AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Jeg sliter med lite energi og dårlig søvn på grunn av sykdom, og vurderer å endre på kostholdet mitt for å se om det kanskje kan bli litt bedre da. I tillegg kunne jeg ønske å gå ned noen kilo. Problemet mitt er at jeg er veldig kresen, og skjønner ikke hva jeg skal spise som jeg både liker, blir mett av, får energi av og som også kan hjelpe meg til å gå ned i vekt. Det meste som blir foreslått som sunn mat er ting jeg rett og slett ikke liker, eller som jeg ikke blir mett av. Jeg spiser ikke så veldig usunt, men det blir veldig mye godteri i tillegg til vanlig mat. Har et enormt sukkersug hver eneste dag, etter jeg har spist middag kommer det nesten med en gang. Er det noen som har noen gode råd..?
Gjest Nanne70 Skrevet 4. april 2012 #2 Skrevet 4. april 2012 Det viktigste du gjør, er faktisk å slutte å spise så mye godteri! Det er det som gir deg det enorme sukkersuget, fordi det gjør blodsukkeret ditt ustabilt. Kan du gi noen stikkord når det gjelder mat du liker og ikke liker, og hvordan kostholdet ditt er pr. i dag?
Tullepia Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Kresenhet handler ofte om dårlige erfaringer fra barndommen (eller nyere tid). En del mat har "voksne" smaker man må lære seg å like (for eksempel blåmuggost). Det handler om å våge å prøve, våge å smake, og det handler mye om gode råvarer og riktig tilberedning. Det er ikke rart mange har aversjon mot grønnsaker, når det de fikk hjemme var ihjelkokte, frosne grønnsaker av dårlig kvalitet. Våger man så prøve ferske kvalitetsgrønnsaker kokt riktig vil man få en helt annen opplevelse. Så: smak og prøv. Ta utgangspunkt i den maten du liker. Et eksempel: Sett at du liker stekt kyllingfilet. Skjær kyllingfileten i løvtynne skiver, legg mozarellaost i mellom to skiver og surr sammen med spekeskinke. Stek i panne til gjennomstekt. Server med potetmos (to-tre kokte poteter most sammen med en klatt margarin og melk og en dæsj persille). Her får du prøvd minst en ny smak: mozarella. Den har en mild og god smak. Sammen med den litt saltere spekeskinken blir det en balansert smak, og kyllingen blir saftig og god. Og som Nanne sier: kutt ut godteriet. Du har et ekstremt søtsug fordi du ikke får i deg nok næringsstoffer pga "kresenheten" din. Prøv heller å spise mat i stedet. Bruk søtsuget som en brekkstang til å prøve ny mat! 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Om du spiser mye sukker og salt så kan smaksløkene dine være litt "ødelagt". Sunn mat er dødsgodt når man venner av seg søtsaker og finbakst. Velg en grønnsak (eller hvilken som helst sunn mat du ikke liker) og finn forskjellige metoder å tilberede den på, noen liker woket, noen liker gratinert, noen liker bakt, noen liker kokt, noen liker grillet og noen liker dampet. Hvis det ikke er bra nok kan du utforske med marinader og sauser som du kan blande de inn i. Østerssaus og teriyaki (den lager jeg fra bunn av) brukes flittig her i huset. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Jeg vet at det er godteriet som gjør at jeg får søtsug, det er en skikkelig dårlig vane som bare er alt for vanskelig å legge fra seg. Jeg spiser bare godteri på kvelden, fordi jeg får et skikkelig søtsug etter å ha spist middag. Jeg er alt for mett til å klare å spise "ordentlig" mat, så da blir det snop i stedet. Jeg spiser stort sett to måltid for dag, et når jeg har stått opp og midddag. Til frokost spiser jeg et par halvgrove rundtstykker med feks ost eller smøreost. Middag inneholder nesten alltid ris eller pasta, og jeg spiser stort sett kylling eller kjøttdeig. Jeg vet jeg burde ha spist flere måltider for dag, men jeg er ikke sulten mellom frokost og middag, og etter middag blir det så sent å spise. Men jeg kan jo prøve å legge til et måltid til på kvelden, kanskje det også kan hjelpe på sukkersuget? Det jeg ikke liker, er det aller meste av grønnsaker og frukt. Av grønnsaker kan jeg spise løk, salat og mais, eller bearbeidede produkter som potetmos eller chips. Jeg spiser ikke fisk, og er ikke så veldig begeistret for rent kjøtt men spiser noe av det likevel. Jeg har smakt veldig mye mat, da mine foreldre har vært flinke til å servere mye forskjellig mat da jeg var liten, men jeg blir bare mer og mer kresen jo eldre jeg blir. Synes det er veldig vanskelig å spise variert, siden det er så veldig mye jeg ikke liker. TS
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Søtsuget kan nok komme fordi du spiser alt for lite i løpet av dagen. 1
Spøkelse Skrevet 4. april 2012 #7 Skrevet 4. april 2012 Har en venninne som "ikke likte" noenting, men så mannet hun seg opp og bestemte seg for å prøve mye forskjellig. Plutselig fant hun ut at det var mye hun likte, gitt. Nå spiser hun til og med sushi :D Hehe. Prøv å tilberede "nye" ting (som du kanskje husker at du "ikke liker" fra lenge siden av) sammen med ting du allerede liker. Kylling går jo sammen med nesten alt. Noen grønnsaker blir nesten uspiselige om de f.eks er overkokt, så pass på at du ikke ødelegger ved å gjøre ting nesten til mos før du spiser Vet du noe om hvorfor du ikke liker frukt? Det finnes jo så mye forskjellig innen frukt, syrlige frukter, bitre frukter, veldig søte frukter, mange forskjellige konsistenser osv.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #8 Skrevet 4. april 2012 Søtsuget kan nok komme fordi du spiser alt for lite i løpet av dagen. Men det kommer alltid rett etter jeg har spist middag, når jeg er mett. Jeg kan jo prøve å legge inn et måltid på kvelden i stedet for snop, men jeg ser ikke helt hvordan jeg spiser for lite..? Har en venninne som "ikke likte" noenting, men så mannet hun seg opp og bestemte seg for å prøve mye forskjellig. Plutselig fant hun ut at det var mye hun likte, gitt. Nå spiser hun til og med sushi :D Hehe. Prøv å tilberede "nye" ting (som du kanskje husker at du "ikke liker" fra lenge siden av) sammen med ting du allerede liker. Kylling går jo sammen med nesten alt. Noen grønnsaker blir nesten uspiselige om de f.eks er overkokt, så pass på at du ikke ødelegger ved å gjøre ting nesten til mos før du spiser Vet du noe om hvorfor du ikke liker frukt? Det finnes jo så mye forskjellig innen frukt, syrlige frukter, bitre frukter, veldig søte frukter, mange forskjellige konsistenser osv. Jeg prøver ting jeg ikke liker med jevne mellomrom, men jeg synes bare det blir mer ekkelt for hver gang.. Jeg er veldig glad i sitrusfrukt, men jeg er allergisk så jeg kan ikke spise det. De fruktene jeg tåler liker jeg ikke noe særlig, men spiser et eple i ny og ne.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Jeg drar opp igjen denne, og lurer på om det er fler som har noen gode tips? Siden jeg startet denne tråden har jeg forsøkt å kutte litt ned på snop, og har nok spist litt mindre av det selv om jeg fortsatt spiser en del. Når jeg tenker over det så spiser jeg faktisk ikke så mye vanlig mat, så jeg synes det er rart at jeg bare fortsetter å gå opp i vekt. Jeg har lest at jeg burde spise omtrent 2000 kcal for dagen, men det er kanskje for mye for meg?
Gjest Nanne70 Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Jeg drar opp igjen denne, og lurer på om det er fler som har noen gode tips? Siden jeg startet denne tråden har jeg forsøkt å kutte litt ned på snop, og har nok spist litt mindre av det selv om jeg fortsatt spiser en del. Når jeg tenker over det så spiser jeg faktisk ikke så mye vanlig mat, så jeg synes det er rart at jeg bare fortsetter å gå opp i vekt. Jeg har lest at jeg burde spise omtrent 2000 kcal for dagen, men det er kanskje for mye for meg? Snop er veldig energirikt (kaloririkt), så hvis du fortsatt spiser en del av det, så kan det hende at du får i deg flere kalorier enn det du forbrenner, selv om du spiser lite vanlig mat. Hvor høyt energiinntaket ditt bør være, er avhengig av faktorer som bl.a. kjønn, høyde, vekt og alder. En kvinne på 25 år, som er 165 cm høy og veier 60 kg, trenger f.eks. ca. 1950 kcal/dag ved rolig mosjon 1-3 ganger i uka, for å holde vekten. Skal hun ned i vekt, bør hun ha et kaloriunderskudd på ca. 500 kcal/dag. Du kan regne ut ditt omtrentlige kaloribehov her. Jeg vet ikke hvilken type snop du spiser og hvor mye, men en pose potetgull på 200 g gir 1000-1200 kcal og en liten sjokolade på 70 g gir 350-400 kcal, så hvis du koser deg med det på kvelden har du jo fått i deg mesteparten av dagsbehovet ditt bare der. Og selv om to rundstykker med ost og en middag med kylling/kjøttdeig og ris/pasta ikke er mye, så er det uansett mer enn de kaloriene du har "tilgode" etter potetgullet og sjokoladen, for å si det sånn. 100 g tørr pasta - som ofte blir oppgitt som èn porsjon - gir forøvrig ca 350 kcal. Du trenger ikke gå bananas med kaloritelling eller noe sånt, men det kan være greit å ha noenlunde peiling på energiinntak og -forbruk hvis du ønsker å gå ned i vekt.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Jeg har ganske god oversikt over hvor mange kalorier det er i den maten jeg spiser, og det er derfor jeg synes det er rart vekten går oppover. Hadde den stått stille hadde jeg skjønt det, ettersom jeg ligger omtrent på den summen kcal jeg skal ha i følge kalkulatoren. Uansett, så er ikke det viktigste for meg å gå ned i vekt, men å få mer energi på grunn av bedre kosthold. TS
Gjest _Blomsten_ Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Det er vel ikke noe som heter "ikke liker" i voksen alder. Barn er kresne fordi de ikke vet bedre, men voksne spiser maten fordi den inneholder næringen vi trenger å få i oss. Jeg at visse ting jeg ikke klarer å spise, og som medfører at jeg får grøssninger og brekninger når jeg prøver å spise det, men er det det du mener når du sier det er ting du ikke liker? Mat smaker ikke som godteri, og enkeltgrønnsaker i seg selv smaker ikke noe spesielt før det er tilberedt og sammensatt på en spesiell måte. Det samme med kjøtt. Det må tilberedes for å bli godt. Klarer du å true ned maten du ikke liker eller får du brekninger så det bli helt umulig? 2
Gjest mari kontrari Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 Dersom du liker potetmos kan du prøve å lage mos av andre grønnsaker også, feks kålrot, gulrot, blomkål. Det finnes mange enkle oppskrifter om du søker på nett. Liker du tomatsaus til pasta? Og lasagne? Da er det veldig mye som kan gjemmes oppi sausen av grønnsaker, slik at du får nok av det. Om du spiser mye kjøttdeig kan du prøve å bytte ut halvparten med enten bønner, linser eller biter av gulrot/sopp/løk/squash, slik at det blandes litt inn med kjøttdeigen og tar smak av saus og krydring. Hakket spinat merker man nesten ikke smaken av i en tomatsaus. råkost av feks gulrot kan du kanskje like selv om du ikke liker gulrot? Når jeg var barn hadde vi typisk en spiseskje husholdningssaft (uutblandet) over av alle ting - fikk meg til å spise et tonn med gulrot i hvertfall. Om du ikke har en stavmikser ville jeg skaffet meg det - da kan du lage mos og pureer av grønnsaker til å spise som det er eller til å blande i sauser. 1
Gjest Grønnblomst Skrevet 18. april 2012 #15 Skrevet 18. april 2012 Jeg sliter med lite energi og dårlig søvn på grunn av sykdom, og vurderer å endre på kostholdet mitt for å se om det kanskje kan bli litt bedre da. I tillegg kunne jeg ønske å gå ned noen kilo. Problemet mitt er at jeg er veldig kresen, og skjønner ikke hva jeg skal spise som jeg både liker, blir mett av, får energi av og som også kan hjelpe meg til å gå ned i vekt. Det meste som blir foreslått som sunn mat er ting jeg rett og slett ikke liker, eller som jeg ikke blir mett av. Jeg spiser ikke så veldig usunt, men det blir veldig mye godteri i tillegg til vanlig mat. Har et enormt sukkersug hver eneste dag, etter jeg har spist middag kommer det nesten med en gang. Er det noen som har noen gode råd..? Det første du bør gjøre er å begrense godteriene til en gang i uka. Snop har tomme kalorier. Det gir rask energi, men ingen næring. I stedet skyter blodsukkeret ditt i været, for så å stupe nedover på kort tid. Altså får du ikke benyttet deg av sukkeret, og det omdannes til fett i stedet. Det er også bedre for fordøyelsen å spise mindre måltider, og oftere, enn å spise få og store. Da går fordøyelsen lettere, og du holder blodsukkeret stabilt, slik at du ikke får et sånn enormt søtsug. Spiser du grove kornprodukter, metter det lenger enn fine kornprodukter, og du blir ikke så fort sulten. Tror det var hver 3 time det er anbefalt å spise, og maks 4 timer. Mellommåltider går også an, hvis det går lenge mellom måltidene. En gulrot, et stykke kålrot, en neve nøtter, et eple, eller en banan f.eks. Hva er det forresten du ikke liker, siden du sier du er så kresen? 1
Gjest Marmot Skrevet 18. april 2012 #16 Skrevet 18. april 2012 Jeg har ganske god oversikt over hvor mange kalorier det er i den maten jeg spiser, og det er derfor jeg synes det er rart vekten går oppover. Hadde den stått stille hadde jeg skjønt det, ettersom jeg ligger omtrent på den summen kcal jeg skal ha i følge kalkulatoren. Da har du enten telt feil, eller du er fullstendig inaktiv. Ingen går opp i vekt av å spise mindre enn de bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #17 Skrevet 18. april 2012 Klarer du å true ned maten du ikke liker eller får du brekninger så det bli helt umulig? Det varierer fra mat til mat. Noe kan jeg klare å tvinge i meg, men jeg synes det er veldig vondt. Dersom du liker potetmos kan du prøve å lage mos av andre grønnsaker også, feks kålrot, gulrot, blomkål. Det finnes mange enkle oppskrifter om du søker på nett. Takk for flere gode tips, det jeg har sitert her likte jeg veldig godt. Det er noe jeg kommer til å prøve ut. Det første du bør gjøre er å begrense godteriene til en gang i uka. Snop har tomme kalorier. Det gir rask energi, men ingen næring. I stedet skyter blodsukkeret ditt i været, for så å stupe nedover på kort tid. Altså får du ikke benyttet deg av sukkeret, og det omdannes til fett i stedet. Det er også bedre for fordøyelsen å spise mindre måltider, og oftere, enn å spise få og store. Da går fordøyelsen lettere, og du holder blodsukkeret stabilt, slik at du ikke får et sånn enormt søtsug. Spiser du grove kornprodukter, metter det lenger enn fine kornprodukter, og du blir ikke så fort sulten. Tror det var hver 3 time det er anbefalt å spise, og maks 4 timer. Mellommåltider går også an, hvis det går lenge mellom måltidene. En gulrot, et stykke kålrot, en neve nøtter, et eple, eller en banan f.eks. Hva er det forresten du ikke liker, siden du sier du er så kresen? Som sagt holder jeg på å kutte ned på godteriet. Målet er å spise det bare en eller max to dager i uka. Jeg synes det er vanskelig å spise mange små måltider, for jeg skjønner ikke NÅR jeg skal spise dem. Om jeg skal spise 3-4 timer etter middag så blir det alt for sent med tanke på søvnen, jeg liker ikke å legge meg med full mage. Mellom frokost og middag er jeg sjelden sulten. Jeg liker ikke så mye kjøtt, det eneste jeg liker er kylling og kjøttdeig. Jeg kan også spise biffkjøtt dersom jeg må, men det er ikke noe jeg liker. Jeg spiser ikke fisk, og ikke grønnsaker (med noen få unntak). Spiser veldig få sorter pålegg, liker egentlig ikke brød men noen få sorter kan jeg like dersom det er ferskt. Da har du enten telt feil, eller du er fullstendig inaktiv. Ingen går opp i vekt av å spise mindre enn de bruker. Jeg er veldig lite aktiv ja, men det kan jo hende at det resultatet jeg får på BMR-kalkulatoren ikke stemmer så veldig bra for min kropp. Jeg regner med at dette er forskjellig fra person til person, selv om man har samme kroppsmasse, alder og kjønn. TS
Gjest Nanne70 Skrevet 18. april 2012 #18 Skrevet 18. april 2012 Jeg er veldig lite aktiv ja, men det kan jo hende at det resultatet jeg får på BMR-kalkulatoren ikke stemmer så veldig bra for min kropp. Jeg regner med at dette er forskjellig fra person til person, selv om man har samme kroppsmasse, alder og kjønn. TS I perioder der jeg har vært inaktiv har jeg faktisk opplevd å legge på meg selv om jeg ikke har tilført kroppen mer energi enn jeg skulle jf BMR, så det er nok absolutt en mulighet, ja. Er det mulig for deg å øke aktivitetsnivået ditt?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #19 Skrevet 18. april 2012 Nei mer aktivitet er dessverre ikke en mulighet akkurat nå. Men da bør jeg kanskje ligge på noen kcal under det jeg blir anbefalt av den kalkulatoren.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #20 Skrevet 18. april 2012 Du er ikke kresen, du er sær. Kresen er en hedersbetegnelse - en som er kvalitetsbevisst og ikke nøyer seg med dritt. Du, der i mot, er sær og barnslig. Så lei av at de begrepene blandes. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå