Dennedama Skrevet 4. april 2012 #1 Skrevet 4. april 2012 Jeg og min eks har hatt privat avtale når det gjelder barnebidrag. Jeg har vært alene med barna siden de var 1 og 2 år. De er nå snart 8 og 9. Jeg har vært godtrodende og har fått ca halvparten av det jeg har hatt krav på. Siden han nesten har sluttet å ha samvær med barna i tillegg måtte jeg ta et oppgjør med han, og ble enig om en sum som skulle være riktig iflg. Nav sin kalkulator. Han skulle i tillegg betale en ekstra sum om han ikke hadde barna minst en natt i mnd. Han har delvis fulgt opp, men ikke helt. Nå har han hatt nye endringer i sin privatsituasjon, og jeg får igjen ca 2000 for lite i mnd. Om jeg sier at jeg vil ta det gjennom Nav blir det på en måte litt ubehagelig. Han kommer til å bli rimelig sur, og jeg er dessverre litt pinglete! og liker ikke å stille krav. Vil dere si at det er bare å komme seg til Nav og at jeg er tåpelig?
Gjest Doh Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Kom deg til NAV, nå er du tåpelig! Sånn, det var det du ville at vi skulle si. Men for å komme med et litt mer utfyllende svar: Han vet at alternativet til privat avtale er avtale gjennom NAV. Når han velger å bryte den private avtalene har han derfor på en måte tatt valget for deg, dere må få en avtale gjennom NAV. Ikke ha dårlig samvittighet, det er han som ikke stiller opp for barna og du har ingen grunn til å være "snill" mot han ved å la han komme seg unna de økonomiske forpliktelsene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 VI hadde privat avtale, men etter mye rot og tull med bidrag så tok jeg det via nav. Orket ikke mere..... exen kunne finne på å la være å betale fordi han og dama skulle på weekendtur, så da ville han heller betale to uker senere. Eller den ene gangen han hadde 1 uke sommerferie med barnet så holdt han igjen halve bidraget.... Dette er en mann med over en halv million i årsinntekt, har nedbetalt bolig og god økonomi........han har heller nesten ikke samvær, etter eget ønske, for helgene vil han ha med sin nye samboer.... Så nå går det via nav, pengene kommer inn når de skal, hvis de ikke kommer inn så får jeg bidragsforskudd... Ta kontakt med nav! 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Om dere bruker NaV sin kalkulator, og han betaler det han skal ifølge denne så betaler han faktisk mer enn det han skal om dere plusser på tillegg om han ikke har barnet. Tar du det via NAV kan det godt hende at beløpet blir mindre. NAV kalkulatoern tar ikke hensyn til en del ting. Tar du det via nav slipper du å gå å iritere deg på at du ikke får det du skal av eksen, men husk da at du har valgt å ikke ha privat avtale. Far skal da ikke måtte dekke noe utover kost og losji ved samvær. Mange glemer dette når de blander inn det offentlige...
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Kom deg til NAV, nå er du tåpelig! Sånn, det var det du ville at vi skulle si. Men for å komme med et litt mer utfyllende svar: Han vet at alternativet til privat avtale er avtale gjennom NAV. Når han velger å bryte den private avtalene har han derfor på en måte tatt valget for deg, dere må få en avtale gjennom NAV. Ikke ha dårlig samvittighet, det er han som ikke stiller opp for barna og du har ingen grunn til å være "snill" mot han ved å la han komme seg unna de økonomiske forpliktelsene sine. Helt enig, for han velger jo dette selv når han ikke holder seg til avtalen.
Gjest damen Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Jeg vil si at om dere har et godt samarbeide og at samvær/bidrag generelt sett fungerer så har dere det best med en privat avtale. Om bidraget uteblir, kommer ofte for sent, om samvær ikke følges eller det er uro dere imellom bør dere ta det via NAV. Da fjerner dere et moment for potensiell konflikt. 2
Gjest annemor30 Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 Det rettferdigste er at dere tar det via NAV.. For begge parter. Da får du bidraget når du skal, slipper konflikter og han betaler det han skal for det regner NAV ut:) Enkelt og greit:)
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Det rettferdigste er at dere tar det via NAV.. For begge parter. Da får du bidraget når du skal, slipper konflikter og han betaler det han skal for det regner NAV ut:) Enkelt og greit:) Merk; da betaler han det han skal, du plikter å stå for alle utgifter knyttet til barnet. Å spør om mer er direkte frekt og urettferdig. Ved privat avtale kan dere avtale mer fleksibelt...
eva-80 Skrevet 4. april 2012 #9 Skrevet 4. april 2012 Nav, deffinitivt.... funker utmerket hos oss. veldi bra samarbeid, alle vet hva man skal forholde se til
Gjest Tidssone Skrevet 4. april 2012 #10 Skrevet 4. april 2012 NAV-kalkulatoren viser også hvor mye BY max kan betale. Dette er summen som gjelder uansett antall barn. NAV beregner det det koster pr barn utfra kalkulatoren, ser på hvilken sum BY max kan betale og dersom summen for flere barn overstiger det BY max kan betale, så får BM det BY max kan betale.
Gjest annemor30 Skrevet 4. april 2012 #11 Skrevet 4. april 2012 Merk; da betaler han det han skal, du plikter å stå for alle utgifter knyttet til barnet. Å spør om mer er direkte frekt og urettferdig. Ved privat avtale kan dere avtale mer fleksibelt... Jaja,men han skal da ikke betale mer enn han skal han heller... Samtidig så er det lettvint å drøye betalingen via NAV også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå