Gå til innhold

hvordan avbryte en spiseorgie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bulimi, og sliter med en sånn uimotståelig trang til å spise, spise og spise. Det blir daglige matorgier, og det er et stort problem å klare å avslutte disse. Det er som om jeg under disse anfallene går inn i en slags trance der tiden bare flyr, mens jeg ikke får gjort noe fornuftig fordi jeg er så oppslukt i spise-spy-aktiviteten. Det irriterer meg å bruke så mye tid på dette. Klarer å stoppe viss jeg skal på jobb eller har avtaler, men viss jeg bare har masse tid hjemme, så kan jeg noen ganger holde det gående hele dagen fra jeg står opp til jeg går i seng..Ofte får jeg ikke lagt meg før 4-5 fordi jeg ikke klarer å slutte.

Ønsker mer kontroll, slik at jeg klarer å begrense spisingen slik at jeg får frigjort mer tid til andre gjøremål.

Tenkte at noen kanskje hadde noen tips til ting jeg kan si til meg selv eller tenke på for å klare å stoppe når jeg har matkick?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm, vanskelig å svare på dette. Men kanskje du burde få hjelp til å komme ut av dette problemet av eksperter ikke oss vanlige på kg. Hvor lenge har du hatt bulimi?

Skrevet

Ha avtaler hver dag, ha struktur på døgnet. Spis til faste tider og lag meny slik at du ikke spiser for mye eller triggende mat (time hos ernæringsfysiolog kan være lurt). Eventuelt kan du begrense hvor lenge du får spise slik at måltidet blir avsluttet. Pass på at du ikke får mange timer alene. Avledning kan være hensiktsmessig når du merker at presset begynner å bygge seg opp. Bare handle med kontanter og bestem deg for hvor mye mat du kan kjøpe (bestem dette når du tenker klart og få hjelp til å sette opp matbudsjett). Når du ikke handler med kort, gir du deg selv færre muligheter for å overspise fordi du ikke har mange penge å handle med.

Mens du er inne i orgien er jeg ikke sikker på hva som kan hjelpe, men å forebygge er lurt. Lær deg å kjenne signalene som kommer lenge før du er igang med orgien.

Du bør få hjelp til å takle det som ligger bak spiseforstyrrelsen din. Finn noen du kan snakke med som har kompetanse om sf. Ring gjerne IKS 22 94 00 10

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det høres mer enn alvorlig nok ut til at du bør snakke med folk som faktisk kan det. KG er en skokk amatører med mer og mindre kunnskap, og det er vanskelig å vite hvem som er hvem. Og ingen vet hva som gjelder for om deg.

Ring IKS!

Edit: Og husk du har tatt et kjempeskritt ved å poste her! Ringe er bare et lite skritt til.

Endret av Gepardieu
Skrevet

Vært gjennom diverse behandlingsopplegg innen norsk helsevesen. Det har ikke fungert for å bli bedre av bulimien. Noe har vært lærerikt og nyttig for livet generelt, og å bli bedre kjent med seg selv, som langvarig samtaleterapi med psykolog. Andre terapimetoder, der man jobber med selve spisingen har faktisk gjort problemet verre. Samme med sykehusinnleggelse. Ydmykende og nedbrytende. Vil kjempe kampen selv. Har ikke ambisjon om å bli frisk, som i "symptomfri", men bedre, slik at sykdommen oppleves mer håndterbar, og til å leve med. Derfor spør jeg andre om de har noen råd for å klare å stoppe spisingen når man først er i gang. Hva kan jeg tenke som styrker motivasjonen?

Skrevet

Har du kontakt med IKS? Der vil du finne mange som er, eller har vært, i samme situasjon og du finner mye erfaring samlet på ett sted. Vil tro at du kan få god veiledning videre.

Ikke gi opp!

Skrevet

Har du kontakt med IKS? Der vil du finne mange som er, eller har vært, i samme situasjon og du finner mye erfaring samlet på ett sted. Vil tro at du kan få god veiledning videre.

Ikke gi opp!

Har ikke vært i kontakt med IKS, men skal sjekke det ut. Takk for tipset. :takke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at mange har hatt god effekt av å ha en kostliste. Det bør du i såfall sette opp sammen med feks en lege.

Lykke til med å bli frisk! :)

Skrevet (endret)

Kjære Gjest

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til [url=http://www.iks.no/tilbud/]IKS[/url ], 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien.

Vennlig hilsen Sulosi (mod)

Endret av Sulosi
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...