Kosemose Skrevet 5. april 2012 #21 Skrevet 5. april 2012 FB er ikke lovregulert noe sted, men FB har vel selv satt 13 som grense. Smart gjort, siden de ikke kan gå inn og vurdere modenhetsnivået til den enkelte. Men det kan foresatte. Alle mine fikk opprette FB før fylte 13. Kravet var at vi var venner der, og at jeg hadde passord. De vet at jeg når som helst kan logge meg inn på profilen deres, noe jeg har gjort maks to ganger med hver iløpet av disse årene. Den ene viste at h*n ikke var moden nok ved å gjøre noe dumt på FB sammen med en venn, de misbrukte en felles venn sin profil fordi de kunne passordet. Da ble det en skikkelig oppvask, med unnskyldningsrunde, samtale om at slike ting er politisak, med mer. I tillegg fikk disse to FB-forbud på ubestemt tid. Etter et år fikk de åpne kontoene sine igjen, og jeg tror de har lært en lekse for livet. Jeg tenker at denne glippen kunne skjedd med eldre barn og, og at det i det store perspektivet ikke gjorde noe så lenge det ble tatt tak i og barna lærte en lekse for livet av hendelsen. Jeg har også grepet inn da det ene barnet mitt spilte et "drinkespill" der de skulle sende hverandre øl, vin og drinker. Syns ikke et barn skal spille sånne spill, rett og slett. Jeg tror fullt og fast at det er bedre at barna får slippe til, og at de blir holdt under oppsikt og får nøye innføreing i nett-vett og lover, enn at de skal beskyttes for så å slippes løs på egenhånd som 13-åringer. 1
solch Skrevet 5. april 2012 #22 Skrevet 5. april 2012 Hvorfor skal ikke sønnen din få facebook? Er jo et fint sted å holde kontakten med venner og familie. Og som ti-åring er jo det masse morsomme spill å ta del i også. Jeg har en tante som er som deg, og alle ungene fikk seg facebook i smug.. Med ande ord, han kommer til å få seg facebook uansett.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #23 Skrevet 5. april 2012 Jentungen (bare 11mnd ennå) kommer til å få profil så snart hun ber om det. I begynnelsen kommer jeg til å ha styringen, hun kommer ikke engang til å få lære hvordan man logger inn. Og så kommer jeg/vi til å bruke tid sammen med Tulla foran pc'n for å lære henne nettvett. Jeg ser for meg at hun kan få full kontroll over egen profil når hun fyller 13 - frem til det vil det være gradvis løsere restriksjoner etter hvert som vi ser at hun er i stand til å håndtere det. Mitt tips er altså å la guttungen får profil på fb, og at du heller bruker tid på å lære ham å ferdes trygt på nettet. Det er nemlig ikke slik at nettvett eller sunn fornuft er noe som popper fram når poden fyller 13. Om man fortsatt har facebook så langt frem i tid da
Gjest ch Skrevet 5. april 2012 #24 Skrevet 5. april 2012 Om man fortsatt har facebook så langt frem i tid da Det er et annet spørsmål, men jeg regner med at et annet sosialt nettsted kommer til å ta over dersom facebook legges ned
Gjest moral? Skrevet 5. april 2012 #25 Skrevet 5. april 2012 Må man ikke lyve på alderen for å få laget seg en profil hvis man er under 13 år? Er dere bekvemme med å la barna deres se at det er greit å lyve på noe hvis man ikke er enig i grensene som er satt, og vil dere være like bekvemme med at barna lyver på alderen i forhold til andre ting ved senere anledninger? For det er vel ikke sånn at det er greit å lyve i noen sammenhenger og ikke i andre? Det er hovedsaken for at min datter ikke fikk profil før hun var gammel nok, jeg ville ikke lyve for å få henne med på Facebook. Da hun ble 13 så gikk vi inn sammen, satte inn hvem som kunne se det hun skrev osv. 3
Kittykat Skrevet 5. april 2012 #26 Skrevet 5. april 2012 Vår eldste fikk facebookprofil når hun fylte 12 år. Da hadde hun mast lenge om det. På skolen hennes, så har barn helt ned i 2. klasse facebookprofil og nesten alle i hennes klasse hadde. Det var kun 2-3 stk i klassen hennes som ikke hadde, inkludert henne. Jeg er venn med henne på FB, så jeg kan se hvem hun har som venn og hva hun ellers driver på med på FB. Hun må også spørre oss om lov først før hun får legge til venner. De fleste kjenner hun fra skolen/klassen og nabolaget. Hun ville være på FB hovedsaklig pga av spillene. Men hun er ikke så mye innpå som jeg regnet med, så det er jo positivt.
Gjest hmm Skrevet 5. april 2012 #27 Skrevet 5. april 2012 Ok, greit - da syns alle det er greit å hjelpe barna sine med å lyve altså.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #28 Skrevet 5. april 2012 Ok, greit - da syns alle det er greit å hjelpe barna sine med å lyve altså.. tviler på du har lest alle innleggene vis det var det du tok i fra det!
Gjest hmm Skrevet 5. april 2012 #29 Skrevet 5. april 2012 tviler på du har lest alle innleggene vis det var det du tok i fra det! Har lest hele tråden igjen, noen mener at ungene er for unge og oppretter derfor ikke profil. Og de som har opprettet profil for sine barn før de nådde aldersgrensen nevner ingenting om at de måtte lyve for i hele tatt å få opprettet profilen - så da regner jeg med at de som opprettet profil for sine alt for unge barn syns det er greit å lyve og lære sine barn at det å lyve er greit i enkelte tilfeller. Det var dem jeg tenkte på, men ser at jeg kunne vært klarere der. 2
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #30 Skrevet 5. april 2012 Like greit å lære ungene at å lyve på alderen er greit. Når mamma og pappa sier at det er i orden så er det jo lov ellers og? Det er 13 års grense på FB, du må direkte lyve på alderen om du ikke har fyllt 13 så kjør på, lær ungene at det ikke er nødvendig å respektere de grenser som er satt. 1
CalidumCor Skrevet 5. april 2012 #31 Skrevet 5. april 2012 (endret) Ettersom det er 13-års grense syns jeg man skal vente til de blir 13. Sikkert gammeldags og striks i følge mange, men det er min mening Endret 5. april 2012 av MieH 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #32 Skrevet 5. april 2012 Ettersom det er 13-års grense syns jeg man skal vente til de blir 13. Sikkert gammeldags og striks i følge mange, men det er min mening er helt enig! 1
Djungelvrål Skrevet 5. april 2012 #33 Skrevet 5. april 2012 Min fikk når han var 12, jeg har han ikke som venn for jeg gidder ikke ha barn på vennelista men har passordet hans så jeg har kontroll.
Sulosi Skrevet 5. april 2012 #34 Skrevet 5. april 2012 FB er ikke lovregulert noe sted, men FB har vel selv satt 13 som grense. Smart gjort, siden de ikke kan gå inn og vurdere modenhetsnivået til den enkelte. Men det kan foresatte. Alle mine fikk opprette FB før fylte 13. Kravet var at vi var venner der, og at jeg hadde passord. De vet at jeg når som helst kan logge meg inn på profilen deres, noe jeg har gjort maks to ganger med hver iløpet av disse årene. Den ene viste at h*n ikke var moden nok ved å gjøre noe dumt på FB sammen med en venn, de misbrukte en felles venn sin profil fordi de kunne passordet. Da ble det en skikkelig oppvask, med unnskyldningsrunde, samtale om at slike ting er politisak, med mer. I tillegg fikk disse to FB-forbud på ubestemt tid. Etter et år fikk de åpne kontoene sine igjen, og jeg tror de har lært en lekse for livet. Jeg tenker at denne glippen kunne skjedd med eldre barn og, og at det i det store perspektivet ikke gjorde noe så lenge det ble tatt tak i og barna lærte en lekse for livet av hendelsen. Jeg har også grepet inn da det ene barnet mitt spilte et "drinkespill" der de skulle sende hverandre øl, vin og drinker. Syns ikke et barn skal spille sånne spill, rett og slett. Jeg tror fullt og fast at det er bedre at barna får slippe til, og at de blir holdt under oppsikt og får nøye innføreing i nett-vett og lover, enn at de skal beskyttes for så å slippes løs på egenhånd som 13-åringer. Jeg er veldig enig med deg i dette. Jentugen hadde fb når hun var tolv og jeg hadde full oversikt med passord hvilket gav meg mulighet til å passe på og snakke med henne om ulike ting som er viktig i fht å være på nett og livet ellers. Så fort hun fylte 13 byttet hun passord og jeg mistet den kontrollen, slik sett er jeg glad jeg fikk følge henne den stunden. Noen regler har vi dog fortsatt, hun MÅ være venn med meg (og bestemor hehe) og dersom hun mister passordet evt gir det bort til andre så anmelder jeg. Nå vurderer jeg å gi fb til ene gutten som er ti år slik at han kan chatte med venner og kjente. Dette fordi han har problemer med språket og trenger trening i å ordlegge seg. Han sliter veldig med dette og alt som kan være motiverende må prøves ut. Men, foreløpig avventer jeg og ser.
Gjest skjønner ikke Skrevet 5. april 2012 #35 Skrevet 5. april 2012 Jeg er veldig enig med deg i dette. Jentugen hadde fb når hun var tolv og jeg hadde full oversikt med passord hvilket gav meg mulighet til å passe på og snakke med henne om ulike ting som er viktig i fht å være på nett og livet ellers. Så fort hun fylte 13 byttet hun passord og jeg mistet den kontrollen, slik sett er jeg glad jeg fikk følge henne den stunden. Noen regler har vi dog fortsatt, hun MÅ være venn med meg (og bestemor hehe) og dersom hun mister passordet evt gir det bort til andre så anmelder jeg. Nå vurderer jeg å gi fb til ene gutten som er ti år slik at han kan chatte med venner og kjente. Dette fordi han har problemer med språket og trenger trening i å ordlegge seg. Han sliter veldig med dette og alt som kan være motiverende må prøves ut. Men, foreløpig avventer jeg og ser. Hvordan håndterer man regler når man i utgangspunktet selv har brutt regler ved å ha løyet på alderen til barnet for å få laget en profil? Hvorfor skal hun bry seg om dine regler når du ikke bryr deg om FBs regler? 1
Sulosi Skrevet 5. april 2012 #36 Skrevet 5. april 2012 Hvordan håndterer man regler når man i utgangspunktet selv har brutt regler ved å ha løyet på alderen til barnet for å få laget en profil? Hvorfor skal hun bry seg om dine regler når du ikke bryr deg om FBs regler? Nå er det sånn at hun som skaffet seg fb som tolvåring gjorde det uten min tillatelse og hun var vel langt ifra den eneste på sin alder. Jeg fant det ut fordi flere av hennes venner la meg til som venn. Ang. den på ti så har jeg ikke latt han få fb, jeg har vurdert det men vi leter etter bedre alternativer. En del av det han sliter med er faktisk regler, han følger dem slavisk og blir ofte mobbet for å være sladrehank. Det er helt vanlig for barn med hans diagnose og noe både vi hjemme, skolen og spes ped jobber med.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #37 Skrevet 5. april 2012 Jeg er i utgangspunktet veldig regelorientert, og ønsker på ingen måte å lære barna at regler er til for å brytes. FB er kanskje en liten og uskyldig ting, men så har man øvelseskjøring, seksuell lavalder og alkohol som kommer ganske snart, og jeg var opprinnelig særdeles stivbeint i forhold til å "bryte regler" om 13-årsgrense på FB. Så møtte jeg meg selv i døra, etter å ha sett at datteren på 12 år og åtte måneder hadde ikke bare hele klassen, men halve lillebrors klasse, pluss elevrådet på Facebook. Hvor mye vinner jeg da på å være den eneste som nekter, så lenge jentungen faktisk oppfører seg fint? Jepp, jeg lot henne få FB-tilgang fire måneder for tidlig. Hun har ennå ikke gjort stort annet enn å legge til venner, skrive en status en sjelden gang, og spille et spill. Jeg kunne ha stått på mitt, men vet dere- det vil jeg heller spare til de store og viktige kampene. Hun er svært klar over at jeg bøyde reglene for at hun skulle få lov, og oppfører seg hittil eksemplarisk. Lillebror på 11 får slettes ikke lov. Han får vente til han nærmer seg 13, spill kan han spille andre steder. Men jeg ser at halve klassen hans har FB, det overrasker meg litt. 1
Sol76 Skrevet 6. april 2012 Forfatter #38 Skrevet 6. april 2012 Mange gode råd og meninger her, takk, takk Ikke lett å vite hva en skal gjøre når det er ganske mange ikke følger fb sine anbefalinger ang aldersgrense... Men, så igjen, en vil jo at barna sine ikke ville falle helt utenfor heller og det er greit å følge de gjennom prosessen og lære de, istedet for å være totalt regelrytter og ende opp med at de gjør alt i skjul Jeg heller litt mer mot å gi han en profil neste gang temaet kommer opp.... og gå innpå der sammmen med han Finner ut det som er best for oss Heldigvis har ikke dette vært et tema på en stund, så slipper problematikken enn så lenge
Gjest damen Skrevet 6. april 2012 #39 Skrevet 6. april 2012 Jeg synes ikke det er greit å hjelpe barna med å bryte regler og "tolke" aldersgrenser. Mine unger ville glatt ha benyttet den anledningen til å forhandle om både filmer, spill og innetider. Barn er ikke dumme;) Ingen av mine fikk FB før de var 13, selv om "alle" andre hadde det. Sannheten var at "alle" ikke hadde det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå