Gå til innhold

Parental Alienation Syndrom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, alle der ute.

Jeg lurer på, er det noen av dere som har erfaring med Parental Alienation Syndrom, og har kjent det på kroppen? Det er en omstridt diagnose, men for å si det kort handler det om at en forelder manipulerer sitt barn til å hate den andre forelderen, uten at det egentlig er grunn til å mislike forelder nr 2. Skjer ofte i forbindelser med skilsmisser.

Grunnen til at jeg lurer, er det at jeg så sårt ønsker å få høre om noen andre har erfaringer med det. Vokste opp med en far som overbeviste meg til å hate min mor (har gradvis gått opp for meg at det var bare hjernevask, og at hun egentlig alltid har vært en god mor). Har ikke så godt forhold til noen av mine foreldre at jeg bare kan snakke med de om det. Sliter nå med enorm skyldfølelse med tanke på alt jeg har påført min mor, noe jeg ikke forstod da jeg var et barn.

Noen som har noe å si?:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. Ta kontakt med din mor og fortell det rett ut. Snakk ut med henne og bruk tid sammen med henne. Det er ikke din feil hva din far har gjort, og det var en fæl fæl ting å gjøre. Du skal ikke ha skyldsfølelse, men jeg tror at skyldsfølelsen din vil forsvinne om du snakker ut med din mor, evt at dere går i terapi sammen. Lykke til og god klem.

• Liker 3
Gjest O___o
Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er riktig sted å lete etter troverdige kilder for erfaring av et slikt syndrom.

At folk er sjalue/rasshøl/slemme trenger ikke gjøre de til annet enn nettopp det

- og det uten at det må stilles en diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar:)

ja, jeg vet at diagnosen er omstridt, jeg er ikke ute etter å diskutere om det er en diagnose eller ikke, men det er svært mange trekk i beskrivelsen som gjør at jeg kjenner meg veldig igjen i. Er selv kritisk til om det skal kunne kalles et syndrom, men ønsker bare å få høre med noen som har lignende erfaringer fra lignende situasjoner.

Gjest damen
Skrevet

Det er skrevet to gode bøker som omhandler emnet.

Den ene er "Divorce Poison" som er mest om hvordan du som forelder skal forholde deg om eksen din forsøker å bruke barna mor deg.

Her finner du den.

Den andre er "Adult Children if Parental Alienation Syndrome" som forteller om akkurat det tittelen angir.

Her finner du den.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg skal virkelig låne/kjøpe den siste boka du nevnte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...