Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
556026_10151444574005123_328028680122_23185209_1850725136_n.jpg
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe av oss gir også fra oss med glede, glem ikke det. Jeg nyter å betale skatten min.

• Liker 13
Skrevet

Vil man ikke ha et velferdssamfunn fundert på skatteinntekter får man se hen til andre løsninger, for eksempel forsikringer som i USA.

Problemet er at også forsikring er en pengepott et fellesskap spytter i for å kunne utbetale når noen få av medlemmene trenger det.

I følge din logikk burde vi derfor alle stå alene og heller bare bukke under den dagen sykdommen rammer.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Noe av oss gir også fra oss med glede, glem ikke det. Jeg nyter å betale skatten min.

OK. Jeg liker epler. Synes også fersken er godt.

Men kanskje du vil svare på spørsmålet?

AnonymBruker
Skrevet

Vil man ikke ha et velferdssamfunn fundert på skatteinntekter får man se hen til andre løsninger, for eksempel forsikringer som i USA.

Problemet er at også forsikring er en pengepott et fellesskap spytter i for å kunne utbetale når noen få av medlemmene trenger det.

I følge din logikk burde vi derfor alle stå alene og heller bare bukke under den dagen sykdommen rammer.

Du svarer heller ikke på spørsmålet. Så la meg gjenta: Svarer på Når er det OK at en gruppe tar noe fra deg, men ikke OK når et individ gjør det samme? Er det slik at det er greit å stjele dersom man tilhører den største gjengen?

Skrevet

Du svarer heller ikke på spørsmålet. Så la meg gjenta: Svarer på Når er det OK at en gruppe tar noe fra deg, men ikke OK når et individ gjør det samme? Er det slik at det er greit å stjele dersom man tilhører den største gjengen?

Det er en tullete, konstruert problemstilling. Jeg regner med at du er en av de som skylder på "sosialistene" for alt som går galt for deg.

Du har fått et godt svar på et dumt spørsmål, lag et bedre et hvis du ikke er fornøyd.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med skatt er at en (relativt) liten del dine ressurser skal være til nytte for samfunnet som helhet. Pengene skal i utgangspunktet fordeles så rettferdig som mulig blant de som virkelig trenger det mest, du ser vel forskjellen på det og at ett annet menneske stikker av med pengene dine? Skatter og avgifter er nødvendig hvis vi skal ha et maktsystem i det hele tatt. Hvem skal finansiere for eksempel politi, domstoler og hæren, om ikke folket? Er det anarki og sosialdarwinisme du ønsker? Mange av oss betaler med glede skattepenger siden vi vet at det er nødvendig, til tross for at pengene ikke nødvendigvis går til akkurat det vi selv måtte ønske.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er en tullete, konstruert problemstilling.

Problemstillingen er høyst reell. Det er tydelig at du ikke mangler argumenter.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med skatt er at en (relativt) liten del dine ressurser skal være til nytte for samfunnet som helhet.

Hvem er "samfunnet som helhst", og hvor kan jeg møte han?

Pengene skal i utgangspunktet fordeles så rettferdig som mulig blant de som virkelig trenger det mest

Hva er "rettferdig", og hvem "trenger det mest"?

du ser vel forskjellen på det og at ett annet menneske stikker av med pengene dine?

Det du sier er altså at dersom du "trenger" noe, da er det greit å ta det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva i all verden du vil frem til, Ts?

• Liker 5
Skrevet

Hei trådstarter. Det ser ut som dette kan være et interessant tema, men jeg synes du tar det opp på en dårlig måte. Det er vanskelig å forstå hva du vil frem til, noe flere har påpekt. Kan du:

- Komme med en påstand.

- Argumentere for den.

Så blir det veldig mye lettere enn å debattere.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hva i all verden du vil frem til, Ts?

TS vil fram til når det er OK at en gruppe tar noe med makt, men det ikke hadde vært OK dersom et individ hadde gjort det samme. Hva skal til for at det er greit å stjele? Er det nok at man er i flertall?

wolfsheep.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Hei trådstarter. Det ser ut som dette kan være et interessant tema, men jeg synes du tar det opp på en dårlig måte. Det er vanskelig å forstå hva du vil frem til, noe flere har påpekt. Kan du:

- Komme med en påstand.

- Argumentere for den.

Så blir det veldig mye lettere enn å debattere.

Påstand: Det er ikke frivillig å betale skatt i Norge. Pengene blir tatt fra deg med makt.

Argument: Lønnsslippen du får hver måned.

Dersom et individ hadde tatt den samme pengesummen hadde han havnet i fengsel og blitt fordømt. Spørsmålet mitt er derfor: Når er det greit at en gruppe individer tar noe med makt, samtidig som det ikke hadde vært greit at et enkeltindivid gjorde det samme?

Hvis du fortsatt ikke forstår kan jeg forklare nærmere, men voksne mennesker bør på det nåværende tidspunkt ha fått med seg poenget.

Skrevet

Påstand: Det er ikke frivillig å betale skatt i Norge. Pengene blir tatt fra deg med makt.

Dersom et individ hadde tatt den samme pengesummen hadde han havnet i fengsel og blitt fordømt. Spørsmålet mitt er derfor: Når er det greit at en gruppe individer tar noe med makt, samtidig som det ikke hadde vært greit at et enkeltindivid gjorde det samme?

Hvis du fortsatt ikke forstår kan jeg forklare nærmere, men voksne mennesker bør på det nåværende tidspunkt ha fått med seg poenget.

Det er skattepengene som gjør at vi lever i et velferdsamfunn.

Skattepengene blir brukt fornuftig(stort sett), og kommer alle til gode.

Hadde vi ikke betalt skatt ville vi måtte brukt (minst) like mye på forsikringer og amdre velferdsgoder.

At noen synes det er urettferdig må vi bare godta, sånn vil det alltid være.

Her er det ikke snakk om enkeltpersoner som tar pengene dine og bruker dem på seg selv, det kan ikke sammenlignes.

Skattenivået er tilpasset lønnsnivået, og alle har råd til å betale.

Vi lever i verdens beste land!!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er frivillig å bo i Norge. Skatt er penger du betaler mot at du får lov å bo her og nyte godt av godene skattepengene blir brukt til. Skatt er nærmest som en "medlemsavgift", omtrent som fellesutgiftene i et borettslag. Du står helt fritt til å flytte ut av landet om du ikke vil betale "medlemsavgiften" det koster å bo her. Så får du se om du finner deg et annet sted å bo hvor du slipper betale medlemsavgift, men får godene gratis.

Jeg kan ikke helt komme på en situasjon hvor det er OK at en gruppe tar noe fra meg, og ikke et individ. At jeg synes det er "OK" at noen tar noe fra meg, så betyr jo det at jeg gir dem lov til å ta det på sett og vis.

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes fortsatt at du legger det frem på en utrolig dårlig måte. Denne påstanden med argument er det vel ingen som kommer til å prøve å motsi. Kanskje du ikke har argument for at man ikke burde betale skatt? Bortsett fra at du ikke har lyst?

Forøvrig er det en uting å prøve å fremstille noen som dum bare fordi de påpeker at du har skrevet et dårlig innlegg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er skattepengene som gjør at vi lever i et velferdsamfunn.

Og det er klorofyll som gjør bladene grønne. Men hva med å diskutere topic?

Du nekter fortsatt å besvare spørsmålet. Når er det OK at en gruppe tar noe med makt, men ikke OK at et individ gjør det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Du står helt fritt til å flytte ut av landet om du ikke vil betale "medlemsavgiften" det koster å bo her.

Du også nekter å svare på spørsmålet. Da er det like greit å ikke svare.

AnonymBruker
Skrevet

Du også nekter å svare på spørsmålet. Da er det like greit å ikke svare.

Det innlegget du klippet og limte fra nå inneholdt også følgende: "Jeg kan ikke helt komme på en situasjon hvor det er OK at en gruppe tar noe fra meg, og ikke et individ. At jeg synes det er "OK" at noen tar noe fra meg, så betyr jo det at jeg gir dem lov til å ta det på sett og vis.". Du spurte "når er det greit..", og her var det altså svart "jeg kan ikke komme på en situasjon". Altså et svar på nøyaktig det du spurte om. Om du ikke gidder lese svarene folk skriver er det kanskje like greit å la være å spørre, hmmm?

Og siden ifølge deg selv ingen svarer på det du spør om, kan det da tenkes at det er noe galt med måten du formulerer deg på? Om ikke svaret over var svar på det du spurte om, da skjønner ikke jeg hva det er du spør om. Og det gjør tydeligvis ingen andre heller.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
At jeg synes det er "OK" at noen tar noe fra meg, så betyr jo det at jeg gir dem lov til å ta det på sett og vis.

Dette er kverulering, og det vet du selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...