Sol76 Skrevet 5. april 2012 #1 Skrevet 5. april 2012 Jeg har en gutt på snart ti år, som har spurt noen ganger om å få sin egen profil... Mange av kompisene hans har....sier han! Mange tror jeg ikke det er, men, noen ser jeg jo har Jeg vil nødig gi han før han fyller 13 år! Hva syntes dere, sikkert mange meninger om dette der ute..
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #2 Skrevet 5. april 2012 Hvorfor ikke? Det viktigste er at barnet ikke ender opp med å bruke hele dagen på pcen, men det har du sikkert en ordning på allerede. Ellers kan jeg ikke forstå hvorfor facebook skal være noe værre enn noen andre sider.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 jeg synes 10 år er for ung til å ha egen profil. det kommer ikke til å skje her i huset.bryr meg meget lite om hva alle andre har (spesielt i følge barnet når det kommer til sånt ). mitt barn mine regler. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 Ja, gi ham en profil. For det du vet, så kan han skaffe seg en profil likevel, så det er bedre at du vet hva som foregår. 1
Gjest enirac Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 (endret) Eg syns man klarer å vente til man er gammel nok, aldersgrensen er tross alt 13 år. Unge har lett for å legge til hvem som helst og folk de ikkje kjenner, kun for å ha så mange som mulig på vennelista si (joda, mange eldre gjør det samme, men de har som regel litt meir nettvett). Tviler på at det er så veldig mange som er under 10 år som har, men om du har fb så kan du jo søke opp og se hvem. Edit: Om du lar han få lov, så er det vel bare til å følge litt med på aktiviteten hans - passe på at han ikkje legger til gud og hvermann eller deler ting som absolutt bør holdes på privaten. Endret 5. april 2012 av enirac
Sol76 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. april 2012 For det første er det vel en nedre aldersgrense for en grunn, og for det andre, ser jeg ikke helt behovet...? Vil jo beskytte de "små" lengst mulig Tenker at de begynner tidlig nok med alt mulig..... Har dine barn egen profil?
skruf Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Jenta mi måtte pent vente til hun ble 13 før hun fikk seg facebookprofil. 1
Evighet Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Dersom han får lov, bør du passe på at han har lukket profil og at han bare er venn med folk han vet hvem er 2
Gjest Elihol Skrevet 5. april 2012 #9 Skrevet 5. april 2012 Men facebook, virkelig? Du kan jo legge han til som venn og følge litt med. Om barnet legger til masse folk som h*n ikke kjenner, så er jo ikke det bra. Men man kan komme i kontakt med ukjente folk overalt, finnes jo tusenvis av chatterom etc på nettet som barn fort kommer inn på. Nei, jeg hadde heller hatt fokus på å gå grundig i gjennom nettvett-regler før barnet fikk være alene på pcen i det hele tatt. Selv om barnet ikke har facebook er det mange andre måter å komme i kontakt med fremmede, så det viktigste er at de vet å gi adresse, avtale å møtes, etc med folk på nettet.
Gjest Elihol Skrevet 5. april 2012 #10 Skrevet 5. april 2012 Når barnet er 13 er man ikke særlig voksen uansett, dømmekraften er fortsatt ikke god om man ikke vet hva man skal passe seg for. Signerer en over her - lukket profil, og få det inn at man kun godkjenner folk man kjenner på forhånd. Da et barn ikke kjenner så alt for mange mennesker, er det lett for foreldre å gå gjennom vennelista og se om noen stikker seg ut og.
Sol76 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 5. april 2012 Jeg har profil selv og er mye inne, så kjenner til alt der Venter nok uansett til han spør igjen... Jeg og har egne regler for mine barn, men, kan være greit å høre hva andre mener om saken i et forum som dette syntes jeg Hadde bare vært så mye lettere dersom alle ventet med å gi barna sine profil, til de egentlig fikk lov
Utropstegn Skrevet 5. april 2012 #12 Skrevet 5. april 2012 Tror du kan slippe han ut i Facebook-verden hvis du selv har god nok kunnskap om mediet mener du. At man passer på at han lærer seg om lukket profil (mange vet faktisk ikke 100% hvordan man får dette, for facebook gjør om på dette i ny og ne. Dette er en ting man burde sjekke med jevne mellomrom, sånn at ting ikke blir forandret). Passe på hva han legger ut osv. Hvis Facebook er så "stort" som det er nå i fremtiden må han være klar over at Facebook lagrer tingene han holder på med nå. Men bortsett fra å ta en prat med han om det tror jeg ikke det gjør så mye, de helt unge bruker uansett Facebook mest til å spille spill med jevnaldrene. Men her er det viktig at han kan skille mellom "bugs" og spill, det er veldig mange Facebook-virus ute å går. Sånn at han ikke klikker på alt mulig rart, da kan han fort komme videre til reklamer osv som ikke er egnet for hans aldersgruppe i det hele tatt. Spillene er i utgangspunktet litt "skumle" (forandrer seg fort, mye reklame, krever penger etterhvert), men så lenge du følger med på hvordan de utvikler seg og hvilke spill han spiller går jo det bra. (Dette gjelder jo spill på mange flere nettsider enn Facebook). Hold øyne og øre åpne, og lær han å ikke klikke seg bort på noe som ikke er så bra. Husk at du ikke vet hva vennene til sønnen din deler med han, det kan være ikke alle har like godt nettvett. Og da får han opp på sin profil virusene, linkene og bugsa de har trykket på.
Gjest ch Skrevet 5. april 2012 #13 Skrevet 5. april 2012 Jentungen (bare 11mnd ennå) kommer til å få profil så snart hun ber om det. I begynnelsen kommer jeg til å ha styringen, hun kommer ikke engang til å få lære hvordan man logger inn. Og så kommer jeg/vi til å bruke tid sammen med Tulla foran pc'n for å lære henne nettvett. Jeg ser for meg at hun kan få full kontroll over egen profil når hun fyller 13 - frem til det vil det være gradvis løsere restriksjoner etter hvert som vi ser at hun er i stand til å håndtere det. Mitt tips er altså å la guttungen får profil på fb, og at du heller bruker tid på å lære ham å ferdes trygt på nettet. Det er nemlig ikke slik at nettvett eller sunn fornuft er noe som popper fram når poden fyller 13.
Sol76 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 5. april 2012 Sant det, gjest_ch_..... Og det blir vel kanskje verre når han blir 13 år.. Får se om han spør igjen, gjerne ta det opp på foreldremøte på fotb.lag / skole, siden det er nå de som stort sett som per idag kommer til å ligge vennegruppen hans
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #16 Skrevet 5. april 2012 Jentungen (bare 11mnd ennå) kommer til å få profil så snart hun ber om det. jentungen her spurte om egen når hun var 7 år.totalt uaktuelt! nå har hun eldre søsken så hun ser at dem har profil så det kan nok være urettferdig i hennes øyne men det er det mange ting som er. hvor tidlig vil du sagt ja? uansett alder? barna kommer til å få mer enn nok tid på facebook når dem blir eldre trenger ikke begynne så snart de kan lese og skrive .
Tolly Skrevet 5. april 2012 #17 Skrevet 5. april 2012 Nei, men hvorfor sette grenser? Da blir de bare å bryte dem. Det er jo ingen suksess for mor og far. Nei, la dem gjøre som de vil, det er det beste.
Sol76 Skrevet 5. april 2012 Forfatter #18 Skrevet 5. april 2012 Uansett så ville jeg ikke gitt de lov når de akkurat hadde begynt på skolen! DET syntes jeg (....og..) er for tidlig. Men, syntes det var smart og lage en profil sammen med dem, altså, kun min sønn sitt navn, men, inntil jeg føler at han forstår hva det går i, har jeg passordet
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #19 Skrevet 5. april 2012 Uansett så ville jeg ikke gitt de lov når de akkurat hadde begynt på skolen! DET syntes jeg (....og..) er for tidlig. Men, syntes det var smart og lage en profil sammen med dem, altså, kun min sønn sitt navn, men, inntil jeg føler at han forstår hva det går i, har jeg passordet jeg synes det blir for tidlig her blir det ingen profil før fylte 13 år. og det blir ikke frie tøyler med det første heller for å si det sånn. synes det er en god idè å lage profilen sammen:)
Gjest ch Skrevet 5. april 2012 #20 Skrevet 5. april 2012 jentungen her spurte om egen når hun var 7 år.totalt uaktuelt! nå har hun eldre søsken så hun ser at dem har profil så det kan nok være urettferdig i hennes øyne men det er det mange ting som er. hvor tidlig vil du sagt ja? uansett alder? barna kommer til å få mer enn nok tid på facebook når dem blir eldre trenger ikke begynne så snart de kan lese og skrive . Hvor tidlig som helst, ja. Men med kraftige begrensninger, á la en time i uka, sammen med meg eller faren, uten tilgang til eget passord. Vi velger å se på facebook og internett generelt som en læringsarena, og pc'en som et verktøy hun uansett er nødt til å bli fortrolig med sett ut fra hvordan verden er i dag. Det skal ikke gå på bekostning av lek, lesing eller annen sosialisering, men være et supplement til disse. I tillegg håper vi at vi ved å begynne tidlig, kan hindre at hun ender opp voldtatt og dumpet naken i ei grøft av en "fotograf" hun har truffet på nettet når hun er 14... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå