AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Jeg har blitt utredet litt, ikke pga barneønske men for å få orden på syklusen. Jeg har litt cyster, ikke PCOS-diagnose. Men altså småblødninger hele tida og ingen orden på mensen. Jeg har fått både Primolut og Provera, men skjønner egentlig ikke helt forskjellen på disse? Nå vil vi ha barn, og dermed må jeg prøve å få orden på dette her. Men det hadde jo vært greit å vite hva jeg allerede har prøvd, og sette meg litt ordentlig inn i dette selv også
-Pus- Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Men altså småblødninger hele tida og ingen orden på mensen. Dette sliter jeg også med..... Sukk... All medfølelse... Det er veldig slitsomt OG frustrerende!! Jeg har fått både Primolut og Provera Jeg fikk Provera av legen på sykehuset... (Har ikke hørt om den andre... Fikk ikke noe valg.) men skjønner egentlig ikke helt forskjellen på disse? Tror egentlig ikke at jeg svarer på det du lurer på.... Men Provera er (slik jeg har forstått det) hormoner som er like de du selv skal ha på slutten av syklusen din, etter eggløsning. Slik jeg har fått beskjed om å bruke Provera: Jeg teller til 18 fra 1. mens dag. Den 18. dagen starter jeg på en 10 dagers Proverakur. Ca. 1-2 dager etter at jeg er ferdig med Provera får jeg mens. I skrivende stund er jeg akkurat ferdig med kur nr. 2. Har en igjen..... 1. gang jeg var ferdig med Provera blødde jeg MYE! 2. gang er det "normalt". Imellom blør jeg IKKE NOE! - Synes egentlig at det er rart at du skal velge selv?? - Uansett: LYKKE TIL! 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #3 Skrevet 5. april 2012 Primolut og Provera er det samme, bare fra forskjellige leverandører.
-Pus- Skrevet 5. april 2012 #4 Skrevet 5. april 2012 Primolut og Provera er det samme, bare fra forskjellige leverandører. Det var oppklarende
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #5 Skrevet 5. april 2012 Primolut og Provera er det samme, bare fra forskjellige leverandører. Nja... de har da forskjellig innhold? Er du sikker?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #6 Skrevet 5. april 2012 Dette sliter jeg også med..... Sukk... All medfølelse... Det er veldig slitsomt OG frustrerende!! Jeg fikk Provera av legen på sykehuset... (Har ikke hørt om den andre... Fikk ikke noe valg.) Tror egentlig ikke at jeg svarer på det du lurer på.... Men Provera er (slik jeg har forstått det) hormoner som er like de du selv skal ha på slutten av syklusen din, etter eggløsning. Slik jeg har fått beskjed om å bruke Provera: Jeg teller til 18 fra 1. mens dag. Den 18. dagen starter jeg på en 10 dagers Proverakur. Ca. 1-2 dager etter at jeg er ferdig med Provera får jeg mens. I skrivende stund er jeg akkurat ferdig med kur nr. 2. Har en igjen..... 1. gang jeg var ferdig med Provera blødde jeg MYE! 2. gang er det "normalt". Imellom blør jeg IKKE NOE! - Synes egentlig at det er rart at du skal velge selv?? - Uansett: LYKKE TIL! Takk for svar! Neida, jeg skal ikke velge selv. Jeg vil bare forstå hva de gjør, i stedet for å knaske den ene pillen etter den andre og prøve ut forskjellig uten å skjønne hva jeg egentlig tar og hva det skal gjøre Lykke til til deg også!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2012 #7 Skrevet 6. april 2012 Jeg leser i denne tråden at de ligner, men har forskjellige virkestoffer og oppfører seg litt forskjellig. Men jeg skjønner ikke helt hva det betyr http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=497498
-Pus- Skrevet 6. april 2012 #8 Skrevet 6. april 2012 Takk for svar! Neida, jeg skal ikke velge selv. Jeg vil bare forstå hva de gjør, i stedet for å knaske den ene pillen etter den andre og prøve ut forskjellig uten å skjønne hva jeg egentlig tar og hva det skal gjøre Godt poeng! Kanskje det er det man skal gjøre..sjekke ut på forhånd, så man vet hva man skal spørre om... Jeg er fornøyd med hva de gjør... Men jeg føler at de holder syklusen i gang.. (Er vel egentlig akkurat det de gjør...) Fremfor at kroppen fixer det selv.. Er mest spent på hva som skjer når jeg slutter med denne kuren etter 3 ganger... Klarer kroppen å gjøre det samme selv *krysse fingrene*
planleggeren Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Jeg teller til 18 fra 1. mens dag. Den 18. dagen starter jeg på en 10 dagers Proverakur. Ca. 1-2 dager etter at jeg er ferdig med Provera får jeg mens. I skrivende stund er jeg akkurat ferdig med kur nr. 2. Har en igjen..... Har også begynt på Provera, skal ta det i 10 dager, deretter stoppe står det. Men ingen beskjed om hvor lenge jeg skal holde opp. Hvor lenge gikk det før du startet opp på neste brett med 10-dagers? 1
Athene Skrevet 28. april 2012 #10 Skrevet 28. april 2012 Provera/Primolut er omtrent det samme. Disse gir en kunstig bortfallsblødning i det man stopper og ta dem etter ti dagers bruk. Hos de med blødningsforstyrrelser forsøker man disse for å se om det stabiliserer syklusen. Men i og med at dette er forsøkt hos deg er det ingen vits i å forsøke videre med noen av disse preparatene. De gir nemlig ingen eggløsning, og hjelper deg dermed ikke å bli gravid. Det første som må avklares er om du har eggløsning. Dette kan du gjøre selv gjennom å tempe (noe jeg anbefaler alle som har syklusforstyrrelser og ønsker å bli gravide), eller at du får tatt blodprøver gjennom syklusen for å måle progesteronverdier. Har du eggløsning av deg selv og lang nok lutefase (tid fra eggløsning til blødning) er det bare å prøve i vei før man forsøker videre medisinering. Har du eggløsning men lutefasesvikt kan progesteronpreparater hjelpe. Har du ikke eggløsning vil man forsøke Pergotime. Og så anbefaler jeg dere å få tatt en sædprøve av mannen før man begynner å herje med deg. Hos oss gikk jeg på diverse hormoner med tilhørende bivirkninger i ett år, før det ble konstatert at mannen hadde dårlig sædkvalitet på toppen av mine problemer. 1
-Pus- Skrevet 28. april 2012 #11 Skrevet 28. april 2012 Hvor lenge gikk det før du startet opp på neste brett med 10-dagers? I august fikk jeg beskjed om å kun ta en tablettkur.... (Det stoppet de store blødningene....men lagde ikke noen ny syklus.) I februar fikk jeg beskjed om å ta tre kurer....og skulle telle slik: 1 = 1. dags mens 2 = 2. dags mens 3 -17 (teller videre) Den 18. dagen etter 1.dags siste mens (eller dag 18 om du vil ) Starter jeg på en ny 10 dagers kur..... Venter til det begynner å blø....så er det på'n igjen med telling. (Jeg er VELDIG spent på om det blir noen ordnings på syklusen etter dette! Er på siste tablett i siste kur i dag.... *krysse fingrene*) Det første som må avklares er om du har eggløsning. Dette kan du gjøre selv gjennom å tempe (noe jeg anbefaler alle som har syklusforstyrrelser og ønsker å bli gravide), eller at du får tatt blodprøver gjennom syklusen for å måle progesteronverdier. --- Og så anbefaler jeg dere å få tatt en sædprøve av mannen før man begynner å herje med deg. Hos oss gikk jeg på diverse hormoner med tilhørende bivirkninger i ett år, før det ble konstatert at mannen hadde dårlig sædkvalitet på toppen av mine problemer. Jeg temper....men får det inntrykket at jeg ikke klarer å lese ut noen eggløsning fordi syklusen er sånn i kaos.... Tror jeg skal få time for å heller måle verdier.... Prøve av mannen.....ja kanskje det...
planleggeren Skrevet 28. april 2012 #12 Skrevet 28. april 2012 I august fikk jeg beskjed om å kun ta en tablettkur.... (Det stoppet de store blødningene....men lagde ikke noen ny syklus.) (Jeg er VELDIG spent på om det blir noen ordnings på syklusen etter dette! Er på siste tablett i siste kur i dag.... *krysse fingrene*) Problemet mitt er at jeg ikke har blødning i heletatt, sluttet på p-pillen i tidlig oktober, fikk mens ca 5 uker etterpå, og siden den gang har jeg ikke hatt spor av mens engang. Er nå ca 6 mnd siden, og er jo ordnings på syklusen jeg også håper på, huff... *krysser fingrene for oss begge* Du må fortelle hvordan det går da!
-Pus- Skrevet 28. april 2012 #13 Skrevet 28. april 2012 Føler med deg! Tror jeg er i samme båt....(Har bare seilt litt lenger... :gjeiper: ) Jeg sluttet med p-ring i august 2010. En blødning i april 2011. Blødning i hele juni-juli, 2011 ...som tok seg opp i august....viste seg å være MA.... Etter det: kaos Store forhåpnnger nå! -Måtte det gå fortere og lettere for deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå