AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Jeg er 173 cm høy og veier 74 kg. Ønsker å gå ned iallefall 10 kg, helst mer. Vil ha en normal slank og sunn kropp. Jeg prøvde meg på tredemøllen nå. Jeg gikk i 5 minutter (rask gange) og jogget i 5 minutter (ganske kjapp jogging, jeg "får ikke til" å jogge sakte, ble litt småløping). Så holdt jeg på å dø. Kjente nesten blodsmaken i kjeften, sting i siden og fikk vondt i halsen av all pustingen og pesingen. Gikk i 5 minutter til, jogget i 2 minutter, gikk 2 minutter og jogget siste minuttet. Alt i alt 20 minutter. Alt foregikk en smule raskt, ikke lavt tempo. Pauset kanskje i 20 sekunder for å ta meg sammen, ble så andpusten. Jeg mister egentlig håpet når jeg ser i hvor dårlig form jeg er, men jeg har planer om å "jogge" slik iallefall 4 dager i uken. Håper formen vil komme seg iallefall etter noen dager, at jeg muligens greier å gå kjapt 5 minutter, så jogge 5 minutter osv.. Jeg er i ELENDIG form som dere sikkert ser. Men skulle gjerne satt pris på å fått råd til å komme i bedre form sånn ellers. Har også planer om å begynne med styrketrening eller pilates. Tips tas imot med takk. Er 17 år om det skal ha noe å si.
TheHairyToothfairy Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Det er ikke lett, og sånn er det. Det føles håpløst til å begynne med, fordi det rett og slett er tungt. Men det blir bedre, trust me. Bare la være å fokusere hvor mye du har igjen - se heller på tiden du faktisk har brukt. Gjør det mye lettere. Sett deg mål, men sørg for at du faktisk kan nå dem.
MarilynM Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Har ikke tid til å skrive et langt svar, men slenger inn noen linker til deg: http://improveyourfemalecurves.com/free-exercises-workout-plans/free-workouts-workout-plans/ http://fitnessbloggen.no/ Det du driver med er forøvrig en slags form for intervalltrening, og det er uten tvil den beste måten å få bedre kondis på. Les litt om intervaltrening på linkene, og få litt mer struktur på det, pluss tren styrke! Viktig også å spise skikkelig mat (renest mulig og nok fett!!) Du skal se dette går helt fint hvis du ikke blir obsessive.
Gjest cool_water Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Du har jo iallefall fått ut fingern da, det er jo bra! For det første så hadde jeg nok anbefalt deg å skaffe deg pulsklokke. Jeg begynte å jogge noen mnd tilbake og har merket stor fremgang på kondisjonen min. Lå i begynnelsen på rundt 70% av makspuls(formelt regner man ut makspuls ved å ta 220-alder, da får man iallefall et pekepinn), etterhvert som jeg følte at løpeteknikken var inne, så kjørte jeg på med intervalltrening 2 ganger i uken. Har fått mye bedre kondisjon, og løper fortere på samme strekning som jeg begynte på i starten 1
Wiggins Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 Slik som du beskriver det er jeg rimelig sikker på at du har begynt alt for hardt. Den tredemøllen du trener på, viser den hastighet? Jeg er enig i at man må opp i ca. 7 km/t for at det skal bli jogging og ikke rask gange, men hvis du begynte på 9 km/t eller raskere så er det ikke rart du får blodsmak i munnen. Alle får blodsmak i munnen hvis de går rett på hard aktivitet. Bare for å illustrere: Jeg har trent utholdenhet i over 20 år, jogging, langrenn og sykling, de siste åra har det blitt mest sykling. Tempo er en øvelse i sykling; det blir som gammeldags langrenn, altså intervallstart. Det er en individuell øvelse der man ikke har lov til å ligge i dragsuget til de man tar igjen eller blir tatt igjen av. Poenget er altså å sykle så raskt som mulig, ikke som i en fellesstart der man "bare" trenger å vinne spurten. En tempo er også som regel ganske kort sammenligna med en fellesstart, gjerne bare 20-30 km mot 80-150 km i en fellesstart (her snakker jeg om amatørritt i Norge). En gang jeg skulle sykle et veldig kort temporitt ble det av forskjellige årsaker veldig kort tid til oppvarming. Jeg ga jernet hele veien og lå langt over syreterskel. Tida ble ganske god, den hadde antakelig ikke blitt så mye bedre selv med ordentlig oppvarming, men halsen var så rå at det gjorde vondt. Det tok flere timer før blodsmaken ga seg, selv om jeg hadde trent i mange år og var i god form. Med andre ord: Du må ikke gå rett på full spiker, du må varme opp, du som alle andre. En annen ting er at når du nå skal trene deg opp fra ganske så dårlig form så vil du kunne trene netto mer og få raskere framgang om du ikke tar deg helt ut hver gang. Med kortere og mindre intense økter vil du kunne orke å trene 3-4 ganger i uka mot kanskje bare to intense økter. Husk også at restitusjon er like viktig som trening. Sørg for å få nok søvn. Hvis du kjenner deg trøtt og sliten er det bedre å ikke trene, eller i hvertfall ta en veldig rolig økt, enn å tvinge seg til å trene hardt. Hvis du hele tida tvinger deg selv til å trene hardt og ikke får nok restitusjon vil du ganske fort bli overtrent, og det kan det ta flere måneder å komme seg over. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå