Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjæreste har kjøpt tur med RCCL til vår 1ste ferie sammen. Vi skal fly til Stockholm og dra med båt derfra. Hva bør jeg ha med meg av tøy? ER det sånn snobbefint til middag? Og hva gjør vi i land? Må vi følge sånne guideturer?

Vi skal til Riga og St. Petersburg.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med deres første cruise! :jepp: Bare pass dere, plutselig er dere hekta og får helt abstinenser om dere ikke får dratt på minst ett cruise i året..

Tøy på båten: Avhengig av hvor lang turen er vil dere med RCCL ha et spesifikt antall uformelle, semi-formelle og formelle kvelder. Dette er kleskoder som gjelder i hovedrestauranten (dersom dere velger å spise i buffeten eller en av betal-restaurantene må dere ikke følge kleskoden for dagen).

Opprinnelig var det smoking som gjaldt for herrer på de formelle kveldene, men i dag er det veldig mange som stiller i mørk dress. (Fordi vi gjerne drar på et cruise i året har mannen her i huset derimot investert i en smoking, og han er James Bond-deilig i den, så jeg klager absolutt ikke).

Damene forventes å ha en penkjole, gjerne lang. Du vil se både stivpyntede damer i aftenkjoler, og de med litt mer moderat stil.

På de semi-formelle kveldene holder det med dressbukse og skjorte til menn, mens en søt sommerkjole eller en litt finere topp og penbukse duger til damer.

Forøvrig er shorts og badetøy ikke tillatt i hovedrestauranten, og hullete jeans bør også unngås. Generelt er amerikanerne ombord mer opptatt av å følge kleskodene, mens de europeiske gjestene er litt mer avslappet.

Det virker kanskje litt fjollete at det skal være så mye styr med klærne, men med litt smart planlegging av antrekk er det faktisk veldig greit. Selv har jeg en håndfull søte chiffon-sommerkjoler som tar lite plass i kofferten, og som alle kan brukes med de samme penskoene.

Angående landhuggene: St. Petersburg er et spesialtilfelle, hvis jeg ikke husker helt feil så må du nemlig ha visum for å gå i land. Hvis du punger ut mangemange penger til RCCL for å bli med på en organisert guidetur, så ordner de det for deg, men å få ordnet slikt på egenhånd skal visst være litt utfordrende. Cruise critic-forumet har en egen seksjon for Nord-Europa og Baltikum hvor du kan få hjelp.

Jeg anbefaler deg å lese litt om de ulike havnene og hvor enkelt det er å komme seg fra og til. Noen steder legger båtene til lands et godt stykke fra sentrum, og da må man finne ut om man må benytte seg av skipets shuttlebuss eller om det finnes lokal kollektivtrafikk som er enkelt å bruke.

Vi pleier stort sett å ordne utfluktene våre på egenhånd, rett og slett fordi skipets utflukter ofte er latterlig dyre i forhold til kollektivtrafikk. Som regel har vi plukket oss ut en håndfull severdigheter vi vil ha med, og ellers liker vi å spise lokal mat til lunsj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...