Kikimora Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Hvordan er det å bo på Holmlia? Vi kommer til å kjøpe et rekkehus og tenker på Holmlia pga rimelige priser men vi har hørt masse rykter. Vi er invandrere selv (fra Polen), så vi har ikke noe imot invandrer som naboer men... jeg ikke vil bo i et sted med stort kriminalitet, gjengen, narko etc. Vi har ei lite jenta (4 mnd nå) så ville vi finne et godt og vennlig sted for henne å vokse opp på. Hva synes dere?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Kjæresten til lillesøster (18 år) bor der, og han syns det er ubehagelig å gå hjem om kvelden. Han har blitt utrolig mye plaga (han er veldig forsiktig type, og er ikke typen til å starte krangler selv). Han sier det er det værste drittstedet i verden. Sliter en del psykisk etter ting som har skjedd osv. 1
Ramona Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 jeg skrev faktisk en artikkel om Holmlia en gang, og alle jeg intervjuet fortalte at det var et trygt og fint familiested å bo på! Og at ryktene var overdrevet og at det ikke hadde vært bråk der på årevis. 2
Gjest navnelapp Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Eg har budd der ein periode, og opplevde det som veldig roleg og fredeleg. Då budde vi i Hallagerbakken, med Hauketo som næraste togstasjon. Fint og barnevennleg område utan gjennomgangstrafikk og med buss og tog like ved. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Jeg er derfra. Og det rykte er ganske ufortjent! Det er MYE verre andre steder i Oslo. Holmlia er omringet av Ljan, Hauketo og Kolbotn, og hvervenbukta. Bortsett fra Hauketo er det jo et litt "ufint" sted omringet av "fine" steder som Nordstrand/Ljan og Kolbotn. Det er veldig fint der, fint å gå tur, flere mat butikker, vinmonopol på sentret osv. Hvis du skal ha barn er det mye fritidsaktiviteter der, 3 barneskoler tilsammen, Rosenholm, Lusetjern og Hallagerbakken, alle samles på Holmlia ungd.skole. Det er gård der med mulighet for ridning, jeg var svært aktiv der i flere år, svømming, fotball, håndball etc. Er en veldig stor sportshall der. Dog er det visse steder som er bedre enn andre. Det som er er jo at det er mange barnefamilier der, og da blir det jo mange ungdommer, og det kan jo være så som så. Selv bor foreldrene mine på det "verste" stedet, og der kjenner jeg alle naboer, som er venner av foreldrene mine i 50-årne og alle er rolige og hyggelige. Man får veldig mye for pengene på holmlia. Hvor er det du har kjøpt rekkehus? 1
Kikimora Skrevet 6. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2012 Nei, vi har ikke kjøpt ennå, bare gjor vi 'researcj' og de husene po Holmlia ser velgid fint ut og område ser også fint så derfor ville jeg spøøre om sikkerneten der. Men vi tenler oss om alle område under E6.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 Jeg bor på Holmlia (Toppåsen), og har bodd her i 4 år. Vi stortrives, og har tenkt til å bli boende selv om vi nå også har en liten en på vei. Her er det rolig, bilfritt og barnevennlig, men likevel bare 10 minutter inn til Oslo S med toget. Vi har også flere matbutikker, postkontor, vinmonopol, apotek, bokhandel osv i umiddelbar nærhet. Har absolutt aldri opplevd noe skummelt, selv om jeg har gått alene hjem fra både tog og nattbuss mange ganger. De siste årene har også to vennepar av oss flyttet hit, og enda to vurderer området etter å ha vært på besøk hos oss flere ganger og sett hvor fint det er her. Jeg har inntrykk av at de om advarer veldig mot Holmlia og sier at de aldri ville ha bodd her selv, aldri faktisk har vært her og sett hvordan det er her. Det er heller ikke ekstremt mye utlendinger her sammenlignet med andre steder i Oslo. Toppåsen skole, som er vår nærskole, har 52 % minoritetsspråklige. Til sammenligning har for eksempel mange av skolene i Groruddalen (eks. Rommen og Gran) over 90 %. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Det er heller ikke ekstremt mye utlendinger her sammenlignet med andre steder i Oslo. Toppåsen skole, som er vår nærskole, har 52 % minoritetsspråklige. Til sammenligning har for eksempel mange av skolene i Groruddalen (eks. Rommen og Gran) over 90 %. Så en skole med flere innvandrere enn norske er helt vanlig i Oslo nå? Skremmende utvikling! 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Så en skole med flere innvandrere enn norske er helt vanlig i Oslo nå? Skremmende utvikling! Dette er helt vanlig i Oslo, ja. Omtrent halvparten av Oslos skoler har over 50 % minoritetsspråklige elever, den fullstendige oversikten kan du se her Da vil du også se at de aller, aller fleste skolene i Groruddalen har flere minoritetsspråklige elever enn noen av skolene på Holmlia. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 Dette er helt vanlig i Oslo, ja. Omtrent halvparten av Oslos skoler har over 50 % minoritetsspråklige elever, den fullstendige oversikten kan du se her Da vil du også se at de aller, aller fleste skolene i Groruddalen har flere minoritetsspråklige elever enn noen av skolene på Holmlia. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 Neineinei, på østkanten er dette vanlig. Her jeg bor er det overhodet ikke et flertall av minoriteter på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #14 Skrevet 7. april 2012 Neineinei, på østkanten er dette vanlig. Her jeg bor er det overhodet ikke et flertall av minoriteter på skolen. Hvis du ser på lenken litt lengre oppe her, så vil du se at nesten minoritetsspråklige er i flertall på omtrent halvparten av osloskolene. Dette gjelder altså rundt 60 skoler i Oslo. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #15 Skrevet 7. april 2012 Skrivefeil, ordet "nesten" skulle selvsagt ikke være med.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #16 Skrevet 7. april 2012 Hvis du ser på lenken litt lengre oppe her, så vil du se at nesten minoritetsspråklige er i flertall på omtrent halvparten av osloskolene. Dette gjelder altså rundt 60 skoler i Oslo. Nettopp halvparten og ikke de fleste. Og denne halvparten er på østkanten og sentrumsnære skoler. Heldigvis kan man jo velge å unngå slike områder som holmlia og omegn,
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #17 Skrevet 7. april 2012 Nettopp halvparten og ikke de fleste. Og denne halvparten er på østkanten og sentrumsnære skoler. Heldigvis kan man jo velge å unngå slike områder som holmlia og omegn, Men nå er det jo faktisk sånn at en del av disse områdene (og da spesielt Holmlia, der man har gangavstand til badestrand, blanding av lave, pene blokker og rekkehus (i motsetning til mange av "boligmaskinene" i Groruddalen), bilfritt miljø og masse natur), er veldig fine boområder. Som jo en del av innleggene i denne tråden også viser. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #18 Skrevet 7. april 2012 Men nå er det jo faktisk sånn at en del av disse områdene (og da spesielt Holmlia, der man har gangavstand til badestrand, blanding av lave, pene blokker og rekkehus (i motsetning til mange av "boligmaskinene" i Groruddalen), bilfritt miljø og masse natur), er veldig fine boområder. Som jo en del av innleggene i denne tråden også viser. Det du beskriver er det ikke akkurat mangelvare på lengre vest heller da 1
Aldrisur Skrevet 7. april 2012 #19 Skrevet 7. april 2012 Det du beskriver er det ikke akkurat mangelvare på lengre vest heller da Nei, men så var det dette med prisene da 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2012 #20 Skrevet 7. april 2012 Nei, men så var det dette med prisene da Ja, hvis man vil bo i Oslo så får man ta det man har råd til Men da kan man ikke klage på andel innvandre, fordi det er kort til små byer utenfor i oslo uten dette, men som likevel er i kort avstand til oslo hvis det er der man jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå