AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Pleier dere legge ved bilde i jobbsøknader? Har hørt mange gjør det, men hva er vitsen? Sånn rent bortsett fra om man skal jobbe som fotomodell eller noe slikt? Leste nettopp i denne artiklen at Kvinner velger bort vakre kvinner Men er det nødvendigvis derfor? Jeg tror at dersom jeg skulle se gjennom søknader til en kontorjobb, og noen hadde lagt ved bilde av seg selv, så ville jeg lurt på hvorfor de la det ved. Og sannsynligvis tenkt at de var overfladiske eller trodde de ville få noe gratis ved å legge ved bilde. Pleier dere legge ved bilde til stillinger der det ikke er relevant, evt hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Jeg har kun lagt ved bilde i de jobbene jeg har søkt som innebærer kontakt med kunder. Fordi jeg vet at de fleste arbeidsgivere tenker litt på utseendet i det tilfellet. Alltid fått kommet til intervju når jeg har lagt ved bilde, ser helt normal og hyggelig ut antar jeg. Har funket flott for min del.
Gjest Purelove Skrevet 3. april 2012 #3 Skrevet 3. april 2012 Jeg hat aldri lagt ved bilde, søkte jobb på klesbutikk og slikt, og ble innkalt til intervju selvom jeg ikke hadde bilde.. Ville egentlig aldri lagt ved et bilde av meg...
Gjest nemorosa Skrevet 3. april 2012 #4 Skrevet 3. april 2012 Legger ikke bilde ved søknaden, men har bilde av meg selv på CV-en. Har hørt at dette gjør det lettere for de som skal se gjennom søknadene å "huske igjen" søknaden bildet er forøvrig lite, nøytralt og svart/hvitt.
eriden Skrevet 3. april 2012 #5 Skrevet 3. april 2012 (endret) Jeg har lest endel bøker relatert til jobbsøking, og samtlige mener at så lenge søknadsprosessen ikke krever at du laster opp et bilde, og du ikke søker på en jobb ala fotomodell, så bør du ikke legge med et bilde av deg selv. Grunnen er enkel. I søknaden ønsker du å maksimere sannsynligheten for at du blir kalt inn til et intervju. Ved å legge med et bilde så risikerer du at noen ikke kaller deg inn på grunn av noe med utseendet ditt (f.eks. du er for pen/stygg, du har for kort/langt hår, du har "feil" hårfarge osv.). Du har ganske enkelt mer å tape enn å vinne på å legge ved bilde. Endret 3. april 2012 av eriden 2
Gjest finurlig Skrevet 3. april 2012 #6 Skrevet 3. april 2012 Jeg har lest endel bøker relatert til jobbsøking, og samtlige mener at så lenge søknadsprosessen ikke krever at du laster opp et bilde, og du ikke søker på en jobb ala fotomodell, så bør du ikke legge med et bilde av deg selv. Grunnen er enkel. I søknaden ønsker du å maksimere sannsynligheten for at du blir kalt inn til et intervju. Ved å legge med et bilde så risikerer du at noen ikke kaller deg inn på grunn av noe med utseendet ditt (f.eks. du er for pen/stygg, du har for kort/langt hår, du har "feil" hårfarge osv.). Du har ganske enkelt mer å tape enn å vinne på å legge ved bilde. Signerer denne, ikke legg ved bilde.
Gjest Doh Skrevet 3. april 2012 #7 Skrevet 3. april 2012 Nei, det gjør jeg ikke. Har sett folk som har lagt ved feriebilder o.l når de søker på praktikantilling i firmaet jeg har praksis i, og de blir plukket vekk rimelig fort...
SoftKitty Skrevet 3. april 2012 #8 Skrevet 3. april 2012 (endret) Nå har ikke jeg søkt jobb på lenge men jeg har et lite bilde på CV'en, ved siden av personalia. Type nøytralt "passfoto".. Husker jeg søkte en jobb etter vgs der jeg fikk en kommentar på intervjuet ala "du har på deg briller, det hadde du ikke på bildet her" + en kommentar om at jeg hadde klippet/farget håret eller noe siden bildet ble tatt.. det var litt sært, er det så relevant om jeg hadde på briller eller ikke?^^ Er jo ikke sånn at alle går med briller enten 24/7 eller aldri... Var såvidt jeg husker ikke en utseendeviktig jobb (tror forresten at jeg fikk den). Endret 3. april 2012 av SoftKitty
Gjest Vodka Skrevet 3. april 2012 #9 Skrevet 3. april 2012 Gjør det av og til.. Skal slutte med det nå.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #10 Skrevet 3. april 2012 Jeg fikk hjelp av profesjonelle til å lage en CV. Ble faktisk anbefalt å legge ved bilde. Jeg har et helt vanlig utseende.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #11 Skrevet 3. april 2012 Jeg har nå lagt inn ett bilde på cv'n for å se om det fører til mer interesse. Har ett ikke norsk navn og føler at jeg blir dømt for det.
Sol76 Skrevet 5. april 2012 #12 Skrevet 5. april 2012 Jeg har ikke med bilde og har vært på en del intervju. Har også lest at det ikke er lurt å legge ved bilde....
bruker123 Skrevet 5. april 2012 #13 Skrevet 5. april 2012 Har aldri lagt ved bilde, og har både blitt kalt inn til intervju og fått tilbud om jobber
AnonymBruker Skrevet 5. april 2012 #14 Skrevet 5. april 2012 Da jeg hoppet av studiene og skulle søke fulltidsjobb for et drøyt år siden, hadde jeg et lite "passbilde" på CV'en. Søkte på seks jobber, fikk tilbud om intervju på fem av dem. Av disse var en i barnehage, en i møbelbutikk og resten kontorjobber (innen det fagområdet jeg egentlig hadde studert). Tror ikke bildet var det som var utslagsgivende, men det kan jo tydeligvis ikke ha vært noen stor ulempe å ha det med... Jeg tror kanskje at det er "viktigere" med bilde (les: utseende) i en del butikkjobber, men samtidig er det vel ikke noe negativt å vise allerede i søknaden at man ser ordentlig/velstelt/tiltalende ut når man søker jobber som krever høyere utdanning?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå