterene mine.. Problemet var at jeg var utrolig demotivert og ante ikke hva jeg ville, men det er jo alene mine feil at jeg ikke har bedre enn 4 i snitt (men det kunne jo vært verre).

Men, jeg synes det har vært veldig vanskelig å forstå opplegget med poengene, det er det jeg "klager" på. Har prøvd å google masse, men ikke klart å skrive de riktige ordene for å få svar. Trodde lenge at jeg fikk forbedret karakterene av årsstudium (som jeg var ganske sikker på å komme inn på), men siden det ikke går må jeg legge nye planer :) Søker selvfølgelig på det jeg vil for å se uansett..

Har roet meg litt nå og begynt å se på muligheter. Litt av grunnen til at jeg helst vil komme inn i trondheim (som var planen min) er jo at jeg har kjæreste som bor/skulle søke på studier der. Er ikke klar for noe avstandsforhold uansett hvor glad vi er i hverandre. men som sagt ser jeg nye muligheter nå, og om jeg studerer et annet sted eller tar et år med jobbing/forbedring/reising får jeg bare se på :) Merker jeg var trangsynt og litt "fæl" i det første innlegget...

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å google masse, men ikke klart å skrive de riktige ordene for å få svar.

Samordna Opptak?

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke vitsen med å svare folk på denne måten, dvs: "Dette skulle du ha fulgt med på" type ting, jeg tror nok ts innser det selv. Spydige svar kan du likegodt la være å legge inn, og det skjønner du dersom du tenker deg om litt. Så siden du ikke ser det som ditt ansvar å svare, så kunne du jo like godt latt være.

Det var ikke spydig. Hun bedrev total ansvarsfraskrivelse og skyldte på noen andre, altså lærere og rådgivere på VGS. Disse har for øvrig ingen plikt om å opplyse elever om alle muligheter i verden, så fremt de ikke faktisk spør om dette. Jeg synes det var et upassende angrep på den videregående skolen. Hvis hun skal være sur på noen bortsett fra seg selv er det foreldrene hennes som skal være målet, da de er de eneste som har et visst oppdragelsesansvar.

Dessuten: Reglene for ekstrapoeng har absolutt endret seg, men regelen om at 'gode karakterer lønner seg' er da ikke en ny oppfinnelse. Og det var tross alt dette som ble nevnt i førsteinnlegget.

(TS: jeg har lest ditt nye innlegg og ser du har endret holdning og den er grei, er bare nødt til å svare på kritikken mot meg)

Endret av Glynis
  • Liker 2
Skrevet

Samordna Opptak?

Leste på samordna opptak, men fant aldri noe som beskrev det jeg slet med å forstå. Mulig jeg var dum og blind, men har i hvert fall forstått det bedre nå-

Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Freaky Fly
AnonymBruker
Skrevet

Uansett kan jo du få maks 8 alderspoeng. Ta opp fag og/eller en jobb i f.eks. barnehage.

Skrevet

TS: Du ligger ikke langt unna fjorårets krav, så det beste du kan gjøre et nok å søke og se hva som skjer. Har du sett på reglene for ekstrapoeng i førstegangskvoten? Kan det hende du fått noe ekstra der?

Ellers kan du vurdere å søke deg inn i andre byer med lavere krav, eller ta opp fag fra vgs. Lykke til!

Annonse
Skrevet

Jeg skal søke og prøve, men det hele blir litt vanskeligere når jeg har planer om å komme inn på samme sted som kjæresten min.

Si at begge setter trondheim på første, og stavanger på andre.. Han kommer rett inn på trondheim, men jeg gjør ikke det. Hva gjør man da? Hvis han takker nei til trondheimsplassen sin, har han noen muligheter til å ta til takke med andrevalget i stedet? Har jo helst lyst til å dra til Trondheim pga venner fra flere steder som skal dit. Men kommer jeg ikke inn, så kommer jeg ikke inn.

Mens vi er inne på temaet - er det noen som vet om man må betale tilbake stipendet dersom man avslutter et bachelorstudie før det er ferdig, feks etter et år, fordi man ikke fullfører studie? Eller gjelder dette fra år til år?

Skrevet

Jeg skal søke og prøve, men det hele blir litt vanskeligere når jeg har planer om å komme inn på samme sted som kjæresten min.

Si at begge setter trondheim på første, og stavanger på andre.. Han kommer rett inn på trondheim, men jeg gjør ikke det. Hva gjør man da? Hvis han takker nei til trondheimsplassen sin, har han noen muligheter til å ta til takke med andrevalget i stedet? Har jo helst lyst til å dra til Trondheim pga venner fra flere steder som skal dit. Men kommer jeg ikke inn, så kommer jeg ikke inn.

Mens vi er inne på temaet - er det noen som vet om man må betale tilbake stipendet dersom man avslutter et bachelorstudie før det er ferdig, feks etter et år, fordi man ikke fullfører studie? Eller gjelder dette fra år til år?

Gjest O___o
Skrevet

Hvordan kan du ha satt deg så dårlig inn i noe som kan være så viktig for framtiden din? :kjefte:

HiST er en av skolene i Norge med høyest søkertall på Barnevernutdanningen.

Forsøk heller restetorget. Men da vil du nok måtte flytte på deg.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du består eksamener blir lån omgjort til stipend.

Og nei, hvis man sier nei til førstevalget kan man ikke få de andre valgene, det hadde jo blitt et helvetes kluss. Tenk hvis jeg hadde Stavanger på førstevalg og kom inn, men så satt det en tufs i Trondheim som ombestemte seg og ville ha sitt andrevalg, også ble jeg tatt fra meg plassen fordi han ombestemte seg.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg forstår at jeg har hørt mye rart rundt om kring. Når veninner forteller meg at "sånn er det", da tror jeg jo automatisk på det uten å tenke meg noe mer om. Men det er jo ikke noe å gjøre noe med nå uansett. Som jeg har sagt før er jeg klar over at jeg har vært litt dum og gjort lite innsats, så det er ikke nødvendig å fortelle meg det mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...