AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Hei. Storesøster på 12år maser og maser om å få lov til å være barnevakt for lillebror som er under 1 år. Når ville dere valgt å la henne passe ham helt alene hjemme over flere timer? Når lillebror er hvor gammel? Kanskje dere har erfaringer? Jeg har ikke til nå syntes hun var klar for det - for når hun passer ham hjemme imens vi er hjemme - men at hun kan være på et eget rom med ham - så tar det bare noen minutter før hun kommer tilbake og ikke har tid til å passe ham lenger - for enten skal hun se tv- og han blir urolig/sutrete. Hadde vi bodd nærme butikken hadde hun sikkert klart å passe ham imens jeg handlet - men vi bor et stykke unna - så vi blir nok borte i et par timer for en mathandel - så derfor tar jeg alltid med lillebror når jeg skal handle - fordi han er enkel å ha med - men hun vil ikke være med. Jeg syns det er vanskelig fordi hun selv mener hun har kontroll på alt, og kan alt. Selv om jeg ikke er helt enig - og hun blir kjempesur når jeg sier nei til noe - som igjen viser at hun bare er et barn selv - og dermed ikke klar for et så stort ansvar i mine øyne. Er det bare meg selv som er for overbeskyttende eller er hun ikke voksen nok hvis noe skjer om hun passer ham tenker jeg da????
kriksaa Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Jeg passet lillebroren min når jeg var 12 og han var 1 år, men jeg er veldig glad i barn og liker/ likte veldig godt å ta vare på dem. Når jeg var alene med han måtte jeg ta meg av han selv om jeg ville ha gjort andre ting. Dere kan jo gå en liten tur mens hun passer barnet. Også at dere har med dere mobil og ikke er langt unna sånn at hvis det skjer noe tar det ikke lange tiden å komme seg hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 hun virker ikke klar for det allefall. da jeg var rundt i alderen 10-12,satt jeg "barnevakt" jeg som skiftet bleie og matet og gjorde alt men da var det noen voksene som passet på oss da. jeg var(er) nok over gjennomsnittet barne glad. da jeg var 14 fikk jeg et nytt søsken.begynte å hjelpe til med engang.når babyen ble noen mnd gammel så tok jeg han med på trille tur hver dag så han sovna.og har siden sittet masse barnevakt. du må nesten bare føle på det selv.noen er klar for mye ansvar tidlig mens andre ikke .har venninner som er like gamle som meg (starten av 20 åra) som aldri har holdt en baby engang.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 hun virker ikke klar for det allefall. da jeg var rundt i alderen 10-12,satt jeg "barnevakt" jeg som skiftet bleie og matet og gjorde alt men da var det noen voksene som passet på oss da. jeg var(er) nok over gjennomsnittet barne glad. da jeg var 14 fikk jeg et nytt søsken.begynte å hjelpe til med engang.når babyen ble noen mnd gammel så tok jeg han med på trille tur hver dag så han sovna.og har siden sittet masse barnevakt. du må nesten bare føle på det selv.noen er klar for mye ansvar tidlig mens andre ikke .har venninner som er like gamle som meg (starten av 20 åra) som aldri har holdt en baby engang. TS HER. Hun er kjempeglad i barn og flink til å hjelpe til med mating og bleieskift... så lenge det skjer på hennes eget ønske. Spør jeg om hun vil gjøre ting uten at hun selv har tenkt det - så får jeg nei. Er det etter hennes ønske å gjøre ting så går det greit, men kommer hun på noe annet å gjøre når hun passer ham hjemme - når vi er hjemme - feks at vi lager mat/rydder etter maten - så kommer hun med ham til oss likevel fordi hun skal se tv feks - og lillebror ikke vil sitte iro. Så jeg er redd at hun bare sier at hun vil passe ham slik at hun får bestemme over hva han skal gjøre/når spise hva o.l. at det kun er derfor. Og at hun tenker -når vi ikke er hjemme kan vi vel ikke se hva hun ikke takler/ikke orker - så derfor hun vil være hjemme alene med ham? Kan det være det - eller er jeg bare pessimist? For de gangene hun har sjansen hjemme med oss bruker hun den ikke. Og er vi hjemme når hun passer ham sier jo vi ifra hvis hun glemmer å mate/eller får lyst til å mate ham med noe annet enn det han skal spise...
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Jeg passet lillebroren min når jeg var 12 og han var 1 år, men jeg er veldig glad i barn og liker/ likte veldig godt å ta vare på dem. Når jeg var alene med han måtte jeg ta meg av han selv om jeg ville ha gjort andre ting. Dere kan jo gå en liten tur mens hun passer barnet. Også at dere har med dere mobil og ikke er langt unna sånn at hvis det skjer noe tar det ikke lange tiden å komme seg hjem igjen. Takker for tipset. Hittil har lillebror vært med på våre gåturer fordi at vi syns det er trivelig å ha han med oss - og at han også har godt av frisk luft men skal ta å prøve en tur så hun får prøve seg kanskje... Hun får trille noen turer med han selv da - uten at vi er med - men det regner hun ikke som å passe ham tydeligvis. Lenge siden hun har villet trille - litt på grunn av været + at hun er litt for lat til å ville ut i tillegg
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 TS HER. Hun er kjempeglad i barn og flink til å hjelpe til med mating og bleieskift... så lenge det skjer på hennes eget ønske. Spør jeg om hun vil gjøre ting uten at hun selv har tenkt det - så får jeg nei. Er det etter hennes ønske å gjøre ting så går det greit, men kommer hun på noe annet å gjøre når hun passer ham hjemme - når vi er hjemme - feks at vi lager mat/rydder etter maten - så kommer hun med ham til oss likevel fordi hun skal se tv feks - og lillebror ikke vil sitte iro. Så jeg er redd at hun bare sier at hun vil passe ham slik at hun får bestemme over hva han skal gjøre/når spise hva o.l. at det kun er derfor. Og at hun tenker -når vi ikke er hjemme kan vi vel ikke se hva hun ikke takler/ikke orker - så derfor hun vil være hjemme alene med ham? Kan det være det - eller er jeg bare pessimist? For de gangene hun har sjansen hjemme med oss bruker hun den ikke. Og er vi hjemme når hun passer ham sier jo vi ifra hvis hun glemmer å mate/eller får lyst til å mate ham med noe annet enn det han skal spise... Jeg hadde hatt samme bekymringer som deg.jeg tror det beste du kan gjøre er å fortsette å ta med babyen i butikken en stund til.du må jo føle deg trygg når du går hjemme fra.følg magefølelsen! Men må si at jeg føler meg faktisk mer komfortabel når jeg er helt alene med barna for da må jeg vise hva jeg kan jeg må gjøre det alene.Men nå har jeg aldri bare gitt ungen tilbake for jeg fant på noe annet gøyere.
mp84 Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 mine tanker er : vet hun hva hun skal gjøre om lillebror setter noe i halsen? Eller skader seg eller slår seg hardt? Eller hva om det begynner å brenne? Vet hun hva hun skal gjøre? Hva om lillebror gråter og gråter? takler hun dette? Dersom svaret er nei på ett eller flere spørsmål ville ikke jeg latt henne være hjemme alene med babyen...
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Har du snakket med henne om dette, da? Barn gjør utrolig mye de ikke er klar over selv. Jeg tviler på hun vet hun er lat, for eksempel. Jeg ville vært ærlig med henne og sagt at hennes skiftende oppmerksomhet og at hun blir fort lei gjør at jeg ikke tør la henne være alene med lillebroren over lengre tid. Hvis hun faktisk har lyst tar hun da hintet og prøver å viser at hun er mer ansvarsfull og tålmodig. Hun er gammel nok til å tenke som dette, men i den alderen trenger man klare beskjeder og litt rettleding før man skjønner slike ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå