Gå til innhold

Treningsrekkefølge

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Som tråden sier. Hva er best for kroppen?

Hvis du har en treningsøkt med både utholdenhet og styrke, bør man ta styrke eller utholdenhet delen først?

Personlig liker jeg best å trene utholdenhet først, fordi kroppen da er varm. Føler jeg orker mindre hvis jeg trener styrke først.

Vær så snill. Ikke svar hvis du ikke har noe peiling. Lurer på hva som er best, og hvorfor.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rastl0s
Skrevet

Kommer an på målet ditt, men uansett hva målet er ville jeg valgt å kjøre de på egne dager.

Om målet er å brenne fett så fungerer det jo å kjøre geriljakardio først f.eks. men hadde vært lurere å satt opp ordentlige kondisjons/fettforbrenningsøkter ved siden av styrkedelen og ikke etter hverandre.

Eller du kan trene sirkeltrening? doggcrap/crossfit fungerer også.

Altså styrke med høy intensitet.

Skrevet

Jeg trener alltid 40min cardio først, deretter 30min styrke....... Aner ikke om det er korrekt, men jeg foretrekker det sånn.... Tøyer 10min etterpå.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Det fungerer, men det vil kunne gjøre noe med effekten av styrketreningen. Du vil ikke kunne gi like mye og 10 min. geriljakardio kan ha like bra effekt som 40 min. kardio forresten.

Men man bør variere såklart. Men optimalt er det å dele det opp i egne dager.

Skrevet

Har lest og hørt mye forskjellig om det. Det som oftest går igjen er at man bør trene det man vil bli best på først i økta. Leste senest i dag (i iform..) at om man f.eks løpte lenge før styrke, kunne det gå ut over balansen og prestasjonen på styrkeøvelsene. Synes det hørtes fornuftig ut å variere litt fra dag til dag.

Personlig kan jeg godt ha en lang kondisjonsøkt før jeg trener styrke på overkropp, men om det er bena som skal til pers varmer jeg opp kort på ellipsemaskin eller tredemølle, gjør dynamisk oppvarming og trener så styrke på ben. Om jeg har noe til overs etterpå da, kan det hende jeg trener litt mer kardio, men får som regel trent nok kardio ellers i uka uansett, så det er sjelden det blir sånn.

Skrevet

Jeg trener 4-5 økter i uken.... kardio først, deretter styrke også å tøye ut... Føler meg i relativt god form da. Har og en hund som jeg går på tur med 2-3 ganger daglig....

Skrevet

Har lest og hørt mye forskjellig om det. Det som oftest går igjen er at man bør trene det man vil bli best på først i økta. Leste senest i dag (i iform..) at om man f.eks løpte lenge før styrke, kunne det gå ut over balansen og prestasjonen på styrkeøvelsene. Synes det hørtes fornuftig ut å variere litt fra dag til dag.

Personlig kan jeg godt ha en lang kondisjonsøkt før jeg trener styrke på overkropp, men om det er bena som skal til pers varmer jeg opp kort på ellipsemaskin eller tredemølle, gjør dynamisk oppvarming og trener så styrke på ben. Om jeg har noe til overs etterpå da, kan det hende jeg trener litt mer kardio, men får som regel trent nok kardio ellers i uka uansett, så det er sjelden det blir sånn.

Viktig å bytte sko mellom f.eks løpetrening og styrke da, siden løping krever demping og styrke sko som ikke har så mye demping.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Jeg trener 4-5 økter i uken.... kardio først, deretter styrke også å tøye ut... Føler meg i relativt god form da. Har og en hund som jeg går på tur med 2-3 ganger daglig....

Såklart, all trening er god trening. Fokuserer du på kondisjon så skal jeg ikke si noe på det om det fungerer, men du ville fått bedre styrkeresultater for å si det på den måten om du hadde delt opp.

dag 1: styrke

dag 2: kondisjon

dag 3: hvile

dag 4: styrke

dag 5: kondisjon

For eksempel... mange forskjellige oppsett, men avhenger av målene man har. Selv avhenger jeg av å prestere i begge, så jeg legger opp til egne dager for hver enkelt. Ofte kan jeg også ha 2 økter daglig med en av hver, men da har jeg hvile mellom sånn at jeg får hentet meg inn og fylt opp energilagrene først.

Skrevet

Viktig å bytte sko mellom f.eks løpetrening og styrke da, siden løping krever demping og styrke sko som ikke har så mye demping.

Ja, det er viktig! Selv trener jeg alltid styrke (på ben) uten sko.

Skrevet

Jeg trener mandag og tirsdag, onsdag hvile, torsdag og fredag trening. Og blir jeg for rastløs søndag så trener jeg da også.....

Pga en rygg som ikke er på nett så må jeg trene kardio for å myke opp ryggen, for så å trene styrke på armer, rygg, rumpe og lår....har ikke sjans å gå rett på styrke!

Gjest Rastl0s
Skrevet

Jeg trener mandag og tirsdag, onsdag hvile, torsdag og fredag trening. Og blir jeg for rastløs søndag så trener jeg da også.....

Pga en rygg som ikke er på nett så må jeg trene kardio for å myke opp ryggen, for så å trene styrke på armer, rygg, rumpe og lår....har ikke sjans å gå rett på styrke!

nå tror jeg det ikke er kardioen i seg selv som er viktig, men det å varme opp. Tror ikke du trenger 40 min. for å bli varm, i såfall varmer du opp utrolig dårlig. 10-15 min. bør være nok før den spesielle oppvarmingen før enkelte øvelser.

Skrevet

nå tror jeg det ikke er kardioen i seg selv som er viktig, men det å varme opp. Tror ikke du trenger 40 min. for å bli varm, i såfall varmer du opp utrolig dårlig. 10-15 min. bør være nok før den spesielle oppvarmingen før enkelte øvelser.

Mulig, men jeg liker å kjøre en god kardio der jeg ligger godt iht til puls (har pulsklokke). Pga ryggen er jeg avhengig av 4-5 økter styrke i uken for å holde smerter unna, ergo så liker jeg å kombinere det med kardio, pga selve kondistreninga.........

(men dette er et program jeg har fått fra fysio, så jeg liker å følge det.... Kardio for meg er elipse eller spinning, siden jeg har løpeforbud). (har en rygg som er stivet av)..

Men dette fungerer godt for meg, jeg har god kondis, holder meg slank, har god muskelatur, og energi!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...