Gå til innhold

LEILIGHET FOR FØRSTE GANG- HAR DERE TIPS TIL INTERIØR- BUTIKKER?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Nå har jeg vært så heldig å blitt eier av en leilighet, men jeg trenger fortsatt alt interiøret. Har dere noen gode tips til interiørbutikker med rimelige priser, eller andre møbelbutikker. Trenger alt til leiligheten, så kunne trengt noen gode tips :takke:

Endret av Dinne
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikea har det meste du trenger!

Men først er det lurt av deg å tenke gjennom hvilken stil du ønsker å ha, for det er mange som kjøper fordi de trenger noe akkurat da (og det var det billigste alternativet), og så angrer de senere og kjøper heller noe nytt. Da er det faktisk bedre å investere i noen få, dyre ting i stedet for å ta det nest beste.

Feks kan du kjøpe fine og rimelig møbler på ikea, men kanskje må du supplere med enkelte møbler fra andre butikker. Og så kan du kjøpe fine puter og div pynteting andre steder :)

Skrevet

Ikea har det meste du trenger!

Men først er det lurt av deg å tenke gjennom hvilken stil du ønsker å ha, for det er mange som kjøper fordi de trenger noe akkurat da (og det var det billigste alternativet), og så angrer de senere og kjøper heller noe nytt. Da er det faktisk bedre å investere i noen få, dyre ting i stedet for å ta det nest beste.

Feks kan du kjøpe fine og rimelig møbler på ikea, men kanskje må du supplere med enkelte møbler fra andre butikker. Og så kan du kjøpe fine puter og div pynteting andre steder :)

Enig!

Og begynn med basistingene som seng, kjøkkenutstyr etc. så du kan sove, vaske deg og klærne dine, lage mat etc.

Og ikke innred leiligheten din etter sesong, det er bare tull, sats på en helårsstil.

Skrevet

Et lite interiørtips, som kanskje sier seg selv. (Men det gjorde ikke det da jeg ble revet med i innredningen av mitt første hjem for to år siden.. :sjenert: )

IKKE KJØP HVIT SOFA.. Jeg har ektorp sofa fra Ikea, og kjøpte hvite trekk. Det er lekkert, men etterhvert får du flekker på den som ikke går av. :/ Selv om trekket tåler vask på 60 grader..

Ellers kan du finne "alt" på ikea og supplere med ting fra andre interiørbutikker slik at det blir din egen stil. Kjøkkenutstyr for eksempel er veldig billig på Ikea.

Vi har også et teppe i stua fra Ikea som kostet oss rundt 1500, men andre steder koster nesten identiske tepper det tredobbelte.

AnonymBruker
Skrevet

Saumfar reklame du får i posten for tilbud , da kan du gjøre god kuppe på kvalitetsmøbler! Ellers anbefaler jeg som brukeren over her og finne ut hvilken stil du ønsker, før du begynner å handle inn..

Liker du at det er moderne? Enkelt og elegant?

Hjemmekoselig og elegant? Hvilke farger liker du osv :)

Gratulerer med leilighet,og lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fulgt med på finn.no og tatt turen innom Fretex. I tillegg til gode priser kan du også finne veldig fine ting som du ikke får kjøpt på Ikea eller Skeidar. Hvis du ikke har noen møbler og interiør fra før av kan det bli ganske kjedelig innredning dersom alt er kjøpt omtrent samtidig i kjedebutikker. Dersom du har tenkt til å kjøpe midlertidige møbler er i hvert fall brukt veien å gå. Eneste ulempen slik jeg ser det er at det krever en del mer innsats å handle brukt, men man kan få et stiligere hjem for en billigere penge. Et brukt spisebord med nye stoler (eller omvendt)er jo veldig populært for tiden.

Ting som er verdt å se etter er alle typer bord, kommoder og spisestoler. Sofa er kanskje ikke like enkelt å finne, men det er mulig å gjøre kupp der også, men men akkurat her ville jeg kanskje investert litt i en ny en. Eneste jeg ikke ville ha kjøpt brukt er madrasser. Servise, kopper og glass er nok billigere på ikea enn brukt, samme med fat, skåler, vaser og lysestaker, men f.eks. på Fretex kan man finne mye finere ting som kan være verdt litt ekstra.

AnonymBruker
Skrevet

Ikea utnyttet arbeidskraft fra konsentrasjoneleirene. Da kan du like godt sette frem en lampe laget av hud fra jøder. Kjøpe heller fra Bohus, Jysk eller noen av de mer skikkelige butikkene. De som ikke utnytter arbeiderne sine.

Skrevet

Jeg har funnet mye fint og rimelig på Bohus, Skeidar og A-møbler.

Jeg har også noen møbler fra IKEA og Jysk, men har endret knotter etc for å gjøre de mine. Sjekk: www.ikeahackers.net

Gjest EryMax
Skrevet

Å jeg har ikke tilgang på IKEA, så hvor kan jeg handle greier til min nye leilighet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det til et poeng å kjøpe mest mulig brukt(utenom hvitevarer - det er fint å ha garanti etc på).

Jeg ville trålet Finn, loppemarkeder og diverse bruktbutikker.

Jeg har også fått tak på en skjenk jeg hadde lett etter i nesten 2 år på diverse markeder ved å spørre en brukthall om de kunne ta kontakt når de fikk de tinn(de forsvinner så fort) - og det gjorde de :)

Jeg hadde brukt litt ekstra penger på bruktsofaen(kjøpt en fin til halv pris), så hadde jeg brukt resten av pengene på langt billigere bruktmøbler en kan male over.

Det blir knallfint om man gjør det litt skikkelig(pusser ned etc).

AnonymBruker
Skrevet

Loppemarked, bruktbutikker, skraphandler som ikke holder kun på med metall (disse finnes i alle byer bare man følger med), skeidar er ganske billig, jysk (ikke møbler, de skranter veldig fort), bor dere på sunnmøre kan man kjøpe sofa direkte fra fabrikken, noen bønder og pensjonerte driver med treverk på hobbybasis.

Åhlens har masse stilig interiør/kjøkken/tekstil/bad og gode tilbud i medlemsklubben (min favoritt). Indiska har også mye tøft til interiøret. Kid og princess har også mer enn bare gardiner og sengetøy.

Mye godt kan komme ut av finn.no om man drar frem malerkosten.

Som nevnt bør du finne ut hva stilen din er. Hold de store møblene enkle og versitale også kan du plukke et par unike møbler for å gjøre det litt mer spennende om du vil, tekstiler kan man bytte på så ofte man vil. Er du litt rådvill på farger er det en god regel å tenke at de fleste farger funker sammen så lenge de for det meste er i samme metning og valør. Eller renhet og dybde om du vil.

Prøv å planlegg hver sone (tvkrok, arbeidskrok, spisekrok osv) og tenk over hvor mye lagringsplass du trenger når du kjøper møblene og hyller/skap.

Ble litt ivrig nå. :fnise: Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...