Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg veldig tidlig ute med dette spørsmålet, men det skader jo ikke å være forberedt!

I løpet av dette året eller det neste, antas det at vi får kjøpt oss et småbruk.

Jeg har så lyst til å ha høner på tunet! Jeg har tittet litt rundt, og prøver å finne frem til en hønerase som ikke er spesielt flyvedyktig, og som er flink til å legge egg. Gjerne store egg. Sålangt tror jeg Araucana, Kochin, Sussex eller Wyandotte kan være ålreite alternativer?

Hvor mange høner bør man starte med? Vi ønsker i grunn bare å være selvforsynte med egg i første omgang. Kanskje vi heller kan ekspandere hvis vi synes hønseholdet går fint.

Trenger man en hane?

Kan flere hønseraser gå sammen, eller bør man helst ha en flokk med samme rase?

Anjah :goodbye:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her startet vi forsiktig med 10 høns og en hane. Alle sammen den gode gamle Jærhønsa, og utvidet like etter med noen Susex og Sort Minorka. Alle sammen går løse sammen, og det blir lite kyllinger av det enda siden vi ikke har rugemaskin. De er med andre ord kun eggleggere, og ikke noe mer. Så da har det ikke så mye å si med rasene :)

Vi har 1 hane og rundt 20 høns, og har bestilt 50 kyllinger (Flere Sussex og jærhøns, og Kochin) Regner med at rundt halvparten av disse vil bli haner, så vi er nødt til å få vekk mestparten av dem.

Om dere kun skal ha høns for kosen og eggene si skyld, og dere er en gjennomslittlig familie så holder det med 4-5 høns og en hane. Dere bør også velge voksne høns, slik at dere får fin størrelse og flere egg i første omgang. Det tar ei stund før de begynner å legge egg, og det tar ei stund før det blir "skikkelig" egg av det, så voksne foran dagskyllinger kan være lurt :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere med høns på tunet: Blir de ikke spist av rev og rovfugl? Jeg har vokst opp på gård med høns på tunet, og de ble spist en etter en :gjeiper: Spesielt rovfugl er utrolig kjappe. Stuper ned og knabber ei høne.

AnonymBruker
Skrevet

^Meg over her :) Artig historie fra da vi hadde en hønseflokk og ingen hane. En av hønene begynte å gale! Haha! Var forferdelig falskt og rart å høre på. Naturen er artig :)

• Liker 1
Skrevet

Lite spørsmål fra en uvitende her: Må man ha en hane i kurven for at hønene skal legge egg, eller er det litt for syns skyld? Og om eggene blir befruktet, har man mange dager på seg før det merkes at det er et befruktet egg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite spørsmål fra en uvitende her: Må man ha en hane i kurven for at hønene skal legge egg, eller er det litt for syns skyld? Og om eggene blir befruktet, har man mange dager på seg før det merkes at det er et befruktet egg?

Trenger ingen hane. Vi hadde en hane bare for variasjonen egentlig :)

Skrevet

Trenger ingen hane. Vi hadde en hane bare for variasjonen egentlig :)

Takker :)

Skrevet

Jeg har også veldig lyst på høns om noen år. Både for kosens skyld men også for å få egne egg. Lykke til :)

Skrevet

Hei, TS her.

Nå har jeg meldt meg inn på fugleportalen.no, hehe.

Jeg fikk anbefalt å starte med 8-10 høns. Og dersom hønene skal gå på tunet, er det fint å ha en hane. Den fungerer på en måte som "bodygard", og er litt behjelpelig til å holde unna hauk og rev.

Jeg fikk forresten anbefalt rasen Australorps som en god egglegger. Både sommer som vinter. Den har dessuten et godt og rolig lynne, som sikkert er gunstig for en førstegangs hønepasser!

Jeg lurer også på dette med hanen og befruktede egg! Hvordan blir det egentlig kyllinger???

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en hane for å få befruktede egg, men hønen legger egg uansett. Hanen vil være en slags vokter i flokken som også passer på intern krangling og hakking mellom hønene.

Har selv australorps og anbefaler dem på det varmeste - både med tanke på lynne og egglegging ;)

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Du kan fint spise befruktede egg (de er sannsynligvis det så lenge man har en hane).

Men legg de kjølig etter plukking.

For at det skal bli kyllinger må de ruges på i 21 dager i 37.7 grader ca. (Rugemaskin eller en av hønene bestemmer seg selv for å ruge. Da er den ei klokkhøne).

Men hvis dere skal ruge ut kyllinger selv, så må hanen ha vært sammen med hønene i minst 3 uker for å garantere at eggene er befruktet (men det hender at de er ubefruktet også).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...