Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på forskjellige mobile nettverk, finner ikke noe brukbart på web foreløpig. Har sjekket på telenor mobil og netcom, + søkt på google.

Jeg lurer på nettverkene

-NMT (450): Hvilken dekning har det? Er det analogt mobilt nettverk? Hvorfor er det ikke mer utbredt?

-GSM(900 + 1800): hva utgjør forskjellen på de to frekvensene for brukerne? Reduksjon i støy, i.o.m. dualband? Det er vel ikke analogt, men digitalt?

-HSCSD: frekvens? Hvorfor er det ikke mer utbredt? Jeg tror det vil fases ut fremover til fordel for GPRS, men er det i særlig bruk idag, og til hva?

-GPRS: for å sende MMS o.l. må man bruke GPRS, ikke sant? Litt e-post og wap og sånt, men ikke mye mer?

Takk for hjelp

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

NMT er en analog standard for mobiltelefoni. Den finnes (eller snarere fantes) to NMT-nettverk på hhv. 450 og 900 MHz. NMT er ikke kryptert på noe vis, og hvem som helst kan avlytte en NMT-samtale med en enkel frekvens-scanner. Mangler i systemet NMT benytter for å knytte samtaler til abonnenter, gjør at det også er meget enkelt å misbruke (ringe for andres regning).

NMT 900 ble faset ut for en stund siden. NMT 450 skal også utfases, men dette har tatt noe lenger tid. Årsaken er at den lave frekvensen gjør at NMT 450 har uforskammet god dekning over stort sett hele landet, og det er ikke bare å ta fra folk NMT uten å ha noe å erstatte det med.

GSM er digitalt og kryptert. Eneste forskjellen mellom GSM 900 og 1800 er nettopp frekvensen. Generelt kan man si at høyere frekvens gir noe lavere rekkevidde ved samme sendereffekt.

HSCSD er dataoverføring over GSM, gjerne med bruk av flere time-slots samtidig. Datahastigheten er vanligvis beskjedne 28,8 kbps, men noen GSM-nett takler inntil 43,2 kbps (som fortsatt ikke er allverdens).

GPRS (General Packet Radio Service) er også dataoverføring over GSM, men i motsetning til oppringt GSM eller HSCSD, er GPRS pakkesvitsjet. Dette betyr at det ikke foretas noen oppringing, og man har heller ikke dedikert linje helt for seg selv inn mot endepunktet. I stedet betaler man for mengden data man overfører.

Se forøvrig http://www.gsmworld.com for mer informasjon.

Skrevet

Tusen takk!

Og takk for lenken, men den hadde ikke NMT.

Så:

NMT 450 har idag bedre dekning enn GSM, men skal sannsynligvis fases ut pga lite folk som faktisk bruker det, og da lønner det seg ikke? Er det riktig å si at NMT startet mer eller mindre som en nødsender til båtfolket osv. istedet for å bruke båtradioen? Lavere frekvens vil alltid gi bedre dekning, sånn at de som bor i en bortgjemt dal vil nesten alltid kunne bruke NMT, selv om ikke GSM dekker? Er alle håndsett som produseres istand til å kjøre på NMT, eller er det spesielle håndsett, kanskje noen som kan kjøre både NMT og GSM?

Et håndsett for GSM, kjører det både på 900 og 1800, og hopper imellom selv avhengig av basestasjonen (slik at mer grisgrendte strøk oppnår dekning gjennom 900) eller er det en konstant hopping imellom? Leste noe om at dette ble innført for å redusere støy, algoritmer som velger minst trafikkerte vei, men det kan være jeg har misforstått.

Tror du HSCSD vil fases ut til fordel for GPRS, eller vil HSCSD bestå pga. høyere datahastighet enn GPRS med sine 40 kbps? Jeg leste at HSCSD kan ta opp til 57.6 kbps. Hva med dekning av HSCSD, er det bare i urbane strøk, eller går det overalt hvor GSM går, og kun avhengig av håndsett?

Jeg har fått med meg forskjellen på circuit-switched og packet-switched.

Igjen, takk du informerte gjest :P

Gjest Anonymous
Skrevet
NMT 450 har idag bedre dekning enn GSM' date=' men skal sannsynligvis fases ut pga lite folk som faktisk bruker det, og da lønner det seg ikke?[/quote']

Det skal fases ut fordi det ikke lar seg beskytte mot ulovlig bruk og avlytting. Eneste grunnen til at det fortsatt finnes, er at mange av brukerne ikke har noe alternativ.

Hmm, det tror jeg ikke. Jeg husker da det kom; telefonene var bokser på størrelse med en liten dokumentmappe, med røret på toppen. Det var forbundet med høy status å ha mobiltelefon, dyrt som det var, men man brukte den selvsagt bare i bilen eller båten, for hvem kunne vel gå rundt og bære på en så svær dings? Og selv om dekningen var ganske bra, så kunne den ikke slå VHF, som kan brukes også ute på åpent hav.

Skrevet

Tusen takk igjen;

da er det bare en ting jeg ikke har helt skjønt:

Hva er det store med HSCSD? Når man har GPRS? Jeg tror kanskje ikke at UMTS vil ta over så innmari fort, det krever mye infrastruktur og vil nok bygges ut først og fremst (og kanskje bare) i relativt urbane strøk. A.k.a. vil GSM (med GPRS) fortsatt være tingen i mer grisgrendte strøk.

Så, HSCSD er circuit-switched, er laget for store datasendinger, man betaler pr tidsenhet istedet for datamengde..det er knappe 10 kbps kjappere enn GPRS(40) (som kan bli kjappere?) hos telenor so far, mens netcom kjører 28.8 kbps på HSCSD.. GPRS har en bedre betalingsmodell.. Hvor ligger cluet? Hvorfor har vi det/hva er så bra med det? Hvem markedsføres det mot?

Og ja, kanskje jeg smigrer, men så er det utrolig fint å finne noen som vet slikt også. Jeg prøvde å spørre ut litt duden på telebutikken, men han var litt skeptisk.. vet ikke hva han mistenkte meg for.

Gjest Anonymous
Skrevet
da er det bare en ting jeg ikke har helt skjønt:

Hva er det store med HSCSD? Når man har GPRS?

Det er det nok mange som ikke skjønner. :) HSCSD kom før GPRS, og var en god stund den eneste muligheten man hadde til å få overført data over mobilnettet i en hastighet over 9,6 kbps.

Idag vil nok de fleste bruke GPRS, med mindre de skal ringe opp et nettverk direkte (modem-pool), og ikke overføre via Internet.

Jeg tror kanskje ikke at UMTS vil ta over så innmari fort, det krever mye infrastruktur og vil nok bygges ut først og fremst (og kanskje bare) i relativt urbane strøk. A.k.a. vil GSM (med GPRS) fortsatt være tingen i mer grisgrendte strøk.

Det har du nok rett i. UMTS kalles "3. generasjons-mobiltelefoni", ettersom GSM (og HSCSD) var "2. generasjon" som overtok etter analoge systemer som NMT. Ettersom det ble stadig tydeligere at UMTS-utbygging er en meget kostbar affære med få muligheter for rask inntjening, oppsto det et behov for en mellomløsning. GPRS kalles av den grunn "generasjon 2,5".

Så, HSCSD er circuit-switched, er laget for store datasendinger, man betaler pr tidsenhet istedet for datamengde..det er knappe 10 kbps kjappere enn GPRS(40) (som kan bli kjappere?) hos telenor so far, mens netcom kjører 28.8 kbps på HSCSD..  GPRS har en bedre betalingsmodell.. Hvor ligger cluet? Hvorfor har vi det/hva er så bra med det? Hvem markedsføres det mot?

Tja, når så du sist noen reklamer for HSCSD? Jeg har ikke sett noen på svært lenge. Den eneste fordelen jeg kan komme på, er bedre overføringshastighet ved direkte kommunikasjon mellom to enheter, f.eks. synkronisering av mail/kalender på PDA eller laptop mot sentral server i bedriften via direkte oppringt linje. Dette scenarioet blir stadig mindre aktuelt, siden de fleste bruker VPN over Internet til slikt.

Skrevet

*Sniker seg inn og løper ut igjen*

Jeg skjønte ikke bæret av det dere skriver om jeg... Imponert, nå!!! :o

Skrevet
Tja, når så du sist noen reklamer for HSCSD? Jeg har ikke sett noen på svært lenge. Den eneste fordelen jeg kan komme på, er bedre overføringshastighet ved direkte kommunikasjon mellom to enheter, f.eks. synkronisering av mail/kalender på PDA eller laptop mot sentral server i bedriften via direkte oppringt linje. Dette scenarioet blir stadig mindre aktuelt, siden de fleste bruker VPN over Internet til slikt.

Men hvis man skal synche PDA eller laptop mot sentral server i bedriften via direkte oppringt linje, så blir vel det mest aktuelt for de som har hjemmekontor da? Eller jobber ute, f.eks som konsulent hos host bedrifter? For hvis de er inne, kan de vel bruke wlan eller bluetooth, som er MYE kjappere enn HSCSD?

Hvordan funker Virtual private network over internett, noe samme modell som wlan?

(igjen, tusen takk for veldig gode svar. veldig fint å dunke litt ball frem og tilbake)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...