AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #1 Skrevet 3. april 2012 Jeg lurer på om jeg skal søke en intershipstilling gjennom UD, slik at jeg starter i den når jeg har levert masteroppgaven min (statsvitenskap). Men veldig mange stillinger ser ut til å være forbeholdt studenter som ikke er ferdigutdannet? Er det noen her som har søkt (og fått?) plass ved en ambassade? Hvilke egenskaper har du som du tror gjorde at du fikk plassen? Vil gjerne også høre fra dere som har søkt og fått avslag. Syns det virker utrolig spennende og lærerikt, men er litt redd for å "dumme meg ut" i forhold til å søke uten å være god nok (idiotisk, jeg vet). Er det forresten dumt å søke på flere ambassader samtidig?
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #2 Skrevet 3. april 2012 Jeg lurer på om jeg skal søke en intershipstilling gjennom UD, slik at jeg starter i den når jeg har levert masteroppgaven min (statsvitenskap). Men veldig mange stillinger ser ut til å være forbeholdt studenter som ikke er ferdigutdannet? Er det noen her som har søkt (og fått?) plass ved en ambassade? Hvilke egenskaper har du som du tror gjorde at du fikk plassen? Vil gjerne også høre fra dere som har søkt og fått avslag. Syns det virker utrolig spennende og lærerikt, men er litt redd for å "dumme meg ut" i forhold til å søke uten å være god nok (idiotisk, jeg vet). Er det forresten dumt å søke på flere ambassader samtidig? Det heter jo studentpraktikant, så det er ikke meningen at man skal være ferdigutdannet. Det er et praktikantopphold, ikke et springbrett inn i UD. For nyutdannede har UD aspirantkurset, det er derfor de ofte spesifiserer at de ikke vil ha ferdigutdannede. Noen steder tar de dog inn helt ferske nyutdannede også. Jeg har vært praktikant (vil ikke si hvor, det er lett gjenkjennelig) og fikk grovt sett stillingen fordi jeg hadde relevant faglig/personlig bakgrunn og erfaring fra landet ambassaden lå i. Og så likte de meg på intervju, selvsagt. De som kjenner kulturen og snakker språket har et kjempefortrinn, og det samme med de som kan vise til interesse for området gjennom studier, reiser, osv. Veldig mange tenker at de har lyst til å være praktikant og sender en masse søknader, og det er det ikke noe galt i. Men veldig mange søknader viser ingen spesiell interesse for stedet det gjelder (det er lett å se på CV'en), og for den som leser tjue søknader hvorav nitten aldri har vært i landet og én snakker språket, er valget som oftest ganske lett. Mange ambassader har også en uoffisiell regel om at de bare kaller inn dem som allerede er i landet når de søker, selv om det selvsagt ikke er alle som kan gjøre det slik. Du kan altså godt søke på flere stillinger, det er ingen sentral samkjøring, men tenk litt over hvor du kan profilere deg. Har du aldri hatt et fag om EU og ikke snakker et ord fransk har du neppe sjans på Brussel, for eksempel. Du bør også tenke over hvordan du skal finansiere oppholdet, for de aller fleste er ikke støtten ambassaden gir i nærheten av å være tilstrekkelig til å leve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå