AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Mine foreldre skilte seg for mange år siden, og det hele endte med en vanskelig rettssak med anklager og beskyldninger mot hverandre. Rettsaken gikk ut på hvem av de jeg skulle bo hos. Nå har jeg blitt voksen, og har et ønske om å se arkene fra denne rettssaken (altså, regner med de er lagret en plass hvor alle rettssaker blir lagret). Har jeg rett til det? I så fall, hvor? Og hvis jeg har rett, vil mine foreldre og andre parter få vite at jeg har fått papirene?
Gjest padawan Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 hør med Domstoladministrasjonen. De vet i det minste hvilken domstol du skal henvende deg til. antageligvis gikk saken i tingretten du "sogner" til.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #3 Skrevet 4. april 2012 Du får nok ikke tak i alle papirene, men det du sikkert kan finne er dommen (rettsavgjørelsen) i saken. Dommen vil inneholde et sammendrag av partenes anførsler. Ingen andre vil få beskjed om at du har bedt om en kopi av dommen. Du finner kontaktinformasjon til tingretten på domstol.no. Prøv først den tingretten foreldrene dine "tilhørte" under saken. (Bodde de f.eks. i Oslo er det Oslo tingrett.) Der står også dette: "I sivile saker gir tvistemålsloven § 135 annet ledd som hovedregel enhver rett til å kreve utskrift av en rettsavgjørelse i en bestemt sak og av rettsbøker for øvrig hvis de ikke er ført i rettsmøte for lukkede dører." Hvis dette ikke hjelper ville jeg tro at begge foreldrene dine har kopi av papirene. Kan du spørre en av dem? (Evt. ta en kikk etter papirene en gang du er hjemme alene?)
Gjest padawan Skrevet 4. april 2012 #4 Skrevet 4. april 2012 Bodde de i Oslo kan det også hende saken ble behandlet hos Oslo byfogdembete.. bare sånn for å pirke litt.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2012 #5 Skrevet 4. april 2012 Du er nødt å være å part i saken og det er du nok ikke. Da har du ikke krav på innsyn.
Gjest padawan Skrevet 4. april 2012 #6 Skrevet 4. april 2012 Det er Tvistelovens § 14 som bestemmer hvem som har innsyn i saker. Jeg tror TS bør se på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå