Gå til innhold

Hund med "delt" bosted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg har veldig lyst på hund, men ulike ting ved livssituasjonen vår gjør at det ikke vil være riktig av oss å få hund akkurat nå. Men savnet etter en hund - både for kos, selskap og turer - er stort. Så vi har snakket litt om hvilke muligheter vi har.

Det vi allerede gjør i dag er å lufte andres hunder. Vi går turer og koser oss. Men vi må da avtale med eierne for hver gang om det passer, og så må vi komme oss til og fra dem som har hundene. Så det blir lite spontanitet over dette.

Vi lurer litt på om en hund kan trives med delt bosted? Altså at vi på en måte deler hund med noen andre. At hunden kan være hos oss i helger og ferier når vi har tid til den, og at den bor hos eierne sine ellers. Er dette forsvarlig? Eller vil det være stressfullt for en hund å bli dratt fram og tilbake på denne måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, det går ann en gang i blandt selvfølgelig (ved pass o.l), men å skulle basere seg på at hunden støtt og stadig skal frem og tilbake, ville i alle fall ikke jeg gjort. Jeg ville ventet til jeg hadde hatt en bedre mulighet/bedre boforhold til å ha hund! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke hundeekspert, men har jo hatt en del med hund å gjøre.

En i familien min er iallefall forvert. Dvs hunden eies av oppdretter og skal brukes i oppdrett, men den er hos forvert mye av tiden. Denne hunden stortrives iallefall hos mitt familiemedlem (jeg vet ikke noe om hvordan hunden er hos oppdretter da) og ser ikke ut som den stresses av det. Familiemedlemet mitt har den jo gjerne i lengre perioder da (dvs uker), men så er den hos oppdretter i perioder hvor det ikke passer å ha den og ved parring, valpekull ol.

Så kanskje det kan være et alternativ for dere?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hunden er stabil og harmonisk så tror jeg ikke det blir et problem.

Venninnen min anskaffet seg en hund for 5 år siden, ble til at jeg lånte han veldig ofte og han tilpasset seg begge steder kjempefint, det til tross for at jeg og venninnen min er to vidt forskjellige mennesker. Han hylte hver gang jeg kom for å hente han og ble så glad, når han kom tilbake så visste han nøyaktig hva han fikk lov til å ikke, han tok ingen skade av det:) Enden på visa var at jeg overtok han.

Jeg vet ikke hvordan en voksen hund som er vant til det samme miljøet vil reagere på det dog. Men avbalanserte hunder er veldig flinke på å tilpasse seg til en viss grad så lenge den har et flott (dobbelt)liv :)

Skrevet

Det kommer nok veldig an på hunden. Noen takler det fint og noen vil kanskje aldri finne roen.

Jeg og eks-kjæresten min flyttet fra hverandre og hunden bor nå hos begge to (han har den mest). Hunden tar det hele med stor ro, selv om han er en stresset type normalt - men han er veldig grei å ha med å gjøre så lenge han har kjente mennesker i nærheten. Hos meg (og kjæresten) har han slått seg til ro, med både barn og katt som kjæresten hadde fra før. Han er rolig og "normal" hjemme hos eks-kjæresten også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...